صدای نوحه از زائرسراهای خانگی بی میهمان فاروج به آسمان بلند است

فاروج هرساله یکه هفته مانده به سالروز شهادت امام رضا، میزبان زائران پیاده ای بود که می خواستند به پابوسی حرم بروند و امسال فقط صدای نوحه است که از زائرسراهای خانگی بی میهمان فاروج به آسمان بلند است.

خبرگزاری شبستان - خراسان شمالی - فاروج؛ هر ساله شهر فاروج شاهد عبور هزاران زائر پیاده حرم رضوی در آستانه سالروز شهادت ولی نعمت همه مردم ایران به‌ویژه خراسانی ها بود، اما شرایط ناشی از کرونا، بسیاری از خانه هایی را که خودجوش تبدیل به زائر سرا شده بود، بی میهمان باقی گذاشت.

 

 

فاروج آخرین مسیر از استان خراسان شمالی به سمت خراسان رضوی است و هرساله مردم فاروج مفتخر به میزبانی از زائران پیاده ای بودند که به عشق سلطان توس، کیلومترها راه  می پیمودند تا در سالروز شهادت امام همامشان، در حرم رضوی با عزاداری هایشان دل سبک کنند.

 

 

شورای هیات مذهبی شهرستان، شرمنده ارادات مردم فاروج برای خدمات رسانی به زائران بود، تعداد متقاضیان برای اسکان دادن زائران  پیاده هر سال افزایش می یافت، فاروج گاهی در یک شب، تا پنج هزار زائر را اسکان می داد، تا این زائران شب را در محلی امن و پاکیزه به صبح برسانند و در لبخند صبحگاهی خورشید با جسمی آرامش یافته، پای در راه بنهند.

 

 

امسال درب بسیاری از این خانه ها، هرچند از نیامدن میهمانان اطمینان داشتند اما مثل سال های قبل سیاه پوش شد و صاحبان خانه ها، چشم به راه بودند شاید بتوانند با خدمت هرچند کوچکشان قدمی در این مسیر بردارند.

 

 

"مریم قربانی" در این خصوص به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: هرسال به این موقع که می رسیدیم، خانه مان غلغله بود، فامیل به کمک می آمدند تا زائرانی که خانه ما را برای استراحت انتخاب کرده اند، کم و کسری نداشته باشند.

 

 

وی افزود: تمام یک هفته، 10 روزی که میزبان زائران پیاده حرم رضوی می بودیم، آنقدر پرحلاوت می گذشت که متوجه فشار کار نمی شدیم.

 

 

وی در حالی که چشمانش خیس از اشک شد، گفت: چند سالی است که خانه مان سوت و کور است و رنگ برکت این میهمانان را نمی بیند.

 

 

"مهدی باقری" یکی دیگر از اهالی فاروج که افتخار این میزبانی را در چند سال متوالی داشته هم گفت: برکت خانه ما در همان یک هفته میزبانی برای تمام سال کفایت می کرد و ما هرسال منتظر این روزها بودیم.

 

 

وی افزود: دخیل التماسمان را امسال به پنجره فولاد بسته ایم که هرچه زودتر شرایط ناشی از کرونا تغییر یابد تا همه دلسوختگان دوباره پا به راه بگذارند  و ما هم برکت خانه مان را از گرد پای آنان بگیریم.

 

 

کارشناس فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی فاروج هم گفت: هرساله شورای هماهنگی هیات مذهبی شهرستان 10 تا 15 روز مانده به سالروز شهادت امام رضا(ع) روزهای پرکاری را می گذراند.

 

 

«علی نورانی» افزود: علاوه بر پیش بینی مکان هایی چون مسجد، حسینیه، سالن های ورزشی، بسیاری از خانوادهای شهر فاروج برای خدمات دهی به زائران اعلام آمادگی می کردند.

 

 

وی گفت: مردم برای پذیرایی از این میهمان  از هم سبقت می گرفتند.

 

 

وی با اشاره به اینکه هر شب از سه تا پنج هزار نفر از زائران پیاده در فاروج اسکان داده می شدند، بیان کرد: علاوه بر پذیرایی، مسئولان شهرستان هم در این محل ها برای عرض خداقوت و تبرک جویی حضور می یافتند.

 

 

نورانی افزود: مرم به صورت خودجوش در مسیر آسیایی، ایستگاه های صلواتی راه اندازی می کردند و هر کس به شکلی به این زائران خدمات می دادند.

 

 

وی بیان کرد: با شرایط پیش آمده ناشی از کرونا، برنامه های مذهبی محدود به منزل مردم، مساجد و حسینیه ها شده و روحانیون مستقر در روستاها و شهر، ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) را در این فضاها برای مردم تبیین می کنند.

 

 

 

کد خبر 1102553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha