واقعه ۲۴ مهر کرمان| از نقش مسجد در سازماندهی مبارزات انقلابی تا حادثه ای که پیروزی انقلاب را سرعت بخشید

مهرماه، یادآور یکی از مهمترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی در استان کرمان است؛ واقعه ای که به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران سیاسی، اجتماعی، سرعت پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید و خشم و ایستادگی ملت ایران در برابر رژیم ستمشاهی را مضاعف کرد.

خبرگزاری شبستان-کرمان؛ طاهره بادامچی

 

 

مهرماه، یادآور یکی از مهمترین وقایع تاریخ انقلاب اسلامی در استان کرمان است؛ واقعه ای که به گفته بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران سیاسی، اجتماعی، سرعت پیروزی انقلاب اسلامی را سرعت بخشید و خشم و ایستادگی ملت ایران در برابر رژیم ستمشاهی را مضاعف کرد.

 

کرمانی های انقلابی تصمیم گرفته بودند به مناسبت چهلمین روز شهدای ۱۷ شهریورِ میدان ژاله تهران، مراسمی در مسجد جامع کرمان برگزار کنند که عمال ستمشاهی چماق به دست وحشیانه به مردم حمله کردند و پیش از آن موتورسیکلت ها و دوچرخه های بیرون مسجد را به آتش کشیدند.

 

 

درباره این واقعه، مطالبی در مجموعه «تاریخ انقلاب اسلامی در کرمان»آمده اما کمتر در سطح عمومی مطرح شده؛ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان پرچمدار بزرگداشت این مناسبت در استان است؛ آنچه در پی می آید گفتگوی تفصیلی خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان با حسین انجم شعاع، رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان است.

 

واقعه ۲۴ مسجد جامع کرمان چه جایگاه و تأثیری در روند حوادث منجر به پیروزی انقلاب اسلامی دارد؟

 

ابتدا یاد و خاطره شهدا از صدر اسلام تاکنون؛ شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی و مدافع حرم و سلامت و یاد و خاطره سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و یاد و خاطره دو شهید واقعه ۲۴ مهر مسجد جامع کرمان را که در آن محمد باقدرت جوپاری و غلامرضا یزدان شناس به شهادت رسیدند را گرامی می دارم.

 

 

 

بنده لازم می دانم در پاسخ به این سئوال، ابتدا مقدمه ای عرض کنم؛ انقلاب اسلامی که در سال ۵۷ به پیروزی رسید خاستگاه اصلی آن مساجد بود و حرکت انقلاب از مساجد توسط افراد مذهبی و معتقد به اسلام و دین و شرع شروع شد و امام(ره) هم از مدرسه فیضیه و مسجد اعظم و حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها شروع کردند.

 


مساجد پایگاه اصلی انقلاب بودند و حرکت های انقلابی و برنامه ریزی که برای راهپیمایی و تظاهرات در شهرها می شد از مساجد بود؛ افراد مذهبی و دینی در مسجد، تظاهرات را برنامه ریزی می کردند و دلیل آن این است اسلام با ظلم و سلطه و استکبار و بی عدالتی مخالف است و این انگیزه ها باعث می شد مذهبی ها بیشتر از بقیه در صحنه های انقلاب باشند و تا پای شهادت و دادن مال و جان بروند.

 

 

به جز مذهبی ها، عده دیگری هم مخالف شاه بودند اما حاضر به دادن جان نبودند، لذا همه شهدا برخاسته از مسجد بودند و مساجد نقش بسزایی در سازماندهی و مبارزات مردم داشتند‌.

 


مسجد جامع کرمان{در حرکت های انقلابی} شاخص بود زیرا افراد انقلابی و پشتیبان امام آنجا جمع می شدند و برای حرکت های انقلابی کار می کردند و حتی رزمندگان هم از مسجد جامع به جبهه ها می رفتند و امروز هم در تداوم انقلاب نقش دارد.

 

حادثه ۲۴ مهر، اتفاق شاخصی بود که باعث سرعت روند انقلاب شد و  علما و روحانیت و مردم در بزرگداشت شهدای ۱۷ شهریور در مسجد جامع تجمع کرده بودند که اوباش و کولی ها با حمایت نیروهای شاه به مسجد ریختند و ابتدا موتور و دوچرخه ها را به آتش کشیدند و سپس به مردم حمله و آنها را زخمی و مجروح و به مردم تیراندازی کردند و شهیدان باقدرت و یزدان شناس هم در صحن مسجد به شهادت می رسیدند.

 

 

این اتفاق در حدی مهم شد که امام(ره) از پاریس پیام دادند و باعث سرعت گرفتن انقلاب شد و شعار آن روز مردم «کتاب خدا را، مسجد جامع کرمان را، شاه به آتش کشید» شعار کشوری شد لذا در پیروزی انقلاب نقش بسزایی داشت و با توجه به اینکه کرمان از پایتخت دور بود و هزار کیلومتر فاصله دارد، حاکی از آن بود مردم کرمان انقلابی و در خط امام و انقلاب و روحانیت بودند که این حرکت عظیم را بوجود آوردند.
 

 

به جز مسجد جامع، کدام یک از مساجد شهر کرمان در این نوع حرکت ها شاخص بودند؟

 

علاوه بر مسجد جامع، مسجد امام(ره) و مسجد الرضا(واقع در خیابان حافظ) نقش بیشتری در سازماندهی راهپیمایی و تظاهرات و حضور مردم در صحنه های انقلاب داشتند.

 

 

اصلاً واقعه ۲۴ آذر هم از مسجد امام(ره) شکل گرفت؛ در آن روز هم اجتماع عظیمی برپا شده بود و پس از آن راهپیمایی مردم با حمله مأمورین شاه مواجه شد که تعدادی هم در این حادثه از جمله فرامرز دادبین، غلامحسین مهدوی و سید حسین حسینی به شهادت رسیدند و تعدادی هم زخمی شدند.

 

درباره واقعه ۲۴ آذر کمتر از ۲۴ مهر کار شده و از این جهت این حادثه مظلوم واقع شده است.

 

 

در مجموع استان کرمان چه تعداد شهید برای انقلاب تقدیم کرده است؟


بیش از ۳۰ شهید که بیشتر آنان در جریان راهپیمایی ها علیه رژیم ستمشاهی به شهادت رسیدند.

 

علت اینکه واقعه ۲۴ آذر نسبت به ۲۴ مهر کمتر شناخته شده است، چیست؟ و اصلاً خود واقعه ۲۴ مهر تا چه اندازه معرفی شده است؟

 

خب الان حدود ۱۰ سال است که هر ساله مراسم بزرگداشت ۲۴ مهر توسط شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی برگزار می شود که قبل از آن مردم و قشر جوان کمتر خبر داشتند اما برگزاری این برنامه ها و انعکاس آن توسط صدا و سیما و رسانه ها و اطلاع رسانی و ...باعث شده نسبت به قبل آگاهی و شناخت مردم و نسل جوان خیلی بیشتر باشد و امروز خیلی ها می دانند شهیدان باقدرت و یزدان شناس در این حادثه شهید شدند.

 

رسالت ما این است اولاً این اتفاقات و وقایع مرتبط با پیروزی انقلاب را زنده نگه داریم و نسل جوان و نوجوان ما بداند که چه شکنجه ها اتفاق افتاده تا انقلاب به پیروزی برسد لذا باید از شیوه های فرهنگی، هنری، تبلیغی، مراسم و رسانه ای کار کنیم تا هم یاد این وقایع را زنده نگه داریم و هم تجلیل از شهدای انقلاب بکنیم.

 

 

برنامه های گرامیداشت این مناسبت بیشتر ناظر به تحقق چه اهدافی طراحی می شود؟



هدف این است دانش آموز و دانشجو و به طور کلی مخاطبین با اهداف انقلاب آشنا شوند زیرا اتقلاب اهدافی داشته که مهمترین آن این بود اسلام در این کشور احیا شود؛ هدف دیگر این است تبلیغ است و یکی هم یاد و خاطره شهدا را گرامی بداریم زیرا مردم به شهدا اعتقاد دارند و ما باید بگوییم که هدف شهدا اسلام و قرآن و عدالت و مستضعفین و ... بود.
 

 

چند سال پیش در خصوص ثبت واقعه ۲۴ مهر در تقویم رسمی کشور و همچنین تدارک دیدار مردم استان کرمان در سالروز این واقعه با مقام معظم رهبری شد، نتیجه آن به کجا رسیده است؟

 

 

در خصوص دیدار با مقام معظم رهبری خب اول باید گفت مشابه وقایع ۲۴ در کشور زیاد است و از ظرفی دشوار است که هر استانی بخواهد در همه این مناسبت ها دیدار جداگانه با ایشان داشته باشد اما در مردادماه سال ۹۵ جمعی از مردم کرمان به بهانه همین مناسبت در دیدار مردم چند استان با مقام معظم رهبری حضور پیدا کردند.

 

درباره ثبت مناسبت ۲۴ مهر در تقویم این مسئله را قوی تر از سال های قبل پیگیری خواهیم کرد.

 

 

در پایان اگر نکته خاصی ناگفته مانده است، بفرمایید؟
 

تشکر می کنم از شما و باید بگویم ما به عنوان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی تلاش خودمان را برای زنده نگه داشتن رویدادهای انقلاب می کنیم اما پژواک و انعکاس آن خیلی مهم است و رسانه ها در این زمینه خیلی می توانند به ما کمک کند.

 

کد خبر 1104246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha