تکمیل زائرسرای امامزده سیدالحسین نهبندان نیازمند ۵ میلیارد تومان اعتبار

رئیس اوقاف و امور خیریه نهبندان گفت: برای تکمیل فاز دوم و سوم زائرسرای امامزاده سیدالحسین نهبندان نیازمند پنج میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان اعتبار هستیم.

خبرگزاری شبستان_خراسان جنوبی: آستان مقدس امامزاده سیدنالحسین از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس(ع) در فاصله 110 کیلومتری شهرستان نهبندان در منطقه کوهستانی و خوش آب و هوایی قرار گرفته که سالانه پذیرای هزاران زائر و عاشق اهل بیت(ع) است.

 

بقعه متبرکه سیدالحسین(ع)، بر فراز کوهی نزدیک دهستان دهک نهبندان واقع شده و گنبد آن با کاشی کاری آبی و نقش های اسلیمی به شکل قبه ای بر فراز آرامگاه امامزاده قرار گرفته است. نمای داخلی آن آیینه کاریست،که با پیگیری هیئت امنای این امامزاده، هنرمندانی از شهر اصفهان که در حرم مطهر امام رضا(ع) آیینه کاری می کردند، جهت تزیین نمای داخلی مقبره و آیینه کاری آن به روستا آمده و در زیباترین وجه ممکن به تزیین آن اقدام کردند.

 

گنبد فعلی مزار با شش متر ارتفاع ساق آن با هشت نورگیر به ارتفاع دو متر است و از آن جایی که ساق گنبد بر روی دیواری قرار نگرفته، هشت پایه آهنی در وسط بنای مزار بر پا کرده‌اند.

 

فرزندی که از کرامات سیدالحسین چشم به جهان گشود

مرحوم محمدباقر آیتى در کتاب کبریت الاحمر مى ‏نویسد: «دخترى نابینا بود، گفت پنج من خوشه گندم جمع کردم و در مزار سیّدالحسین، پسر امیرالمؤمنین(ع) خیرات کردم، چشمان مرا شفا داد».

 

خانواده ای که اولاد نداشته به بقعه متبرکه سیدنالحسین مراجعه و خداوند به آنها اولاد می دهد و هر سال با همین اولاد به رسم ادب به زیارت می روند، و یا نابینایی که در این امامزاده شفا گرفته است هنوز هم در قید حیات است و هرسال برای ادای احترام به زیارت امامزاده می رود. می توان گفت معجزات و کرامات در قلب شکسته است.

 

تمام برنامه های فرهنگی و معنوی در طول سال در آستان مبارک سیدنالحسین توسط خادمین افتخاری و یا خادمین سابق، هیئت امنا و مردم برگزار می شود.

 

با توجه به اهمیت تاریخی مذهبی این بنا به استناد گزارش کارشناسان میراث فرهنگی این بنا به شماره ۹۳۱۶ به ۱۷ مردادماه ۸۲ ثبت ملی کشور شده است.

 

بقعه سیدالحسین جزء ۱۰ بقعه برتر کشوری در طرح آرامش بهاری

امامزاده سیدالحسین(ع) شهرستان نهبندان جزء 10 بقعه برتر کشوری در طرح آرامش بهاری هم معرفی شده است. مراسم عزاداری تاسوعای حسینی و جشن میلاد حضرت ابوالفضل(ع)، مراسم نیمه شعبان و همچنین مراسم 28 صفر از بزرگترین و باشکوه ترین مراسمات مذهبی است که در این بقعه مبارکه برگزار می شود.

 

 

رد پای برهنه بر روی یک سنگ سیاه در مزار متبرک قرار دارد که گفته می شود جای پای امام رضا(ع) است، این رد پا، مورد تفأل زائرین این زیارتگاه مقدّس قرار مى ‏گیرد بدین صورت که مهر نماز را به آن مى‏‌چسبانند، اگر مهر چسبید، تفأل خیر است و گرنه خیر نیست؛ این مطلب را اکثر زائرین تجربه کرده ‏اند اما این مطلب مستند نیست.

 

در مورد شخص مدفون در بقعه در کتاب بهارستان چنین آمده است «در ناحیه دهک مزاری است که از آن کرامات فیض آثار مشاهده می‌شود و بعید نیست مدفن حسین بن علی عبدالله بن العباس بن امیرالمؤمنین(ع) باشد که علمای انساب تصریح کرده‌اند که در ولایت قاین فرود آمده اما در مکین الاساس والد ماجدم در ذیل اسامی اولاد حضرت ابی الفضل (ع) نقل فرموده عجب این است که در میان عوام شهرت دارد که صاحب این مزار فرزند بلاواسطه حضرت امیرالمؤمنین (ع) است.

 

سیدالحسین سالانه میزبان ۱۰۰ هزار زائر از سراسر کشور

«کریم کریمی»، از خادمین سابق امامزاده سیدالحسین نهنبدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، اظهار کرد: از کرامات امامزاده سیدناالحسین می توان گفت کور و لال را شفا داده است، فرد کوری از منطقه شب تا صبح به مزار این امامزاده دخیل بسته و شفا گرفته است.

 

این خادم با بیان اینکه این امامزاده از کل کشور زائران و عاشقانی دارد، گفت: این امامزاده سالیانه پذیرای 100 هزار زائر است اما به دلیل شیوع بیماری کرونا زائران کمتری این روزها برای زیارت مشرف می شوند.

 

این خادم بیان کرد: تاکنون 40 سوئیت و زائرسرا به همت خیرین و واقفین برای امکانات رفاهی زائرین ساخته شده است.

 

لزوم ورود خیرین برای تکمیل زائرسرا

حجت الاسلام «حمید بهادری» رئیس اوقاف و امور خیریه نهبندان هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به عملیات عمرانی در محل امامزاده سیدناالحسین نهبندان اظهار کرد: طرح زائرسراهای امامزاده در سه فاز برنامه ریزی شده که تاکنون هزار متر فنداسیون ریخته شده و فاز یک آن اجرایی اما برای تکمیل فاز دو و سه نیازمند ورود خیرین و واقفین هستیم.

 

 

وی با بیان اینکه فاز یک در سه طبقه هزار و 100 متر ساختمان تکمیل شده که در قالب دو سالن بزرگ، سوئیت و زائرسراها است، گفت: تاکنون یک میلیارد و 350 میلیون تومان هزینه شده که از این مبلغ 350 میلیون تومان از محل منابع داخلی و اعتبارات دولتی پرداخت شده است و یک میلیارد تومان هم از طریق طرح مودت و کمک های مردمی بوده است.

 

رئیس اوقاف و امور خیریه نهبندان با بیان اینکه برای تکمیل فاز دو زائر سرای امامزاده سیدالحسین نهنبدان با 750 مترمربع در سه طبقه و برای فاز سه در هزار و 200 مترمربع در سه طبقه نیازمند پنج میلیارد و 850 میلیون تومان اعتبار هستیم، خاطرنشان کرد: برای تکمیل این دو فاز نیازمند ورود خیرین و کمک های مردم و دولتی هستیم.

 

 

 

 

کد خبر 1103773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha