اندیشه مقاومت برگرفته از اندیشه جمهوری اسلامی پابرجا و ماندنی است

اکبری با تاکید بر نقش جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مستضعفین و مسلمانان در دنیا گفت: اندیشه مقاومت برگرفته از اندیشه جمهوری اسلامی پابرجا و ماندنی است و تمام کشورهای منطقه از این اندیشه الگو گرفتند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی_ فرزانه تهجا: انقلاب اسلامی ایران پس از پیروزی در سخت ترین شرایط دوره تاریخ در میان قدرت نمایی  بلوک شرق و غرب توانست سرچشمه و مبدع اندیشه مقاومت ، استقلال و آزادی در میان کشورهای منطقه و حتی تمام دنیا باشد تا جایی که امروز لبنان، عراق، یمن و افغانستان تمام تلاش خود را برای رسیدن به این اندیشه در حفظ تمایمیت ارضی خود می کنند تا بتوانند دست ایادی شرق و غرب را از منافع ملی خود قطع کنند در همین رابطه گفتگویی با حسین اکبری رییس شورای سیاستگذاری ششمین اجلاسیه مجاهدان در غربت، سفیر سابق جمهوری اسلامی در لیبی و معاون دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی به شرح زیر ارایه می شود.

 

در مورد نقش جمهوری اسلامی  ایران و جبهه مقاومت در منطقه توضیح بفرمایید؟

 

جمهوری اسلامی با توجه به نگاه خود در محیط بین الملل که برگرفته از فلسفه وجودی آن و  دفاع از مستضعفین و مسلمانان است و خود میدان دار مقاومت در برابر زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی، آمریکا و ابرقدرت ها در منطقه است؛ طبیعتا این افکار و اندیشه نظام جمهوری اسلامی ایران امروز در منطقه توسعه یافته است و دیگران در حال عبرت گرفتن از این افکار هستند. امروز این اندیشه تقویت شده و مردم عراق علیه داعش و آمریکا پیروز شدند و این اندیشه تقویت شده و مردم فلسطین امروز نسبت به 70 سال گذشته در بهترین شرایط قرار دارند زیرا از جایگاه مقاومت وارد درگیری با رژیم صهیونیستی شدند و اندیشه مقاومت در آنها تقویت شده است.

 

در فلسفه جمهوری اسلامی چه نوع اندیشه ای ماندنی و مستمر است؟

قدرت نمایی های حزب الله در لبنان در برابر رژیم صهیونیستی و با توجه به تمام تحریم ها و جلوگیری از فروش نفت و تمامی این موارد نشان می دهد که در اندیشه جمهوری اسلامی دوام، استمرار و اندیشه مقاومت ماندنی است. در افغانستان امروز بعد از گذشت 20 سال از سیطره آمریکا، در حال فرار کردن است و نشان می دهد که در سایر کشورها نیز اندیشه جمهوری اسلامی در حال تقویت شدن است و آمریکا جریانی توخالی است که وعده های خود را عملی نمی کند و پس از 20 سال از افغانستان خارج شد. با توجه به اینکه بسیاری از منابع افغانستان به یغما رفت و سود هنگفتی نصیب آمریکا شد و اهداف خود را در آنجا دنبال می کردند اما در نهایت مجبور به فرار شدند و دلیلی برای آن شد تا همگان بر اندیشه مقاومت پافشاری کنند.

اندیشه جمهوری اسلامی چه نوع موضعی را در برابر آمریکا و اهداف آن در منطقه ایجاد کرده است ؟

موضوع پیروزی یمن در یک تقابل نابرابر و نامتوازن در منطقه در برابر سعودی ها که پشت صحنه آن کشورهای عربی و حتی سازمان ملل اروپایی ها وجود داشت نیز نشان می دهد که همچنان اندیشه مقاومت تقویت شده است. ما امروز شاهد توسعه و اندیشه مقاومت به عنوان یک مولفه ای که می تواند اندیشه استقلال و عزت را برای ملت ها به دنبال داشته باشد در سطح منطقه و بین الملل شاهدیم و اندیشه جمهوری اسلامی ایران چالش جدی در برابر زیاده خواهی های آمریکایی ها است و آنها را منفعل کرده است و آمریکا به جای آنکه از موضع ابتکاری در عراق نگاه کند از موضع انفعالی به آن نگاه می کند و به فکر آن است که چگونه از سوریه خارج شود تا ضرر کمتری ببیند. آمریکا به این فکر می کند که اگر طرح های او در منطقه شکست خورده است، طرح های بعدی چگونه باید باشد.

 

امریکا از چه ابزاری برای مهار و جلوگیری از توسعه اندیشه جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند؟

در مورد ایران نیز آمریکا 1600 نوع تحریم را علیه ایران اعمال کرد و هر نوع طرحی که می توانستند اجرا کردند اما به اهداف مورد نظر خود نرسیدند البته شاید ما دچار مشکلاتی شده باشیم اما آنها به اهداف خود نرسیدند و اکنون در حال نقد خود هستند؛ بنابراین امروز اندیشه جمهوری اسلامی در دنیا در حال توسعه یافتن است به همین دلیل اندیشه جمهوری اسلامی نظم و آینده جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

با توجه به خلف وعده آمریکا در موضوع برجام آینده این موضوع را چگونه ارزیابی می کنید؟

در مورد برجام نیز به طور طبیعی آنها خلف وعده کردند و برخلاف آنچه در تصورشان بود که توانستند به پیروزی برسند و به اهداف خود دسترسی داشته باشند و می توانستند در برجام به اهداف خوبی دست یابند اما چون نظام سلطه هستند به این موضوع قانع نبوده و آن را بهانه کردند که گام های بعدی و روش و سبک آمریکایی ها این گونه است که دیدیم که با صدام در موضوع هسته ای برخورد کردند و در لیبی شاهد برخورد آنها با قذافی بودیم. آمریکا تلاش می کند تمام ابزار قدرت یک کشور را از آن بگیرد و بعد از این مرحله وارد جنگ با آن کشور شود در این صورت آن کشور قادر به جنگ نخواهد بود و آنها تغییرات و نقشه خود را عملی می کنند و این تمام افق نگاه آنهاست.

موضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع برجام را چگونه ارزیابی می کنید؟

قطعا می دانیم که جمهوری اسلامی به دنبال سلاح اتمی نیست و نگران آن هستیم که کشوری که این گونه تحت فشار و تنگنا است، بتواند از رشد و بالندگی و موفقیت در حوزه تکنیک و هایتک داشته باشد و این برخلاف آن چیزی است که آنها فکر می کنند که اگر کشورهای دیگر بخواهند با ما برخوردی داشته باشند، آنها را تحریم می کنیم و توانمندی آنها را می گیریم اما امروز شاهد آن هستیم که توانمندی جمهوری اسلامی روز به روز در حال افزایش است. در حوزه موشکی، پهبادی، هسته ای و سایر حوزه ها در حال افزایش است.

 

موضع آمریکا در مورد برجام و عکس العمل جمهوری اسلامی ایران را توضیح بفرمایید؟

آمریکایی ها به دنبال این هستند که اقتدار نظام جمهوری اسلام را بشکنند و با شکستن اقتدار ام القرای اسلامی بقیه جبهه مقاومت را تحت تاثیر قرار دهند و طبیعتا اگر در موضوعات دیگر با آنها توافق شود، آنها اعتقادی بر اینکه جمهوری اسلامی تداوم داشته باشد، ندارند و این گام ها را مراحلی می دانند برای آنکه با ما تسویه حساب کنند همان گونه که با صدام و قذافی تسویه حساب کردند. به نظر می رسد در شرایط جدید با توجه به تجربیات مردم و دولت های گذشته به دست آوردند در مورد بدعهدی ها که تاکنون نمی توانستیم محکم در مورد آن سخن بگوییم، قطعا امروز ما در شرایط برتر قرار داریم و در این مرحله آنها هستند که باید گام هایی را بردارند تا بتوانند شرایط تخریب شده اعتماد را بازسازی کنند تا زمینه لازم برای باز شدن فضای مذاکره ایجاد شود.

کد خبر 1103142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha