کانون های مسجد گذرگاه ورود کودکان به مسجد

برنامه و فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد گذرگاه و شاهراه جذب و ورود کودکان به مساجد و آموختن مفاهیم دینی و انقلابی هستند.

خبرگزاری شبستان- اصفهان: هفته کودک و بیان دغدغه های این قشر و ضرورت توجه به آموزش مفاهیم دینی و انقلابی مورد تاکید قرار گرفته و همواره بر آموزش و فرهنگ سازی از سنین کودکی مورد تاکید بوده و با توجه به اینکه فضای زندگی این قشر خیلی حساس و اثرگذار است باید برنامه ریزی جدی در تامین نیازها و‌ آینده نگری صورت بگیرد.

فراگیری مهارت دینی، حضور در مراکز مذهبی مثل مسجد و آموزش موضوعات اجتماعی از ضرورت های جامعه و انسان از سنین ابتدایی زندگی خود باید با آن آشنا شود تا فراگیر و نهادینه شود.

حضور در مسجد از سنین کودکی و بهره گیری از برنامه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری باعث می شود تا در مقطع نوجوانی و جوانی و بالاتر انس بیشتری پیدا کند.

 

موضوع جذب در هر حوزه ای مورد توجه و دقت بوده و نمی توان نسبت به آن بی توجهی کرد و در مسئله تبلیغ دینی و دعوت به حضور در مسجد نیز باید همین دستورالعمل ها و اقدام جذاب صورت بگیرد.

برنامه و فعالیت های کانون های فرهنگی و هنری مساجد گذرگاه و شاهراه جذب و ورود کودکان به مساجد و آموختن مفاهیم دینی و انقلابی هستند که در گذشته با تشکیل مهدهای کودک فعالیت تخصصی ارائه می شد و امروز نیازمند برنامه ریزی جدی و با ارائه خدمات متناسب با آنان باشد.

کودکی که از فضای مسجد بهره مند می شود و جذابیت در برنامه ها را می بیند با بزرگتر شدن بازهم این مسیر ادامه خواهد داد و خیلی از مفاهیم را می آموزد.

 

*جمعیت پراکنده کودکان و ضرورت جذب به مسجد

 

پراکندگی جمعیت کودکان در محلات، روستاها و شهرهای مختلف یک فرصت برای تمامی کانون های مساجد است تا زمینه جذب آنان را فراهم و خدمات متناسب با آنان ارائه شود.

گرچه این پراکندگی مانع از انجام فعالیت زیر نظر مربی تخصصی کودک به لحاظ تعداد کم این مربیان شده اما باید شبکه به هم پیوسته و تولید محتوا با موضوعات کودک و نوجوان ایجاد شود.

 

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان به جمعیت کودکان استان اصفهان اشاره کرد و گفت: جمعیت این گروه سنی به دلیل کاهش زاد و ولد و فرزندآوری در استان نسبت به دهه 60 کاهش داشته و به نصف آن میزان رسیده است.

 

حسین غفرانی افزود: سالانه میزان تولد کودکان متفاوت بوده اما در اصفهان بیش از 50 هزار کودک به دنیا می آیند و در خانواده های مختلف بزرگ می شوند.

 

وی ادامه داد: نامگذاری این بچه ها از اهمیت خاصی برخوردار بوده که بیشترین فراوانی نام با اسامی امیرعلی، علی، فاطمه، فاطمه زهرا و مواردی از این قبیل است.

 

*ضرورت توجه به آموزش مفاهیم نماز و قرآن به کودکان

 

یکی از دغدغه های اصلی بسیاری از خانواده و یک ماموریت مهم برای یک پدر و مادر نوع تربیت دینی و توجه به آموزه های انقلابی و مذهبی است که باید به فرزندان خود بیاموزند.

توجه به آموزش مفاهیم نماز و قرآن به کودکان خیلی مهم است تا دوستی با خدا و اهل البیت(ع) بین فرزندان ایجاد شود که در این مسیر رسانه، نهادهای فرهنگی و پدر و مادر و اهالی خانواده نقش دارند.

 

دبیر ستاد اقامه نماز اصفهان گفت: آموزش نماز از سنین کودکی و با برنامه های دینی و مذهبی ضرورت دارد.

حجت الاسلام «ابراهیم رنجبر«، افزود: خانواده ها به مسائل تربیتی فرزندان خود در کودکی توجه کنند تا اینکه شاهد برنامه ریزی و اقدامات اساسی در آینده آنان باشیم.

 

وی ادامه داد: حضور کودکان و نوجوانان در کنار پدر و مادر در مساجد فرصتی برای فراگیری مفاهیم دینی می شود و از طرفی هم آنان موضوعات را به صورت  عملی  فرا می گیرند و با مسجد ارتباط خوبی پیدا خواهند کرد.

دبیر ستاد اقامه نماز اصفهان یادآورشد: متولیان مساجد و مسئولان فرهنگی در این مراکز دینی از کودکان استقبال خوبی داشته باشند و جایزه و برنامه متناسب با آنان ارائه کنند.

 

*توجه به کودکان در مسجد

 

مهمان نوازی و استقبال گرم از افراد در شهر، خانه، اداره و هر نهادی سبب حضور مجدد و احترام متقابل می شود و از این رو باید این موضوع در مسجد توسط امام جماعت، هیات امنا، اهالی مسجد و متولیان حوزه فرهنگی از جمله مدیران کانون های مساجد محقق شود که افراد علاقه مند به حضور در مسجد باشند.

 

سلام گرم، پذیرایی، احترام متقابل و توجه به نسل جوان، نوجوان و کودک می تواند زمینه ساز حضور مجدد باشد به همین خاطر رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان گفت: از درآمد و یا کمک های مردمی مبلغی را برای خرید شکلات، پذیرایی و هدیه جهت کودکان پیش بینی شود.

 

حجت الاسلام «سید صادق ابطحی« افزود: علاوه بر این اقدام روی خوش و مهربانی نیز قادر به ایجاد جذابیت و صمیمت خواهد شد.

وی ادامه داد: هدایای جذاب کانون های فرهنگی و هنری و دیگر نهادهای مسجد نیز در این امر نقش دارد که خانواده ها نیز در این خصوص مشارکت کنند.

کد خبر 1104275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha