گسترش فرهنگ وقف نیازمند تبلیغات گسترده است

حجت الاسلام صاحبقرانی گفت: برای گسترش فرهنگ وقف باید تبلیغات گسترده و تبیین درستی صورت گیرد تا مردم با فرهنگ وقف آشنا شوند؛ همچنین گزارش از اجرای نیت واقفین مسئله دیگری است که می تواند در تشویق و ترغیب مردم نسبت به وقف موثر باشد.

حجت الاسلام «هادی صاحبقرانی» در گفتگو با خبرگزاری شبستان در مشهد؛ در خصوص مسئله وقف بیان کرد: وقف یکی از مسائل اساسی است که در حوزه اقتصاد اسلامی مطرح می شود و اثرگذاری بسیار زیادی برای تقویت بنیان های دبنی و مذهبی در سطح جهان اسلام به عنوان یک پشتوانه قوی در حوزه اجرای مناسک ، شعائر و تقویت دین و مذهب در بین عموم مردم دارد.

 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه مسئله وقف مورد تاکید اسلام است و برای این امر به عنوان  یک کار خوب ، ماندگار و یک باقیات الصالحات سفارش ویژه شده است؛ افزود: اگر وقف بر اساس نیت واقف در حوزه های مختلفی که اتفاق می افتد به درستی انجام و اجرایی شود ، به همان میزان در حوزه های اجتماعی می تواند اثرگذار باشد مثلا کسی که وقفی برای برگزاری مراسمات امام حسین (ع) انجام داده است این وقف ، خود ترویج شعائر دینی و ارتقاء سطح معرفتی مردم با برگزاری مراسم مذهبی است.

 

وی با اشاره به وقفیاتی در مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی از جمله درمانی، ازدواج ، فرزندآوری و ... ؛ گفت: در حوزه مسائل درمانی موقوفات بسیاری خوبی داریم و در حال اتفاق است که موجب می شود عوائد آن به افراد نیازمند برسد؛ در حوزه ازدواج ، فرزند آوری ترویج مسائل فرهنگی مانند کتابخوانی و ... همه اینها می تواند عوائد بسیار خوبی برای جامعه اسلامی داشته باشد که قابل استفاده نیز است.

 

حجت الاسلام صاحبقرانی تصریح کرد: برای گسترش فرهنگ وقف باید تبلیغات گسترده ای صورت گیرد تا مردم با فرهنگ وقف آشنا شوند و همچنین تبیین خوبی در این حوزه شکل گیرد و به عبارتی همه با هم  باید دست به دست یکدیگر دهیم تا وقف را درست تبیین کنیم تا اگر افرادی می خواهند وقفی داشته باشند با فرهنگ و اثرات وقف و ماندگاری نام، یاد و مال خود با وقف آشنا شوند، مسئله مهم دیگر مسئله گزارش درست دادن از اجرای نیت واقفین است این امر باعث دلگرمی مردم می شود لذا اگر موقوفه هایی که ایجاد شده و اجرای نیت هایی که اتفاق افتاده برای مردم بازگو شود، موجب استقبال و میل مردم نسبت به مسئله وقف خواهد شد.

 

وی در خصوص نحوه ورود سازمان تبلیغات اسلامی نسبت به مسئله وقف بیان کرد: یکی از عوامل تشویق و ترغیب مردم در جامعه نسبت به مسئله وقف، مبلغینی هستند که در این حوزه تبلیغ می کنند، یکی از وظایف روحانیون ما در سازمان تبلیغات اسلامی در روستاها تبیین اثرات وقف و جذب موقوفات برای موضوعاتی چون مسائل مذهبی ، اجتماعی و اقتصادی است تا از این طریق مردم را تشویق برای انجام این وقفیات کنند. این اقداماتی بوده که ما در حوزه تبلیغی و تبیینی انجام دادیم و همچنان ادامه دارد.

 

کد خبر 1103434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha