تلاش در جهت حرکت سرمایه های وقف در چرخه اقتصاد کشور/ اهتمام به سرمایه گذاری با الگوهای مشارکتی

کلامی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف و امورخیریه تلاش می کند که سرمایه وقف در جریان چرخه اقتصادی حرکت کند، گفت: سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان از جمله رویکردهای این سازمان است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دهه وقف سال 1400 از روز12 مهر ماه مصادف با ۲۷ صفر آغازشده وتا 21مهر مصادف با ششم ربیع‌الاول ادامه خواهد داشت. به منظور تشریح فعالیت های اقتصادی  سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت و گویی با «سیدمحراب کلامی»،مدیرکل بهره وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امورخیریه کشور انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

 

رویکردهای سازمان اوقاف و امور خیریه در زمینه بهره وری اقتصادی از موقوفات چه بوده است؟

با توجه به اینکه بیشتر دارایی های سازمان اوقاف و امورخیریه در زمینه ملک و مستقلات است، به همین جهت در سالهای گذشته محور سرمایه گذاری این سازمان هم در همین راستا بوده است. از طرفی با توجه به تغییرنگاه سازمان در سالهای گذشته و تاکید بر کمک رسانی به نظام اسلامی، دولت و مردم تلاش کردیم که از ظرفیت های موجودمان در جهت ایجاد اشتغال، تولید و کسب و کار استفاده نماییم و این موضوع را وظیفه خودمان دانستیم که موقوفات را تا جایی که قانون و شرع اجازه دهد، بر اساس نیات واقفین بدون آنکه لطمه ای به آنها وارد شود، برنامه ریزی و اجرایی نماییم.


 

یکی دیگر از رویکردهای معاونت بهره وری و اقتصادی سازمان اوقاف و امورخیریه درسالهای گذشته برنامه ریزی در حوزه های دانش بنیان،صنعتی، تولید و عمران بوده است، معتقدم این رویکرد برای کشور آوردهای قابل توجه ای با توجه به پراکندگی موقوفات در کشور خواهد داشت و می توانیم موقوفات کشور را به بهره بری مناسبی برسانیم که نتایج آن زمینه ساز استفاده مردم از این موقوفات و خودکفایی مفید نظام شود.


 

ما در حوزه دانش بنیان توانستیم، موقوفه«دانش سلامت کوثر» را راه اندازی نماییم و در حوزه ایمپلنت دندانی و حوزه فناوری های تجهیزات پزشکی توانستیم اقدامات قابل توجه ای انجام دهیم. دربخش دامپروری، دام و طیور، تولید محصولات کشاورزی موفقیت هایی کسب کردیم و در زمینه تولید محصولات خاص با توجه به شرایط اقلیمی هر منطقه فعالیت داریم و از این طریق گامی در جهت رونق تولید برداشته ایم.


 

در سالهای گذشته سازمان اوقاف و امورخیریه تلاش کرده است که املاک وقفی را که برای کارهای خیر وقف شده است بهره برداری نماید که منافع آن به مردم برسد به عنوان مثال در حوزه های کاربردی مانند معادن اگر با مشکلات حقوقی و قانونی مواجه بودند، سعی کردیم آن مشکلات را برطرف کنیم.


 

با تغییرنگرش سازمان اوقاف و امور خیریه و تغییر نگاه به اقدامات و فعالیت ها از شیوه سنتی به سمت سیاستهای کلی نظام و همچنین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه موقوفات براساس نگاه امینانه اداره شوند، مسئولین این سازمان نیز تلاش داشته اند که فعالیت ها و برنامه ها را به این سمت و سو سوق دهند.

 

در راستای جهش تولید و خودکفایی سازمان اوقاف چه برنامه هایی  انجام داده است؟

درحوزه های پرورش ماهی، دام و میگو و دام با توجه به نیاز مردم به محصولات غدایی در بحث تولید پرورش آبزیان برنامه ریزی گسترده ای از سوی این سازمان صورت گرفته است به گونه ای که می توان به اصلاح نژاد گاوهای اصیل و تکثیر آن در سطح کشور کشور اشاره کرد، از طرفی در حوزه دام های سبک در اقصی نقاط کشور هم برنامه ریزی داشته ایم تا از این طریق گامی در جهت جهش تولید و خودکفایی برداریم،زیرا برای تحقق رونق تولید دیگر روشهای سنتی در برخی از مکانها امکان پذیر نیست، به همین جهت با بهره گیری از نظرات کارشناسان و صاحب نظران این حوزه سعی کردیم مشکلات کشور در حوزه تولید را از این طریق برطرف نماییم که خوشبختانه گام های اثرگذاری در این زمینه برداشته است.


 

در حوزه های کشاورزی،مواد غذایی و تامین امنیت غذایی، تامین لبنیات و گوشت و محصولات درختی هم تلاش های قابل توجه ای صورت گرفت به گونه ای که سعی کردیم موجب کارآفرینی و اشتغال شویم و هم موجب احیا و آبادانی اراضی کشاورزی با توجه به نیات واقفین را فراهم نماییم.


 

مهم ترین مقوله مدنظر ما در حوزه کشاورزی ایجاد زنجیره های کشت و صنعت است و سعی شده است که حوزه کشاورزی را در بعد کلان در نظر بگیریم یعنی زنجیره زراعت، باغبانی،دام، شیلات را به صورت کامل ببینیم و جهت بهره مندی از محصولات حوزه کشاورزی، محصولات را فرآوری و زنجیره ارزش را مدنظر و پس از آن به بازار عرضه کنیم.


 

در تبدیل بقاع متبرکه و امامزادگان به قطب فرهنگی چه برنامه و رویکردی را دنبال کرده اید؟

ما در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی و با توجه به ظرفیت های موجود در این اماکن مقدس اقدام به راه اندازی نیروگاههای خورشیدی در امامزادگان نمودیم که به نوعی موجب اهتمام به تولید و خودکفایی کشور می شود.

 

در حوزه گیاهان دارویی نیز متناسب با فرهنگ کشورمان فعالیت هایی را در امامزادگان آغاز کرده ایم به طوری که در یکی از موقوفات کشورمان 280 گونه گیاهان دارویی تولید نموده ایم،زیرا که قطب فرهنگی بودن امامزادگان تنها به این معنا نیست که در این اماکن فقط اقدام به انجام کارهای تبلیغی نماییم، بلکه باید از فضای این اماکن در بحث تولید ملی نیز استفاده کنیم و بحث عمران و آبادانی این اماکن نیز مورد توجه قرار گیرد.


 

 رویکرد سازمان اوقاف در تبدیل سرمایه های راکد وقف به سرمایه های پویا چه  بوده است؟

در این زمینه تلاش کردیم که سرمایه وقف در جریان چرخه اقتصادی حرکت کند و به همین منظور در سالهای گذشته سعی نمودیم که پولهای خردی را که هر موقوفه ای می تواند داشته باشد، را در جهت سرمایه گذاری در پروژه های خودکفایی و اشتغال آفرینی به کاربگیریم، که سرمایه گذاری در حوزه دانش بنیان از جمله این اقدامات است.


 

البته لازم است که به این موضوع نیز اشاره ای داشته باشم که ما در حوزه وقف نگاهمان نگاه تجاری سازی و کسب درآمد از این طریق نیست. بلکه تلاش داریم از موقوفات با توجه به نیات واقفین بهره برداری برای کسب منفعت مردم داشته باشیم.ما با ساخت و ساز و فعالیت های عمرانی در امامزادگان و بقاع متبرکه هم به نوعی تلاش کرده ایم که اشتغال و کارآفرینی را فراهم کنیم، به همین منظور سازمان و اوقاف امورخیریه در تمام پروژه هایی که انجام می دهد، به نوعی کارآفرینی و اشتغال زایی را لحاظ و درهمه پروژه ها پیوست اشتغال آفرینی دیده می شود.


 

سازمان اوقاف و امور خیریه از سرمایه گذاری از الگوی اجاره داری به سمت الگوی مشارکتی چه اهدافی را دنبال می کند؟

سازمان اوقاف و امور خیریه با در نظر گرفتن سرمایه گذاری الگوی مشارکتی به دنبال افزایش سطح مشارکت مردم در انجام پروژه ها است و به نوعی تلاش می کند که در ساخت و سازها مردم را شریک نماید، زیرا که سرمایه گذاری اجاره داری هیچ نفعی برای سازمان و مردم ندارد. در سالهای گذشته شاهد این موضوع بودیم که عواید اجاره داری به موقوفات اندک بوده است و این موجب شد، تا از ظرفیت های حوزه های تخصصی در کشور جهت احیا و آبادانی هرچه بیشتر رقبات موقوفات و بقاع متبرکه از طریق انواع مدل های مشارکت استفاده گردد.


 

 حمایت از موقوفات درمانی با چه اهدافی  دنبال می شود؟

سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش کرده است که موقوفات درمانی در کشور را با هزینه ها و تعرفه های کمتری نسبت به دیگر مراکز درمانی به درمان مردم بپردازند.ساخت کلینیک های تخصی، احیا مراکز درمانی تحت نظر، نداشتن نگاه اقتصادی به مراکز درمانی و کمک به اقشار محروم یکی از رویکردهای این سازمان در این حوزه است.


 

کد خبر 1102856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha