تربیت کودکان باید بر مبنای معصومیت نظام‌یافته باشد

شاه آبادی گفت: ما باید کودکی و معصومیت را در کودکان حفظ و آنها را با تجربیات بزرگسالی آشنا کنیم تا در نهایت کودکان تبدیل به انسان های پاک و توانمند شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «حمیدرضا شاه آبادی» امروز سه شنبه 20 مهر در نشست «کتاب های داستان با تاکید بر مخاطب شناسی» که به مناسبت هفته کودک در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: باید مفهوم کودکی را بشناسیم و بدانیم کودکان ماهیتا با بزرگسالان متفاوت هستند. کتاب «قرون کودکی» توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را مطالعه کنید تا تصویر ذهنی خود را از کودکی شکل دهید و از این منظر با کودکی ارتباط دشته باشید.

 

این نویسنده و پژوهشگر  اظهار داشت: در بسیاری موارد شاهدیم افراد از کودکی به عنوان دوران زیبا، عمیق و لطیف یاد می کنند و حسرت می خورند که چرا کودکی ما به پایان رسیده است و کودکی را دوره بسیار مهم و مطلوب می دانند. در دوره کودکی به روح طبیعت، فطرت و ریشه های انسانیت نزدیک ایم و روحی پاک بدون آلایش داریم.

 

وی با بیان اینکه نگاه دیگری نیز  نسبت به کودکی وجود دارد، عنوان کرد: این افراد می گویند باید زودتر بزرگ شویم چون با نگاه کودکانه نمی توان زندگی کرد. بارها شده است در مذمت کسی از واژه کودک استفاده می شود. یک بار از کودکی به عنوان گمگشته یاد می کنیم که باید به آن برگردیم و گاهی این کودک را در دیگری می بینیم و تقبیح می کنیم؛ چه چیزی اینجا فرق کرده است؟

 

شاه آبادی  با اشاره به اینکه در متون کهن ادبیات ما از کودکی قهرمان داستان سریع می گذرند، بیان کرد: به عنوان مثال فردوسی از کودکی سهراب سریع رد شده است. ما احساس می کنیم وقتی کودکی می خواهد وارد جامعه شود و رشد کند باید از کودکی خود فاصله گیرد، قاعدتا کودک وارد مناسباتی می شود که با کودکی فرق دارد. وقتی کودک با مالکیت آشنا شود، جنگ های بزرگی در می گیرد، هر کس می خواهد اموال دیگری را تصاحب کند و اموالش را در اختیار کسی قرار ندهد؛ بدین ترتیب کودک با قوانین بزرگسالان سازگار می شود.

 

مدیر انتشارات مدرسه تصریح کرد: مشکل ما با کودکی زمانی شروع می شود که آن را در تقابل با تجربه می بینیم، دو مفهوم کودکی و تجربه را در مقابل هم می بینیم؛ هسته کودکی چیزی است که از آن به عنوان معصومیت یاد می کنیم، از طرفی تجربه را نماد بزرگسالی می دانیم. معصومیت کودکی رفته رفته در تقابل بزرگسالی تبدیل می شود به نگرش و زندگی بزرگسالانه.

 

وی با طرح این سوال که حفظ کودکی به چه معناست، گفت: آیا حفظ کودکی به معنای ایزوله کردن بچه هاست؟ اینکه نگذاریم آنها تجربه به دست بیاورند؟ ما باید کودکی و معصومیت را در کودکان حفظ کنیم و در عین حال آنها را با تجربیات بزرگسالی آشنا کنیم تا در نهایت کودکان با حفظ معصومیت تبدیل به انسان های پاک و توانمند شوند، کسانی که در عین دفاع از حقوق خود حق دیگران را پایمال نمی کنند.

 

این داستان نویس و پژوهشگر خاطرنشان کرد: در حقیقت حفظ معصومیت در کنار تجربه یا به عبارت دیگر معصومیت نظام یافته را مد نظر داریم. ویلیام بلک شاعر انگلیسی اولین کسی بود که معصومیت نظام یافته را به کار برد؛ این مضمون را مارلو که روان شناس است نیز مطرح کرد. این در واقع چیزی است که ما به دنبال آن هستیم و می خواهیم به آن برسیم. در کتاب معصومیت و تجربه دکتر مرتضی خسرونژاد می توانید بیشتر با مفهوم معصومیت نظام یافته آشنا شوید.

کد خبر 1104169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha