حافظ وارث عهد سعدی است

ندیم گفت: افراد فرهیحته، هنرمند و شاعر بیشتر وارث گذشته هستند، حافظ نیز وارث گذشته خویش است و فاصله سعدی و حافظ کمتر از ۴۰ سال بوده و به همین علت، حافظ وارث عهد سعدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «مصطفی ندیم»، امروز (یکشنبه 18 مهر) در سرای اهل قلم شیراز گفت: در منابع جغرافیایی به ساخت شهر شیراز توسط برادر یا پسرعموی «جماع بن یوسف» در قرن اول اشاره می شود.

استاد دانشگاه و نویسنده شیرازی افزود: بر این اساس ساخت شیراز را به دوره اسلامی منسوب می‌ دانند اما الواح تخت‌ جمشید تاریخچه شیراز را به دوره پیش از اسلام و به ‌ویژه دوره ساسانیان به عنوان یک سکونتگاه مهم عنوان کرده اند.

این حافظ شناس اضافه کرد: افراد فرهیحته، هنرمند و شاعر بیشتر وارث گذشته هستند، حافظ نیز وارث گذشته خویش است و فاصله سعدی و حافظ کمتر از 40 سال بوده و به همین علت، حافظ وارث عهد سعدی است.

 وی با اشاره به واژگان «سالوس» و «ریا» در اشعار حافظ بیان کرد:  امیر «مبارزالدین» در زمان حافظ در شیراز حاکم بود که از نظر دینی فردی افراط‌ گر در ریای دینی بود و موجب افزایش سالوس و ریا در میان مردم شیراز در زمان خود شد و حافظ با اشعارش از وی انتقاد کرده است.

ندیم ادامه داد: حافظ و سعدی در مفهوم انسانی و اجتماعی «عشق» اشتراک دارند و عشق نزد سعدی زمینی، اما نزد حافظ عشق آسمانی است و از آنجا که حافظ و سعدی، زاده یک زمانه هستند، عشق بزرگ ‌ترین و مهمترین وجه اشتراک آنهاست.

خاطر نشان می ‌شود، در ادامه برنامه ‌های «سرای اهل قلم» به مناسبت یادروز حافظ، چهارشنبه 21 مهر، «علی امینی» با موضوع «ایران باستان در شعر حافظ»، پنجشنبه 22 مهر «غلامرضا کافی» با عنوان «حافظ و شعر مردمی» و جمعه 23 مهر، «مجید اسکندری» در مورد  «حافظ سرود مجلس» سخنرانی خواهند کرد.

کد خبر 1103638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha