بررسی مسائل مربوط به بودجه ۱۴۰۱ در جلسه غیرعلنی مجلس/ قدردانی وزیر امور خارجه از دولت و مردم لبنان

ایران خواهان عراقی امن و آباد است، بررسی مسائل مربوط به بودجه ۱۴۰۱ در جلسه غیرعلنی مجلس، عدالت باید در همه زمینه‌ها تسری یابد، قدردانی وزیر امور خارجه از دولت و مردم لبنان برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، ایران خواهان عراقی امن و آباد است، بررسی مسائل مربوط به بودجه ۱۴۰۱ در جلسه غیرعلنی مجلس،  عدالت باید در همه زمینه‌ها تسری یابد، قدردانی وزیر امور خارجه از دولت و مردم لبنان از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در یکشنبه ۱۸ مهر است.

مسائل مربوط به بودجه ۱۴۰۱ در جلسه غیرعلنی بررسی شد

محمدباقر قالیباف در آغاز جلسه علنی امروز یکشنبه (۱۸مهر) مجلس شورای اسلامی گفت:  ما امروز از ساعت ۸ صبح جلسه غیرعلنی تشکیل داده و در این جلسه میزبان رئیس سازمان برنامه و بودجه بودیم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این جلسه مسائل بودجه‌ای سال ۱۴۰۰ و همچنین مسائل مربوط به لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت.

 

وی خاطر نشان کرد: همچنین در این جلسه همکاران بنده در کمیسیون‌های تخصصی  مطالبی را مطرح کردند و رئیس سازمان برنامه و بودجه گزارشی را به نمایندگان ارائه داشتند.

 

قدردانی وزیر امور خارجه از دولت و مردم لبنان

حسین امیر عبداللهیان وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی به زیان عربی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: از مردم و دولت لبنان به خاطر استقبال گرم و میزبانی سخاوتمندانه‌ای که همیشه به یاد داریم، بسیار تشکر می‌کنم. 

 

وی در ادامه تصریح کرد: حمایت و پشتیبانی از این کشور مقاوم و برادر، وظیفه‌ای اخلاقی است که هرگز از هیچ کوششی برای آن دریغ نخواهیم کرد. 

 

امیرعبداللهیان افزود: عزتمند زندگی کردید و آزاده بودید. متشکرم.

 

ایران خواهان عراقی امن و آباد است

حسین اکبری در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان در مورد روابط ایران و عراق با توجه به گسترش این روابط در اربعین  گفت : کشورهای ایران و عراق دو کشور همسایه در طول تاریخ هستند که همچنان همسایه باقی می مانند که البته نیازهای متقابلی در دو کشور وجود دارد

 

رییس شورای سیاستگذاری ششمین اجلاسیه مجاهدان در غربت افزود: با توجه به فرهنگ  و آداب رسوم دینی ملی و مذهبی میان 2 کشور حداقل سالانه بیش از پنج تا 10 میلیون توریست میان دو کشور رفت و آمد می کنند که می تواند مبداء بسیاری از مناسبات دیگر در طی سال قرار بگیرد.

 

وی گفت: توانمندی های جمهوری اسلامی تنها در وسعت زمینی قابل ارایه در حوزه اقتصادی، تکنولوژی، فنی مهندسی و سایر حوزه هاست و عاقلانه این است که عراق از این توانمندی ها استفاده کند زیرا اگر عراق از این توانمندی ها بهره نبرد، کشورهای دیگر چند برابر این توانمندی ها را به عراق تحمیل می کنند.

 

سفیر سابق ایران در لیبی خاطر نشان کرد: همه می دانند که جمهوری اسلامی تمام تلاش و سیاست خود را به کار می برد تا عراق، عراقی امن، آباد، پیشرفته و مستقل باشد و طبیعتا اگر این گونه باشد، مطلوب تمام مردم عراق است و به نوعی سیاست ما با مردم عراق تطابق داشته و هیچ تفاوتی ندارد.

 

وی یادآور شد: دشمن تلاش می کند به نوعی به این روابط خدشه وارد کرده و فاصله میان 2 کشور ایجاد کند اما امروز مردم عراق بعد از 20 سال حضور آمریکا در عراق به این نتیجه رسیدند که امروز دقیق تر و عاقلانه تر فکر کنند و به وعده های پوچ آمریکایی ها توجه نکنند که قطعا اگر ما تبلیغات و پروتکل های آمریکا را میان ایران و عراق حذف کنیم، روز به روز شاهد توسعه و پیشرفت روابط میان  2 کشور همسایه  هستیم که هر دو به نوعی از یکدیگر منفعت می برند و استفاده می کنند.

 

تغییر شایستگی‌ها و نادیده گرفتن صلاحیت‌ها بی عدالتی است/عدالت باید در همه زمینه‌ها تسری یابد

محسن اسماعیلی، پژوهشگر شب گذشته (شنبه 17 مهر) در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما با بیان اینکه تغییر شایستگی‌ها و نادیده گرفتن صلاحیت‌ها بی عدالتی است و با هدف نهایی قرآن و پیامبران در تضاد خواهد بود، گفت: ظلم نقطه مقابل عدالت است. عدالت رعایت استحقاق‌ها و شایستگی‌ها است. رسالت همه پیامبران برای اجرای عدالت است.

 

وی با بیان اینکه نرسیدن به عدالت اجتماعی در حد قابل قبول، علل متعددی دارد، افزود: آنگونه که انتظار داشتیم در حوزه عدالت اجتماعی به نتایج خوبی نرسیدیم. نمی‌شود عدالت را در جامعه اجرا کرد مگر با شناخت دقیق عدالت و اجرای عادلانه آن. بخشی از ناکامی ما در اینست که عدالت را خوب نمی‌شناسیم و بخش دیگر مشکلات، در اجرای عدالت است.

 

اسماعیلی با اشاره به اینکه بسیاری در طول تاریخ شعار عدالت دادند اما چون در فهم عدل، عقل را کنار گذاشته بودن به بیراهه رفتند، گفت: عدالت یعنی رعایت شایستگی در هر زمینه ای؛ نگاه کاریکاتوری به این جواب نخواهد داد. عدالت تنها در بخش اقتصادی نیست؛ عدالت باید در همه زمینه‌ها تسری یابد مثل اجتماع، فرهنگ، سیاست و حتی عدالت رسانه ای.

 

پژوهشگر حوزه عدالت با بیان اینکه با نادیده گرفتن بخشی از عدالت ما دچار ناکامی خواهیم شد، ادامه داد: اولین گام نیازمند بازخوانی عدالت است و از نگاه گزینشی به عدالت باید پرهیز شود. عدالت فقط رعایت کردنی نیست بلکه عدالت باید اجرا شود؛ یعنی مردم باید با گوشت و خونشان عدالت را لمس کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در فهم درست عدالت باید تلاش کنیم تا این را به گفتمان عمومی جامعه در بیاوریم درباره مطالبه گری هم گفت: تا امت مطالبه گر نداشته باشیم حقی گرفته نمی‌شود. فریاد عدالتخواهی در دین ما بهترین عبادت است. رسانه ملی باید مروج عدالت گری باشد.

 

پژوهشگر حوزه عدالت با اشاره به اینکه رعایت عدل در شعار آسان است اما در عمل دشوار است، گفت: در طول تاریخ خیلی ها طرفدار عدل بوده اند اما در عمل دچار مشکل شده اند. اگر نفع شخصی را در نظر نگیریم عدالت همیشه به نفع همه است.

 

هیچ مقامی از آمریکا ادعای پیروزی در افغانستان ندارد

حسین اکبری، کارشناس مسائل غرب آسیا شب گذشته (شنبه 17 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره اتفاقات افغانستان و مسئولیت داعش در انفجار‌ها گفت: آمریکایی‌ها در شرایطی افغانستان را ترک کردند که احساس می‌کردند هم شکست خوردند و هم این که به اهداف خود نرسیدند. دلیل حضور آمریکا در منطقه و در مرز چین، روسیه، ایران و هند که چهار رقیب جدی آمریکا در صحنه بین الملل در افق آینده دنیا هستند، این است که حضور آن‌ها می‌توانست شرایط را کنترل کند و در یک نقطه مهمی بتواند اهداف خودش را دنبال کند؛ البته اهداف آن‌ها محقق نشد و این شکست برای آمریکایی که به لحاظ اقتصادی ضعیف شده و رقبا به خصوص چین در حال تقویت هستند؛ میدان افغانستان و از دست دادن آن، یک شکست سنگین محسوب می‌شود.

 

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها همان طور که در ورود به افغانستان اشتباه کردند، در خروج از افغانستان هم اشتباه کردند، گفت: یعنی در مذاکرات اولیه و بعد از نشست دوحه و مسکو قرار بود که بعد از توافق اولیه با طالبان، دولت افغانستان مذاکرات را دنبال کنند، ولی از آنجا که آمریکایی‌ها دولت را یک ابزار می‌دانستند، علی رغم این که در برنامه بود، ولی این فرصت را ندادند که دولت افغانستان با طالبان مذاکره و توافق کند؛ حتی طالبان آمادگی داشت به نوعی با دولت توافق کند که منجر به جنگ و خونریزی نشود، طالبان هم به دنبال این نبود که الآن به این شکل وارد صحنه شود و طالبان شهر‌ها را با جنگ نگرفت بلکه شهر‌ها قبل از ورود طالبان سقوط کردند.

 

اکبری با بیان اینکه آمریکایی‌ها کم کم متوجه شدند که شکست سخت و اشتباهات بزرگی را در ورود و خروج از افغانستان مرتکب شدند و هیچ مقامی از آمریکا ادعای پیروزی در افغانستان ندارد، گفت: حتی اروپایی‌ها و رژیم صهیونیستی اعلام کردند آمریکایی‌ها به ما خیانت کردند و ناهماهنگ با ما از افغانستان خارج شدند؛ بنابراین آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که به هر قیمتی محیط داخلی افغانستان را درگیر جنگ داخلی کنند.

 

وی با بیان اینکه در کنار طالبان، ارتش و ساختار دولت افغانستان و آمریکا و سیاست ناتو، مردم افغانستان جزء بازیگران در این صحنه هستند آن‌ها هم نقش ایفا می‌کنند، ادامه داد: حتی زمانی که در پنجشیر جنگ شروع شد مردم به عنوان بازیگر اصلی جنگ را خاموش کردند.

 

اکبری با اشاره به اینکه داعش احساس می‌کند به نوعی حامی مثل آمریکا در صحنه ندارد، گفت: از طرفی تلاش کرد که یک پایگاه قوی مردمی در افغانستان جذب کند که آن را هم ندارد؛ بنابراین باید از افغانستان خارج شوند و به نوعی داعش اقدام واکنشی انجام می‌دهد.

 

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه طالبان به عنوان دولت باید برای اتفاقات اخیر افغانستان پاسخگو باشد و همه در افغانستان منتظر اتفاقات آینده هستند، ادامه داد: مهمترین موضوع در افغانستان، حذف آمریکایی‌ها از این کشور است و آمریکایی‌ها به شدت نگران هستند و چین، هند و روسیه به عنوان بازیگران صحنه وارد افغانستان می‌شوند تا ایفای نقش کنند؛ این هنر حکومت و مردم افغانستان است که بتوانند در این فضا شرایطی را ایجاد کنند که امنیت، رفاه و آرامش افغانستان حفظ شود.

 

وی با بیان اینکه طالبان با داعش جنگیده است و بسیاری از افراد تندروی طالبان به داعش پیوستند و آمریکایی‌ها قصد داشتند که داعش را در افغانستان توسعه دهند؛ البته یکی از عوامل اصلی بازدارنده داعش، طالبان بود، افزود: داعش در افغانستان یک جمعیت بومی و یک جمعیت غیربومی دارد که سعی می‌کنند در همه مناطق به نوعی حضور داشته باشند.

 

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه در شرایطی که در افغانستان ارتش، پلیس و سیستم امنیتی تعطیل شده، طالبان وارد شده است، ولی نیرو و ساز و کار به اندازه اداره کل کشور ندارد و زمان بر می‌باشد بنابراین بهترین فرصت برای داعش است، گفت: از نظر اعتقادی و مبانی نظری، طالبان و داعش درباره خلافت اختلاف جدی دارند و هم اکنون حمایت آمریکا از داعش کاهش پیدا کرده است و طالبان امروز خودش را موظف به تأمین امنیت افغانستان می‌داند و اگر نتواند امنیت را حفظ کند خودش زیر سؤال می‌رود و برای این که خودش را احیا کند ناچار است که با داعش به طور جدی مبارزه کند و اگر دامنه ناامنی گسترش پیدا کند ممکن است این گستره به لحاظ جغرافیایی در جا‌های دیگر هم بر علیه طالبان شود.

 

وی با اشاره به اینکه اراده طالبان است که با داعش مقابله کند؛ اگر چه در حال حاضر توان لازم را ندارد، درباره اجلاس دوحه هم گفت: به نظرم نتیجه‌ای در دوحه حاصل نخواهد شد، چون آمریکایی‌ها با طالبان توافق کردند؛ مقرر شده بود که طالبان امنیت ایجاد کنند و آمریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند، هیچ وقت طالبان قائل نبود با دولت دست نشانده آمریکا توافق کند.

 

کد خبر 1103294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha