آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران، امسال از گُل عقب ماند

فاروج، قطب تولید زعفران در استان خراسان شمالی است اما هنوز در حوزه زیرساخت های فرآوری و بهره برداری اقتصادی این محصول ضعف دارد و آزمایشگاه کنترل کیفیت یکی از این ضعف هاست که امسال هم به قوت خود باقی است.

خبرگزاری شبستان_خراسان شمالی_فاروج؛  شهرستان فاروج دو هزارو 500 هکتار زیر کشت محصول زعفران دارد که امسال هم در حدود 60 هکتار افزایش سطح زیر کشت داشته است. چرخه تولید و عرضه و فرآوری این حجم از محصول نیاز به زیرساخت های مختلفی از جمله آزمایشگاه کنترل کیفیت دارد تا با عیار سنجی درست، کشاورز از قیمت واقعی محصول خود مطلع و به همان قیمت عرضه کند. این ضعف در زمان خرید تضمینی بیشتر نمود پیدا می کند که شرکت تعاونی خرید حمایتی ناگزیر برای عیار سنجی، نگین زعفران را باید به آزمایشگاه های خراسان رضوی ارسال کند که بی مخاطره هم نیست.

 

«محسن جوادی» یکی از بهره برداران زعفران شهرستان فاروج گفت: با توجه به نبود آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران، در زمان عرضه به تاجران این محصول، نظر خریدار به فروشنده تحمیل می شود.

 

وی افزود: اگر هم قصد عرضه آن را به دولت داشته باشیم با توجه به نبود آزمایشگاه در فاروج و حتی سطح استان ناگزیر باید محصول به آزمایشگاه های خراسان رضوی ارسال شود که با توجه به حجم محصول ارسالی به این آزمایشگاه ها، روند کار طولانی می شود.

 

بهره بردار دیگری گفت: خرید حمایتی دولت به کمک بهره برداران آمد اما اینجا هم خلاءهای زیرساختی این حرکت را خالی از اشکال نگذاشته است.

 

«علی رضوانی» با اشاره به نبود آزمایشگاه زعفران در شهرستان بیان کرد: زعفران تولیدی برای کنترل کیفیت به آزمایشگاه های خراسان رضوی ارسال می شود که با توجه به حجم بالای نمونه ها، پاسخگویی زمان بر است.

 

بهره بردار دیگری هم گفت: نزدیک به دو دهه از کشت این محصول در شهرستان فاروج می گذرد اما هنوز شرایط برای عرضه بهتر آن فراهم نیست و هرسال در فصل برداشت این محصول، بهره برداران با مشکلات تازه ای روبه رو می شوند.

 

«قربان محمودی» افزود: سال گذشته اقدام به عرضه محصولم به مرکز خرید حمایتی دولت کردم و قیمت گذاری انجام شده بر اساس کیفیت سنجی که در آزمایشگاه های خراسان رضوی انجام شده بود با واقعیت محصول مطابقت نداشت و محصولم را مستقیم برای عرضه به مشهد انتقال دادم.

 

وی گفت: قیمتی که در مشهد به فروش رساندم تفاوت فاحشی با رقم اعلام شده مرکز خرید حمایتی داشت.

 

وی افزود: اگر آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران در شهرستان راه اندازی شود، روند عرضه برای بهره برداران تسهیل می شود.

 

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به رویکرد دستگاه های متولی که امسال خیلی زودتر از زمان برداشت اقدام به آسیب شناسی این حوزه در جلسات کرده اند؛ در زمان برداشت، بهره برداران با مشکلات کمتری روبه رو شوند.

 

این بهره بردار بیان کرد: هر چند امسال نرخ تضمینی زودتر اعلام شده اما از راه اندازی آزمایشگاه خبری نیست.

 

آزمایشگاه به برداشت امسال نرسید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاروج هم گفت: در حالی بیشترین تولید زعفران استان مربوط به این شهرستان است که از داشتن زیر ساخت آزمایشگاه این محصول محروم هستیم.

 

«حبیب الله مقتدر» سطح زیر کشت زعفران شهرستان را، دو هزار و 500 هکتار بارده و 50 تا 60 هکتار هم تازه کشت شده عنوان کرد و گفت: میانگین تولید گُل به ازای هر هکتار  در شهرستان  700 کیلوگرم است.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان با اشاره به اینکه هفت واحد فرآوری این محصول مجوز گرفته اند اما همه فعال نیستند، افزود: ظرفیت تولید شهرستان بیش از ظرفیت این واحدهاست.

 

وی با اشاره به اینکه در شهرستان آزمایشگاه کنترل کیفیت زعفران نداریم، گفت: اگر این واحد در شهرستان فاروج راه اندازی شود می توانیم تمام محصول تولیدی استان را با آن پوشش دهیم.

 

وی تعداد خانوارهای بهره بردار  زعفران در شهرستان را دو هزار و 500 خانوار عنوان کرد و گفت: محصول فرآوری شده  با برند شهرستان به کشورهای سوئیس، اسپانیا، چین، هند و کشورهای عربی صادر می شود.

 

آزمایشگاه زعفران فاروج به گُل امسال هم نرسید

مدیر تعاون روستایی فاروج گفت: فضای آزمایشگاه بهسازی و آماده است اما اعتبار برای تجهیز آن تامین نشده و امسال هم در فاروج آزمایشگاه دایر نمی شود.

 

«بهزادخالق پناه» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در فاروج گفت: تجهیز آزمایشگاه 30 تا 40 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که باید از منابع ملی تامین شود که پیگیری آن در حوزه جهاد کشاورزی است و هنوز محقق نشده است.

 

مدیر تعاون روستایی فاروج گفت: یک آزمایشگاه در مرکز استان در حال پیگیری است که در صورت تایید صنعت و معدن، زعفران برای عیار سنجی به آنجا ارسال می شود و در صورت نگرفتن تایید استاندارد، از بخش خصوصی و آزمایشگاه های خراسان رضوی استفاده می شود.

 

خالق پناه با بیان اینکه مراکز مشهد چیزی حدود 50 برابر مرکز شهر فاروج خرید زعفران دارند، بیان کرد: با توجه به فعال بودن 6 آزمایشگاه در این شهر که فقط دو واحد آن دولتی است، پاسخگویی در خصوص نمونه ها به درازا می کشد.

 

مدیر اداره تعاون روستایی شهرستان فاروج، افزود: هر آزمایشگاه هم یک نرخ اعلام می کرد که اختلاف نظر  آزمایشگاه ها، مشکل آفرین می شود و این روند نیاز به راه اندازی آزمایشگاه در شهرستان فاروج را افزایش می دهد.

 

وی گفت: در صورت تامین اعتبار فضایی در تعاون روستایی شهرستان به مساحت 300 متر مربع برای راه اندازی آزمایشگاه آماده سازی شده است.

 

خالق پناه افزود: نرخ تضمینی اعلام شده امسال  از سوی دولت 205 میلیون ریال است و این در حالیست که نرخ در باز 300 میلیون ریال است.

 

وی گفت: اگر نرخ در بازار پایین نیاید مردم رغبتی به تحویل محصول خود به دولت نخواهند داشت.

 


آزمایشگاه زعفران فاروج در سخن مدیران در سال گذشته

 

مدیرکل جهاد کشاورزی خراسان شمالی سال گذشته در نشستی در شهرستان فاروج با تاکید بر ضرورت راه اندازی آزمایشگاه در فاروج، برای کاهش هزینه ها و استقلال در فعالیت ها برای سرعت کار گفته بود باید مراحل اداری راه اندازی آزمایشگاه طی شود تا پس از تایید اداره استاندارد، تمهیدات لازم برای ادامه کار اندیشیده شود اما ظاهرا این مراحل طی شدنی نبوده است.

 

بهمن سال گذشته هم مدیر تعاون روستایی خراسان شمالی از اختصاص مبلغ سه میلیارد ریال برای تجهیز آزمایشگاه زعفران خراسان شمالی خبرداده و گفته بود، در راستای توسعه صنعت کشت زعفران در استان خراسان شمالی و ایجاد پایگاه های صادراتی برای صادرات این محصول با پیگیری های صورت گرفته مبلغ سه میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی، برای تجهیز آزمایشگاه زعفران استان در کارگروه توسعه صادرات استان خراسان شمالی مصوب شد.

 

«رمضانی» اضافه کرده بود: با توجه به اینکه بیشترین سطح کشت زعفران استان در شهرستان فاروج می باشد، برای حمایت از کشاورزان در سال جاری (سال 99) بازارچه خرید و فروش زعفران، مرکز خرید حمایتی و آزمایشگاه تخصصی زعفران در این شهرستان افتتاح شد که بدین منظور این مبلغ برای تجهیز آزمایشگاه فوق اختصاص یافت!

 

 

کد خبر 1103521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha