همکاری سازمان اوقاف با ۳۵ مجموعه دانش بنیان/ توزیع دومیلیون بسته معیشتی میان اقشار محروم

معممی مقدم با اشاره به استمرار رزمایش مواسات ازسوی سازمان اوقاف در یکسال گذشته گفت: امسال تعداد جمع سبدهای غذایی توزیعی به ۲ میلیون بسته به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد تومان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان،دهه وقف سال 1400 از روز12 مهر ماه مصادف با ۲۷ صفر آغازشده وتا 21مهر مصادف با ششم ربیع‌الاول ادامه خواهد داشت. به منظور تشریح فعالیت های معاونت اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با «رضا معممی مقدم»، مدیرکل امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت و گویی ترتیب دادیم که بخش اول آن را ادامه مشروح آن را می خوانید:

 

در آستانه هفته وقف هستیم در خصوص بایسته ها و اولویتهای حوزه امور اجتماعی و مشارکت های سازمان اوقاف و امور خیریه توضیحاتی بفرمایید؟

 

مهمترین رسالت اوقاف، صیانت از منافع و عمل به نیت واقفین است و ما باید به گونه ای عمل کنیم که مردم هم به وقف کردن ترغیب شوند و هم از وقف کردن راضی و خوشحال باشند.

اهمیت مساله وقف دانش وتاکید واستقبال همه مراجع وعلما از این مهم  نقطه قوت کارماست و لذا تاکنون سازمان اوقاف با 35 مجموعه دانش بنیان تفاهم نامه همکاری اما نموده است.ما اعتقاد داریم اگر می خواهیم  نگاه مردم نسبت به اداره موقوفات بهبود یابد ، باید به معنی واقعی کلمه وقف در خدمت مردم قرار بگیرد، پس باید بهتر به آنها خدمات رسانی کنیم. سازمان اوقاف به خاطر وجهه‌ای که دارد که همان عنوان امور خیریه است باید مقدم بر همه سازمان‌های دیگر به یاری مردم  سیل زده  و گرفتار بلاهای طبیعی بشتابد. وقف به جهت همین امور صورت می‌گیرد. عواید موقوفات حتماً در همین زمان‌ها  باید کمک‌حال مردم باشد.

 

در طرح «افق» که در بقاع متبرکه اجرا می‌شود، مقرر شده است که مسائل اجتماعی را مقدم بر مسائل فرهنگی ببینیم و از منظر اجتماعی وارد مسائل فرهنگی شویم. به نظرم این طرح تأثیرات خوبی داشته است.

 

 

در یکسال گذشته نگاه سازمان اوقاف و امور خیریه به مسائل اجتماعی از بستر بقاع متبرکه چگونه بوده است؟

ما در  یک سال گذشته به‌صورت جدی به مسائل اجتماعی رسیدگی و از بستر اجتماعی بقاع متبرکه خدمات اجتماعی ارائه کرده ایم .

با توجه به مسئولیت سنگین این سازمان در اداره بیش ازحدود یک میلیون و سیصد هزار رقبه این سازمان به همراهی مبلغان برای تحقق اهداف وقف نیاز دارد و سازمان اوقاف در نظر دارد با کمک مبلغان آثار مثبت و سازنده وقف را به مردم نشان دهند و هر چه بیشتر در زمینه فرهنگی نقش ایفا کنند.لازم است اعتماد عمومی را بیش از گذشته جلب کنیم تا واقفان ونیکوکاران، موقوفات خود را با اعتماد کامل به سازمان اوقاف بسپارند.هیئت‌امنای بقاع متبرکه مأموریت دارند که  در زمینه آسیب‌های اجتماعی منطقه خود بررسی‌های لازم را داشته باشند و فضایی به  وجود بیاورند که در راستای رفع آسیب‌های اجتماعی مفید فایده باشد.

 

سهم وقف در حوزه بهداشت و درمان و آموزش چگونه است؟

سهم وقف در بهداشت و درمان و آموزش  سهم بسیار قابل ملاحظه ایی است چرا که 25 درصد بیمارستانها و درمانگاههای کشور وقفی هستند.مردم نیز باید این نعمت‌ها و آثار وقف را در جامعه ببینند،زیرا که بعد اجتماعی موقوفات یکی از ابعاد اصلی سنت حسنه وقف است.

مدرسه های وقفی زیادی در کشور وجود دارد که سازمان اوقاف باید هم جهت با نیات واقفین و با تعامل با وزارت آموزش و پرورش به آنها نظارت داشته باشد. ما با ظرفیتی که داریم می توانیم سازمان مدارس وقفی را راه اندازی کنیم.

 

اهم اقدامات اداره کل اجتماعی و مشارکتها در یک سال اخیر در طرح های همدلی و کمک های مومنانه را بفرمایید؟

سازمان اوقاف و خیریه در اجرای طرح رزمایش همدلی و کمک‌های مؤمنانه  بنا به فرامین رهبر معظم انقلاب ، با عنوان خیزش عمومی برای کمک به افراد آسیب‌دیده از بیماری کرونا رزمایش ضیافت همدلی و شمیم حسینی و بسته‌های بهداشتی را تهیه و توزیع کرد، ما  رزمایش مواسات را استمرار دادیم  به طوری که تعداد جمع سبدهای غذایی توزیعی به 2 میلیون بسته به ارزش 1000 میلیارد تومان رسید، البته 30 درصد از منابع موقوفات و 70 درصد از مشارکتهای مردمی تامین شد و اجرای طرح «مهر تحصیلی» و تهیه بسته های مهر تحصیلی را مورد توجه قرار دادیم.

 

طرح مهر تحصیلی در چه محورهایی اجرا می شود؟

 با توجه به کاهش درآمد خانواده‌های کم برخوردار متأثر از کرونا امسال اهتمام جدی‌تری برای مهر تحصیلی داشتیم .  این طرح از نیمه دوم شهریور باهدف اجرای صحیح و امینانه نیات واقفین مرتبط با کمک به تحصیل دانش آموزان مستعد و کم برخوردار و بازمانده از تحصیل  در سراسر کشور اجرا می شود.

 

با عنایت به مشارکت موقوفات مرتبط با این طرح ملی، هدایای واقفین خیراندیش به دانش آموزان در سال تحصیلی جدید، نهمین مرحله به  تعداد 38500 بسته که28500 بسته از محل موقوفات مرتبط  ازجمله؛ کیف، دفتر، نوشت‌افزار و ...،  توسط خود استان‌ها و مشارکت خیرین، تولید و در سراسر کشور از طریق ادارات کل اوقاف و امور خیریه استان‌ها در بین دانش آموزان توزیع  می شود.

 

 طرح «مهر تحصیلی» یک طرح ویژه اجتماعی است و از ویژگی‌های این طرح استفاده از کالاهای ایرانی به ‌منظور تحقق شعار سال است . تصاویر دفترچه‌ها که مؤید استفاده و خرید کالای ایرانی است، رعایت استانداردهای بهداشت تولید، صدور کارت حمایتی خیرین برای هر استان و لحاظ ۲۸ قلم کالا برای هر بسته ابتدایی  و ۲۳  قلم کالا برای متوسطه اول و دوم از دیگر ویژگی‌های این طرح محسوب می‌شود.

 

در برخی از استان‌ها و بر اساس فراوانی نیات واقفین تعدادی تبلت ، کفش و لباس مدرسه نیز با هماهنگی مدارس، در بین دانش آموزان توزیع شده است.شناسایی دانش آموزان مستعد و مستحق، مطابق نیت واقف و از طریق ادارات آموزش‌وپرورش، مدیران مدارس، مراکز افق فعال در بقاع متبرکه، معتمدین و خیرین محلی، انجمن‌های خیریه فعال و همین‌طور نهادهای حمایتی، به ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها انجام می‌شود تا ضمن خدمت‌رسانی مطلوب و کریمانه، اجرای نیت واقف نیز به‌طور صحیح انجام شود.

 

از سال ۹۱ تا سال ۹۹ تعداد ۴۱۰ هزار و ۲۸۰ دانش‌آموز از محل اجرای نیات واقفین و مشارکت خیرین از این طرح بهره‌مند شده‌اند.

 

کد خبر 1103686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha