۲۷۶۷ معلول کم بینا و نابنیا تحت حمایت بهزیستی استان زنجان هستند

به گفته محمدی، موانع شهری نه تنها راه را برای توان‌خواهان و سالمندان دشوارتر می‌کند، بلکه حقوق شهروندی را نیز نقض می‌کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مدیرکل بهزیستی استان زنجان در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار امسال با عنوان « دنیای بهتر برای نابینایان با آموزش همگانی، رفع موانع مشارکت و اجرای قوانین»  اظهار کرد: ۲ هزار ۷۶۷ نفر از افراد کم بینا و نابینا تحت پوشش بهزیستی هستند و از این تعداد یک هزار و ۲۱۶ نفر مستمری بگیر و مابقی از سایر خدمات بهزیستی بهره مند هستند.

 

محمد محمدی با اشاره به فعالیت ۶۰ نفر از این افراد در رشته های مختلف ورزشی و کسب مدال و عناوین قهرمانی بیان کرد: افراد دارای معلولیت بینایی می توانند در بسیاری از فعالیتهای ورزشی مانند دو و میدانی، شنا، شطرنج، ژیمناستیک، بدن سازی و ورزش های زمستانی مثل اسکی، ورزش های آبی مثل قایق سواری ورزش های رزمی مثل کشتی، تکواندو، جودو، همچنین به ورزش گلبال که مخصوص نابینایان و یکی از اصلی ترین رشته های ورزشی آنان و به صورت تیمی است بپردازند.

 

وی افزود: ارایه خدمات آموزشی و توانبخشی در قالب مراکز تخصصی و خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه، پرداخت کمک هزینه معیشتی و تحصیلی، اجرای برنامه ‌های توانمندسازی به صورت فعالیت‌های آموزشی، هنری و ورزشی و آموزش مهارت‌ های شغلی و تسهیل فرایند اشتغال افراد نابینا و کم بینا بخشی از خدمات بهزیستی به  افراد کم بینا و نابینا است.

 

این مسئول افزود:  بسیاری از نابینایی ها قابل پیش گیری هستند؛ زیرا نابینایی و کم بینایی، یا ارثی است یا غیرارثی که هر کدام، پیش گیری و درمان مخصوص به خود را دارد.

 

وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که نابینایی و کم بینایی، در بسیاری از موارد به دلیل عدم دسترسی اطلاعات دقیق و عدم شناخت علل آن‌ها از سوی مردم، به ویژه مردم روستاهای دورافتاده و محروم است، اطلاع رسانی مردم از طریق رسانه ها، مطبوعات، مراکز بهزیستی و خانه‌های بهداشت روستاها اهمیت بیش تری دارد؛ از این رو شایسته است مسئولان و فرهیختگان جامعه مردم را به یادگیری این مسائل ترغیب کنند؛ زیرا هزینه پیشگیری برای دولت و خانواده ها، بسیار کم‌تر از هزینه خدمات بعدی به نابینایان و کم بینایان خواهد بود.

 

مدیر کل بهزیستی با اشاره به غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال گفت: بخشی از نابینایان به دلیل عیوب انکساری، ضعیف شدن چشم در کودکی، آب سیاه، آب مروارید و ... دچار نابینایی شده‌اند که می‌توان با معاینات مکرر در سنین پایین و غربالگری از آسیب جدی به این افراد جلوگیری کرد.

 

وی افزود: در سال گذشته بیش از ۳۷ هزار کودک در طرح غربالگری بینایی شرکت کردند که از این تعداد ۳۳۰ کودک مشکوک به اختلالات بینایی شناسایی و برای ۱۱۷ کودک نیز کمک هزینه ی عینک پرداخت شد.

 

کد خبر 1104431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha