توزیع ۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر خراسان جنوبی

عصمتی پور از توزیع یک هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی برای تامین برق عشایر خراسان جنوبی خبر داد و گفت: تاکنون در حدود هزار پنل در سراسر استان تحویل عشایر شده است و مابقی درحال تحویل است.

«مهدی عصمتی پور» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند، اظهار کرد: تاکنون بیش از 53 میلیارد تومان تسهیلات بانکی بین عشایر استان خراسان جنوبی توزیع است که از این مبلغ 46 میلیارد و 598 میلیون تومان تسهیلات زنجیره گوشت قرمز و مبلغ هفت میلیارد و 187 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه بوده است.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی از توزیع تعداد یک هزار و ۲۰۰ پنل خورشیدی برای تامین برق عشایر استان خبر داد و گفت: تاکنون در حدود هزار پنل در سراسر استان تحویل عشایر شده است و مابقی درحال تحویل است.

 

عصمتی پور با بیان اینکه هزینه تامین این تعداد پنل خورشیدی، ۱۱ میلیارد و ۷۷۲ میلیون تومان است، ادامه داد: یک میلیارد و ۱۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، معادل ۱۰ درصد آن، آورده نقدی خانوارهای عشایری است و ۱۰ میلیارد و ۵۹۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معادل ۹۰ درصد آن، توسط شرکت توزیع نیروی برق استان در وجه تولیدکننده پنل های خورشیدی واریز شده است.

 

وی در تشریح پروژه های عمرانی اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: پروژه آبرسانی چاه مسافر که برای تامین آب و آبرسانی به محلات عشایری عشق آباد طبس برنامه ریزی شده با حفاری و لوله گذاری 26 کیلومتری و با اعتبار مصوب 93 میلیارد و 720 میلیون ریالی، به مرحله تکمیلی رسیده و بزودی افتتاح می شود.

 

مدیرکل امور عشایر استان در زمینه تامین آب پایدار عشایر گفت: در زمینه آبرسانی پایدار به عشایر، هدف تامین آب پایدار و دائم، با کیفیت و بهداشتی و ایجاد اشتغال دائم است.

 

عصمتی پور با بیان اینکه تا پایان شش ماه نخست سال 1400 ؛ تعداد سه طرح مطالعه و طراحی تامین آب شرب و انتقال آب با اعتبار دو هزار و 500 میلیون ریال جهت سه شهرستان سربیشه، سرایان و طبس و یک طرح پژوهشی با اعتبار 500 میلیون ریال در دستور کار و پیگیری واحد مطالعات قرار گرفته است، گفت: مطالعه و طراحی تامین آب شرب و انتقال آب محلات عشایری سه قلعه در شهرستان سرایان، مطالعه و طراحی تامین آب شرب و انتقال آب محلات عشایری درح در شهرستان سربیشه، مطالعه و طراحی تامین آب شرب و انتقال آب محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس(فاز دوم) به اتمام رسیده و به محض تامین اعتبارات، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

 

وی افزود: همچنین طرح پژوهشی ارائه راهکارهای توانمندسازی و ظرفیت سازی اشتغال جوانان عشایر با رویکرد افزایش ماندگاری آنان در کانون های عشایری توسط اساتید مجرب دانشگاه بیرجند انجام شده است که از اهداف این طرح می توان به تهیه برنامه راهبردی وعملیاتی برای استان به تفکیک شهرستان ها، گسترش و توسعه بازاریابی تولیدات عشایری، تنوع بخشی به بازارهای فروش محصولات عشایری و توسعه زیرساخت های لازم برای زیست و اشتغال در کانون های عشایری اشاره کرد.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان جنوبی اضافه کرد: آبرسانی سیار به جامعه عشایری خراسان جنوبی امسال به دلیل خشکسالی و گرمای هوا، افزایش دو برابری داشته است.

 

مدیرکل امور عشایر استان افزود: سال گذشته آبرسانی سیار به حدود چهار هزار و 500 خانوار عشایری انجام می‌شد که به دلیل خشک شدن قنوات، چاه‌های مالداری و چشمه‌ها در محلات عشایری، این تعداد در سال جاری به حدود هفت هزار و 600 خانوار افزایش یافته است.

 

مهندس عصمتی پور با اشاره به اینکه کار آبرسانی سیار به خانوارهای عشایری با ۲۳ دستگاه تانکر دولتی و خصوصی انجام می‌شود، گفت: برای اینکه آبرسانی به عشایر در سریع ترین زمان و بدون نیاز به حضور فیزیکی صورت پذیرد، سامانه ای طراحی شده که با ثبت درخواست توسط عشایر، حداکثر تا 24 ساعت برای محله مورد نظر آبرسانی انجام می شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1102249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha