روزنامه آمریکایی: انتخابات عراق بر موازنه قدرت در منطقه تاثیر می گذارد

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد: همه مردم در منطقه خاورمیانه انتخابات عراق را دنبال می کنند، زیرا این انتخابات می تواند بر موازنه قدرت در منطقه تاثیر بگذارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از المعلومة، روزنامه تخصصی آمریکایی « Star and Stripes» در امور نظامی با انتشار گزارشی تاکید کرد: انتخابات امروز (یکشنبه)عراق با چالش های بزرگی همراه است، زیرا اقتصادعراق از سال ها پیش از درگیری و فساد گسترده رنج می برد و اخیرا نیز درگیر بحران کروناست.

 

در این گزارش آمده است که همه جهان نتایج انتخابات عراق را دنبال می کنند، زیرا این انتخابات رویکرد سیاست خارجه عراق را در زمان مهم درخاورمیانه شکل خواهد داد. از جمله نقش میانجی گری که عراق بین دو کشور این منطقه ایفا می کند.

 

«مارسین الشمری» پژوهشگر آمریکایی عراقی تبار از مرکز بلفر در دانشکده هاروارد کندی می گوید: همه مردم در منطقه خاورمیانه انتخابات عراق را زیر نظر خواهند داشت تا مشخص شود که چگونه رهبری آینده برای این کشور بر موزانه قدرت منطقه ای تاثیر می گذرد.

 

در این گزارش آمده است: رای گیری عراق درحالی است که فعالیت دیپلماتیک در منطقه شدت یافته است. بخشی از آن عقب نشینی تدریجی دولت بایدن از خاورمیانه و روابط سرد با متحد سنتی خود عربستان است. این مسئله باعث شده است که نخست وزیر کنونی به عنوان یک میانجی بی طرف در بحران های منطقه معرفی شود. در ماه های اخیر بغداد میزبان مذاکرات مستقیم بین عربستان و ایران برای کاهش تنش ها بوده است.

الشمری می گوید: نتیجه این انتخابات تا سال های آینده بر روابط خارجی در منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

 

براساس این گزارش، به موجب قوانین عراق، برنده انتخابات حق دارد تا نخست وزیر آینده این کشور را تعیین کند، اما بعید است که هیچ یک از ائتلاف های رقیب بتوانند اکثریت آشکار را به دست آورند. این مسئله نیاز به یک روند طولانی دارد که شامل مذاکرات پشت پرده برای انتخاب نخست وزیر توافقی و موافقت با دولت ائتلافی جدید است.

 

این روزنامه آمریکایی در گزارش خود آورده است: کشورهای عربی در منطقه نتیجه انتخابات را دنبال می کنند تا ببینند که آیا نخست وزیر آینده این کشور می تواند میانجی گری بین کشورهای منطقه را ادامه دهد یا خیر.

کد خبر 1103391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha