ثبت دو آش سنتی شهرستان ملایر  در فهرست میراث ناملموس کشور

جلیلی گفت:در نخستین جلسه شورای ثبت میراث ناملموس معاونت میراث فرهنگی کشور در ۱۱ مهر ماه دو آش سنتی بادمجان و ترش در فهرست میراث ناملموس ثبت شد.

«ابراهیم جلیلی» در گفت‌وگو با خبرنگار شبستان در ملایر گفت : به منظور حفظ و احیاء غذاهای سنتی شهرستان ملایر ضمن تهیه مستندات و حضور میدانی کارشناسان استانی و تاییده وزراتخانه آش سنتی بادمجان و آش سنتی ترش شهرستان ملایر در فهرست آثار ناملموس کشور ثبت شد.

 رئیس اداه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملایر با بیان اینکه تا کنون انگور و مبل و منبت ملایر در فهرست جهانی به ثبت رسیده افزود: در سال های گذشته جشن شیره پزی روستای مانیزان، کلوچه سنتی ملایر، شیره وباسلق نیز به عنوان میراث ناملموس شهرستان ملایر ماندگار شده است.

 وی با بیان اینکه یکی از وظایف این اداره حفظ سنت ها ورسم ورسوم های رو به فراموشی است  تصریح کرد: در همین راستا کارشناسان این اداره ضمن شناسایی ظرفیت ها موجود پرونده ثبت آنها را تهیه و به وزراتخانه متبوع ارسال  می‌کنند.

وی با بیان اینه شهرستان ملایر بیش از 400 اثر دیدنی، تاریخی و گردشگری داد که بیش از که بیش از 200 اثر ثبت ملی شده گفت:  در کنار ثبت  ابنیه های تاریخی ، سنت ها و خرده فرهنگ های شهرستان نیز باید ثبت و حفظ و نگهداری شود.   

کد خبر 1103306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha