روستا و ضرورت حفظ اقتصاد و فرهنگ اصیل

روستا جزئی از تقسیمات کشوری و بر پایه اقتصاد و فرهنگی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی که زیستگاه جمعیت زیادی از مردم بوده که حفظ اصالت آن ضرورت دارد.

خبرگزاری شبستان- اصفهان: روستا و روستا نشینی؛ از مهمترین مولفه های زندگی جامعه بشری است که در دنیای مدرن نیز نقش و جایگاه آن حفظ شده و این حراست از اصالت زندگی روستایی نه تنها در اقتصاد کشور بلکه در حوزه اجتماعی به منظور کاهش مهاجرت ها و رشد جمعیت شهری از اهمیت خاصی برخوردار است.

 

توسعه روستایی تنها کمک به زندگی در این بخش نیست بلکه یکی از مولفه های مهم در حفظ و حراست اقتصاد کشور است چرا که روستاییان و عشایر بخش زیادی از مصارف روزانه شهروندان را تولید و به بازار عرضه می کنند که حرکت زندگی این قشر به شهرها بر اقتصاد اثر گذاشته و هزینه هایی را به کشور و همچنین مردم تحمیل می کند.

 

زندگی روستایی که اصالت خود را حفظ کرده مدلی کامل از سبک زندگی ایرانی اسلامی می تواند باشد که در کنار هم بودن، آرامش، سلامت هوا، حفط منابع و دوری از آسیب و چالش های اجتماعی از جمله مصادیق این نوع زیستن است.

روستاهایی که نه تنها در تولید بلکه در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی، گردشگری، ورزش و سلامت از اهمیت خاصی برخوردارند ولی کمتر مورد حمایت و بهره برداری از ظرفیت های آنان شده است.

 

روستایی که مقصد گردشگران شده، نه تنها سبک زندگی ایرانی را به تصویر می کشد بلکه اقتصاد روستا و هویت کشورمان را نیز توسعه می دهد و زمینه ای برای تفریح و نشاط مردم می شود.

ورزش های بومی و محلی، کوهنوردی و کویرنوردی در روستاهای کشورمان از جنبه های ورزشی این مناطق حکایت دارند که گاها فراموش شده و یا مورد حمایت برای توسعه و گسترش قرار نگرفته اند.

روستا جزئی از تقسیمات کشوری و بر پایه اقتصاد و فرهنگی مبتنی بر سبک زندگی ایرانی و اسلامی که زیستگاه جمعیت زیادی از مردم بوده که حفظ اصالت آن ضرورت دارد.

 

در راستای این ضرورت نباید روستاها را تبدیل به شهر کنیم و یا اینکه توسعه صنعتی و ساختمان های چندین طبقه را به روستاها ببریم.

حفظ حریم روستایی و توجه به بافت های سنتی و تاریخی از دیگر مسائلی است که در توسعه زیرساخت ها باید توجه شود و این توسعه یک جانبه نباشد.

 

*توسعه همه جانبه روستایی

 

کاهش مهاجرت ها و تقویت زندگی روستایی به توسعه و گسترش زیرساخت ها نیاز دارد تا مردم این مناطق از امکانات استفاده کرده و قصد مراجعه به مراکز شهرها را نداشته باشند.

ارائه خدمات به مردم این مناطق ضرورت دارد ولی باید این کارها زیرساخت و اصالت روستا حفظ شود تا بافت زندگی تغییر نکند و زندگی روستایی شهری نشود.

مدیرکل روستایی استانداری اصفهان با بیان اینکه توسعه زیرساخت ها در روستاهای استان اصفهان انجام می شود، گفت:‌ توسعه عمرانی بر اساس طرح هادی و با رعایت بافت و شکل روستایی بوده و مانع از اجرای صنعتی شده است.

 

«علی رحمانی» افزود: ایجاد اشتغال در روستاها انجام شده اما این مشاغل متناسب با رعایت اصول روستایی و مبانی زندگی در آن منطقه است که کشاورزی، دامپروری، دانش بنیان و پرورش گیاهان دارویی از جمله آن است.

وی با اشاره به اینکه حفط بافت روستایی مورد توجه بوده، خاطرنشان کرد: در بسیاری از روستاها به جای آسفالت از سنگ فرش استفاده شده تا بافت آن ها حفظ شود.

این مقام مسئول در حوزه روستایی یادآورشد: فعالیت های فرهنگی و اجتماعی روستایی نیز متناسب با وضعیت روستاها باشد که این موضوع در تقویت هویت و ماهیت روستایی اثر دارد.

 

*توجه به بافت روستایی در تهیه طرح هادی

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: توجه به بافت روستایی در تهیه طرح هادی مورد توجه بوده و متناسب با بافت بازنگری طرح ها انجام شده است.

«غلامحسین خانی»، افزود:‌ روستاهای استان با بافت خاص مناسب جذب گردشگر باید توسعه و تهیه و طرح هادی آن گردشگری باشد که برای بیش از 12 باب روستاهای اصفهان چنین برنامه ای پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: برای بیش از 900 روستا طرح هادی تهیه شده که برای 10 روستا نیز پیوست گردشگری پیش بینی شده و و طرح توسعه آن ها برای حفظ بافت فرسوده مورد توجه قرار گرفته است.

 

*توسعه خدمات فرهنگی روستایی

 

ارائه خدمات فرهنگی روستایی جز اولویت ها باید قرار گیرد چرا که مردم این مناطق نیز نیازمند چنین برنامه هایی بوده و از آنجایی که دشمن توطئه ها و ترویج فساد را در این بخش کشور رواج داده باید فکر چاره ای داشت.

تولید محتوا فرهنگی‏، آموزش، ارتقا سطح آگاهی، اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری و همچنین مسابقات و جشنواره ها می تواند علاوه بر ارائه محتوا بر اساس سبک ایرانی و اسلامی بشود، به رشد استعدادها نیز کمک می کند.

 

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای ارائه خدمت به این قشر، فعالیت های آموزشی و فرهنگی در قالب کاروان و خودرو سیار به بخشی از روستاها رسانده که توسعه این امر نیازمند همکاری مسئولان است.

تاسیس کانون های مساجد یکی از مهمترین اقدامات برای توزیع عادلانه فرهنگی و ارائه خدمات به بخش های زیادی از گروه های سنی روستایی بوده که به قول مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، این مراکز تنها مراکز فرهنگی از سوی دولت برای فعالیت های فرهنگی و هنری است.

حجت الاسلام «رمضانعلی معتمدی» افزود: 50 درصد از کانون های مساجد دراین مناطق تاسیس شده که در سطح ملی نیز نقش آفرین بوده اند و تعدادی از روستاها در جشنواره روستا و عشایر و کتاب نقش آفرینی جدی داشته و موفق به کسب رتبه شده اند.

توسعه خانه های ورزش روستایی که بیش از هزار باب آن در استان اصفهان تشکیل شده و فرصتی برای شادی و نشاط و استعدادیابی است.

 

کد خبر 1103344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha