تجارت ۲۰ میلیون تُنی کشور در شهریور/ تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در تابستان ۱۴۰۰

عرضه ۸۰ هزار کیلووات ساعت برق در بورس انرژی، جدول سهم ۳۲ بانک و موسسه از تراکنش‌ها در پایان تابستان، تجارت ۲۰ میلیون تُنی کشور در شهریور، تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در تابستان ۱۴۰۰ برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۷ مهر شبستان به شرح زیر است:

عرضه ۸۰ هزار کیلووات ساعت برق در بورس انرژی

در جلسه معاملاتی امروز شنبه ۱۷ مهر ماه در تابلوی برق بازار فیزیکی بورس انرژی ایران، ۸۰ هزار کیلووات ساعت برق توسط شرکت‌ تولید برق پرند مپنا برای دوره تحویل هفتگی مهر ۱۴۰۰ عرضه خواهد شد. همچنین در جلسه معاملاتی روز چهارشنبه ۱۴ مهر ماه در بازار فیزیکی برق بورس انرژی ایران ۲۹ هزار قرارداد معادل ۴ میلیون و ۸۷۲ هزار کیلووات ساعت برق به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰ میلیون و ۶۴۰ هزار ریال توسط شرکت تولید نیروی برق رامین، برای دوره تحویل هفتگی مهر ۱۴۰۰ عرضه و مورد معامله قرار گرفت.

بازار سلف مصرف کنندگان بزرگ برق بورس انرژی ایران شاهد معامله ۸۰۰۰ قرارداد معادل یک میلیون و ۳۴۴ هزار کیلووات ساعت به ارزش ۸۳۳ میلیون و ۲۸۰ هزار ریال بود. شایان ذکر است در روز چهارشنبه، قیمت پایانی معامله ۶۲۰ ریال بود.

یادآور می شود؛ در بازار عمده فروشی برق و بازار مصرف کنندگان بزرگ برق (بازار خرده فروشی برق) نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۱۳ و ۱۴ آبان ۱۴۰۰ گشایش یافتند.

همچنین در بازار عمده فروشی برق و بازار مصرف کنندگان بزرگ برق (بازار خرده فروشی برق) نمادهای بار پیک روزانه، بار پایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه ۱۸، ۱۹ و ۲۰ مهر ۱۴۰۰ پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه متوقف و فرآیند تحویل آن ها آغاز شد.

همچنین در روز چهارشنبه هفته گذشته در تابلوی سلف موازی استاندارد برای قراردادهای با سررسید یکسال و بیشتر در بازار مشتقه بورس انرژی ایران، در نماد (سنفت۰۰۹) ۱۰۰ قرارداد با ارزش یک میلیارد و ۶۵۸ میلیون ریال معامله شد.

 

جدول سهم ۳۲ بانک و موسسه از تراکنش‌ها در پایان تابستان

سهم بازار هر یک از بانک های پذیرنده از تعداد و مبلغ تراکنش های شبکه پرداخت، از جمله شاخص هایی است که گستره فعالیت هر یک از بانکها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش های پشتیبانی شده در شبکه شاپرک را نشان می دهد.

بر این اساس بررسی این شاخص مهم در آخرین ماه تابستان سال جاری حاکی از آن است که بانک ملت با سهم ۲۰.۲۲ درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم ۱۹.۳۵ درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

پس از بانک ملت به ترتیب بانک‌های ملی، صادرات، سپه، پارسیان، کشاورزی، تجارت، سامان و رسالت بیشترین سهم را از تعداد تراکنش‌ها و بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، کشاورزی، سپه، سامان، رفاه و آینده بیشترین سهم را از مبلغ تراکنش‌های شبکه پرداخت داشته‌اند.

از یک طرف همان طور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید بررسی سهم تعدادی بانک‌های پذیرنده از کل بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش در شهریورماه ۱۴۰۰ نشان می دهد که:

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی به ترتیب به بانک‌های ملت (۱۹.۷۷ درصد)، ملی (۱۵.۰۹ درصد)، سپه (۱۰.۷۷ درصد) و صادرات (۸.۲۴ درصد) تعلق دارد.

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به بانک‌های پارسیان (۳۰.۸۲ درصد)، ملی (۱۷.۵۷ درصد)، ملت (۱۵.۳۷ درصد) و سامان (۶.۹۳ درصد) اختصاص داشته ‌است.

بالاترین سهم تعدادی از تراکنش های ابزار پذیرش موبایلی به بانک‌های ملت ( ۴۱.۹۳ درصد)، آینده (۲۷.۲۸  درصد)، اقتصاد نوین (۱۴.۶۱ درصد) و ملی (۸.۴۱ درصد) تعلق دارد.

همچنین در طرف دیگر بررسی سهم مبلغی بانک‌های پذیرنده از کل بازار تراکنش‌های هر یک از ابزارهای پذیرش در شهریورماه ۱۴۰۰ حاکی از آن است که:

بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار کارتخوان فروشگاهی به بانک‌های ملت (۱۹.۵۳ درصد)، ملی (۱۴.۱۵ درصد)، صادرات (۱۱.۷۶ درصد) و سپه (۹.۵۱ درصد) تعلق دارد.

بالاترین سهم مبلغی از تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی به بانک‌های ملت (۱۷.۹۲ درصد)، ‌ آینده (۱۶.۱۹ درصد)، سامان (۱۲.۲۲ درصد) و صادرات (۶.۰۸ درصد) اختصاص یافته است.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۷۵۷ هزار تومان رسید

امروز (شنبه ۱۷ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۸۴ درصد افت به ۱۱,۵۹۴,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۰.۰۵ درصد رشد به ۱,۷۵۶.۶۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۱.۱۲ درصد افت به ۱۱۷,۵۷۰,۰۰۰ ریال، هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۴۶ درصد افت به قیمت ۱۱۴,۹۸۰,۰۰۰‬ ‬ ریال،‌ هر عدد نیم سکه با ۰.۵ درصد افت به قیمت ۶۰,۵۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۴۲ درصد افت به قیمت ۳۵,۷۵۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۳۱ درصد افت به قیمت ۲۲,۳۹۵,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (شنبه ۱۷ مهر) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۷۳ درصد افت به ۲۷۹,۳۲۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۱.۳۱ درصد رشد به ۳۲۲,۶۰۰ ریال و قیمت هر پوند با یک درصد افت به ۳۸۱,۵۱۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (شنبه هفدهم مهرماه ۱۴۰۰) نرخ رسمی ۴۶ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ رسمی ۱۶ ارز افزایش و ۱۸ ارز کاهش یافت. نرخ رسمی و ۱۲ ارز هم بدون تغییر باقی ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۲۴۵ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۶۰۲ ریال ارزش‌گذاری شد. بر پایه این گزارش، امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۲۹۴ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۸۰۶ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۹۱۷  ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۳۲ ریال، روپیه هند ۵۶۰ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۲۴۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۶۱۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۷ هزار و ۴۴۷ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌ هزار و ۳۹۶ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۶۶۱ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۱۱۱ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۱۱ ریال، لیر ترکیه ۴ هزار و ۶۸۸ ریال، روبل روسیه ۵۸۶ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲ هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۰ هزار و ۶۹۲ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۴ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۲۴۱ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲‌ هزار و ۱۰۱ ریال، کیات میانمار ۲۲ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۷۹۲  ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۸۷ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۸ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۱۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۴ هزار و ۱۲ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۵۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۱۱۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۷۵  ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۴۳۴ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌ هزار و ۹۵۴ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۹۹۶ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۳ هزار و ۷۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۳ هزار و۷۱۳ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۰  ریال قیمت خورد.

 

تجارت ۲۰ میلیون تُنی کشور در شهریور/ ترکیه مقصد اول کالای ایران

سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: سرجمع تجارت غیر نفتی کشور در رویه های صادرات و واردات در ششمین ماه سال ۱۴۰۰ از لحاظ وزنی ۱۹ میلیون و ۸۴۱ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد  و۶۳۵میلیون دلار بوده است که سهم صادرات در این ماه (۳۱روز)، ۱۴  میلیون و ۵۲۲هزار تن به ارزش چهار میلیارد و ۱۴۵ میلیون دلار بوده که نسبت به صادرات کشور در شهریور ماه سال ۹۹ از لحاظ وزنی ۷۵درصد و از لحاظ ارزش نیز رشد  ۵۶ درصدی داشته است. وی افزود: صادرات کشور در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه امسال با رشد ۱۰۳درصدی در وزن و ۲۵درصدی در ارزش همراه بوده است.  

لطیفی در خصوص مقاصد کالاهای ایرانی در شهریور ماه گفت : ترکیه  با پنج میلیون و ۸۳۹ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۲۰۲میلیون دلار با رشد هزار و ۵۱۲درصدی در وزن و ۵۵۳درصدی در ارزش نسبت به ماه گذشته و رشد یکهزار و ۴۲۰درصدی در وزن و ۶۹۶درصدی در ارزش نسبت به شهریور سال گذشته در رتبه نخست قرار گرفت. بعد از ترکیه، عراق  با یک میلیون و ۸۶۳هزار تن کالا به ارزش ۶۷۷میلیون دلار  با رشد ۳۰ درصدی در وزن و ۱۹ درصدی در ارزش نسبت به شهریور سال ۹۹ و رشد ۷۲درصدی در وزن و ۸۶درصدی در ارزش کالاهای صادراتی ایران نسبت به مرداد ماه در رتبه دوم قرار دارد.  چین که در ماه های گذشته در رتبه نخست مقاصد صادراتی ایران قرار داشت در شهریور ماه با دومیلیون و ۵۰۹هزارتن به ارزش ۶۶۸میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت، صادرات کشورمان به چین در شهریور رشد۱۱درصدی در وزن و کاهش یک درصدی در ارزش را نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ داشته، اما نسبت به مرداد ماه امسال ۳درصد در وزن رشد و ۵۶درصد در ارزش کاهش داشته است. امارات هم با ۸۰۷هزار تن کالا به ارزش ۳۳۱میلیون دلار با کاهش ۳۳درصدی در وزن و ۱۲درصدی در ارزش نسبت به شهریور ۹۹ و رشد ۱۱۵درصدی در وزن و ۱۶درصدی در ارزش نسبت به ماه گذشته در رتبه چهارم قرار گرفت و نهایتا افغانستان با ۳۵۱هزار تن خرید کالا از ایران به ارزش ۱۴۴میلیون دلار در شهریور ماه امسال نسبت به شهریور سال قبل ۵۰درصد در وزن و ۳۹درصد در ارزش کاهش داشته است و نسبت به ماه قبل ۳درصد در وزن کاهش و ۱۳درصد در ارزش افزایش را شاهد بودیم.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات در ششمین  ماه سال گفت: در۳۱ روز شهریور ماه امسال پنج میلیون و ۳۱۹ هزارتن کالا به ارزش  ۶ میلیارد و۴۹۰میلیون دلار  به صورت ترخیص قطعی وارد کشور شد که نسبت به واردات در شهریور ماه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۹۲درصد   و از لحاظ ارزش ۱۰۷درصد رشد  داشته است. اما در مقایسه با مرداد ماه ۱۴۰۰رشد ۳۰۶درصدی در وزن و ۲۱۶درصدی در ارزش را نشان می دهد. که این امر با اهتمام دولت مردمی سیزدهم و هماهنگی های صورت گرفته برای تامین نیازهای اساسی و ضروری کشور صورت چشمگیری در شهریور ماه داشته است.  

 

تغییرات شاخص قیمت اجاره‌بها در تابستان ۱۴۰۰

مرکز آمار ایران اعلام کرد درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٤,٧ درصد است که نسبت به فصل بهار ١٤٠٠(٢٩.١ درصد)، ٤.٤ واحد درصد کاهش نشان می دهد.

در برآورد شاخص قیمت مصرف کننده، یکی از بخش های مهم بخش مسکن است. که شامل زیر بخش‌های "اجاره بهای واحدهای مسکونی" و "خدمات نگهداری و تعمیر واحد مسکونی" (تعمیرات جزئی واحد مسکونی: لوله کشی، گچ‌کاری، برق کاری، نصب ایزوگام و...) می‌باشد.

در فصل تابستان ١٤٠٠، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ٢٤٤,١ رسید که نسبت به فصل قبل ٨.٠ درصد افزایش داشته است. در این فصل استان لرستان با ٢٧.٥ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٢.٥ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استانهای کشور داشته اند.

درصد تغییرات شاخص قیمت اجاره بها در فصل تابستان ١٤٠٠ نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه)، ٢٤.٧ درصد است که نسبت به فصل بهار ١٤٠٠ (٢٩.١ درصد)، ٤.٤ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

در این فصل بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ٤١.٨ درصد مربوط به استان لرستان و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه با ١٣.١ درصد مربوط به استان خراسان رضوی است. به عبارتی در فصل تابستان١٤٠٠ خانوارهای استان لرستان به طور متوسط ١٧.٢ واحد درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای استان خراسان رضوی بطور متوسط ١١.٥ واحد درصد کمتر از میانگین کل کشور در بخش اجاره بها هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم اجاره بها در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٤٠٠ برابر ٢٧,٦ درصد است. که استان کرمانشاه  با ٣٧.٥ درصد بیشترین نرخ تورم و استان سیستان و بلوچستان  با ١٣.٢ درصد کمترین نرخ تورم را داشته اند.

همچنین در فصل تابستان ١٤٠٠ متوسط افزایش هزینه اجاره بها برای کل خانوارهایی که تمدید قرارداد داشته اند، برابر با ٤٦,٩ درصد بوده است.

 

 

 

کد خبر 1102891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha