ائمه جماعات مساجد باید خود را مخاطب اصلی فرمایشات رهبری درباره کانون های مساجد بدانند

آنچه برای تحقق مطالبه مهم مقام معظم رهبری درباره کانون های مساجد ضروری می نماید این است که امام جماعت باید پرچمدار این مهم باشد زیرا تجربه نشان داده هر مسجدی که امام جماعت موفقی داشته، او در همگرایی کانون مسجد و پایگاه بسیج نیز موفق بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ ۱۹ مهرماه سال ۹۱ بود که مقام معظم رهبری در جریان سفر به استان خراسان شمالی در بخشی از سخنان خود در جمع روحانیون این استان فرمودند « من سفارش می کنم که کانون های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آن جا حضور پیدا می کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب هایی وجود دارد که می شود از این کتاب ها استفاده کرد. کتاب هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید. مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال. بعد به کانون های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید. با سماحت و مدارا.»

 

خطاب اصلی امام خامنه ای در این رهنمود به روحانیون و ائمه جماعات مساجد بود تا به عنوان اصلی ترین رکن مسجد، کانون مسجد را با همکاری پایگاه بسیج مؤثر بکند.

 

دومین مأموریت مهمی که به ائمه جماعت داده می شود این بود که با فکر و مطالعه، نیازسنجی جوانانی که در مسجد حضور می یابند و مجهز شدن به سلاح معرفت و استدلال به کانون های مساجد ورود کنند و پس از ورود، با سماحت و مدارا پذیرای جوانان باشند.

 

پس از این فرمایشات از میان سه رکن مورد اشاره در فرمایشات رهبری یعنی امام جماعت، کانون مسجد و پایگاه بسیج، به نظر می رسد کانون های مساجد بیشتر خود را مخاطب این فرمایاشت قرار داد و سعی در گسترش کمی و کیفی برنامه های خود کرد و هر ساله نیز مناسبت ۱۹ مهر را یادآوری می کند.

 

فعالیت های مشترکی نیز در طول این سال ها توسط کانون ها و پایگاه بسیج انجام شده و بعضاً در مساجد اعضای این دو یکی است که این خود منجر به هم افزایی می شود گرچه که در پاره ای از اوقات نیز جزیره ای عمل کردن منجر به موازی کاری هم شده است.

 

کمیته مساجد ستاد دهه فجر با محوریت کانون های مساجد و عضویت بسیج در آن یکی دیگر از عرصه های همکاری دوجانبه به شمار می رود؛ فرمانده پایگاه بسیج هر مسجد نیز یکی از ارکان اصلی کانون مسجد است با این وجود اما عده ای از کارشناسان معتقدند هم افزایی میان کانون و پایگاه بسیج تا رسیدن به نقطه رضایت بخشی که بتواند خروجی مؤثری داشته باشد، فاصله دارد.

 

 

در استان کرمان برگزاری کنگره ملی پیامبر اعظم و طرح سه شنبه های تکریم، دو نمونه از فعالیت هایی است که بسیج همکاری مؤثری با کانون های مساجد داشته است.

 

 

با این وجود اما آنچه برای تحقق مطالبه مهم مقام معظم رهبری ضروری می نماید این است امام جماعت باید پرچمدار این مهم باشد که جهت دهی سخنان شفاف مقام معظم رهبری نیز به همین سو هست ضمن اینکه تجربه نشان داده هر مسجدی که امام جماعت موفقی داشته، او در همگرایی کانون مسجد و پایگاه بسیج نیز موفق بوده است.

 

 

شاید خلأ آموزش «مدیریت فرهنگی مسجد» همان حلقه مفقوده ای است که تاکنون امام جماعت را پرچمداری این میدان سوق نداده است.

 

 

امروز یکی از مهمترین نیازهای مساجد و بلکه جوانانی که نیازهای فکری و فرهنگی آنان بی پاسخ مانده، وجود ائمه جماعات و روحانیونی است که به فرموده مقام معظم رهبری باید مجهز به سلاح معرفت و استدلال و البته خوشرویی و مدارا شوند.

 

انتظار جامعه به ویژه قشر جوان از ائمه جماعات و روحانیون مساجد فراتر از صرف اقامه نماز و بیان احکام و بزرگداشت مناسبت های ملی و مذهبی است؛ جوان، امام جماعتی می خواهد که محرم راز او و توانا بر پاسخگویی به نیازهای فکری و روحی او باشد و از همه مهمتر با روی خوش پذیرای او باشد.

 

 

 

کد خبر 1103739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha