افتتاح نمایشگاه فرهنگی و هنری شیراز در «حیدرآباد» هند به مناسبت روز ملی حافظ

نمایشگاه فرهنگی و هنری شیراز در «حیدرآباد» هند به مناسبت روز ملی حافظ و با هدف معرفی فرهنگ و هنر ایران‌ زمین افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، به مناسبت روز ملی حافظ و با هدف معرفی فرهنگ و هنر ایران‌ زمین، نمایشگاهی از جاذبه ها و صنایع دستی شیراز با حضور هنروران و مقامات رسمی در «حیدرآباد» هند با همکاری شهرداری شیراز و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

مراسم آغاز این نمایشگاه ۲۰ مهر با حضور «سرینیواس گائود»، وزیر فرهنگ و گردشگری ایالت «تلانگانا» هند به عنوان مهمان اصلی، پروفسور «سید عین الحسن»، رئیس دانشگاه ملی مولانا آزاد و «مهدی شاهرخی»، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد به همراه جمعی از هنرمندان و ایران دوستان برگزار شد.

«سرینیواس گائود»، در این مراسم گفت: حیدرآباد تحت تاثیر بسیاری از ویژگی های فرهنگی ایران قرار دارد زیرا سلاطین قطب شاهی که مدت ها بر این سرزمین حکومت می کردند از ایران به اینجا آمده بودند و ارتباط فرهنگی میان مردم حیدرآباد و ایران بسیار نزدیک و عمیق است.

وزیر فرهنگ و گردشگری ایالت «تلانگانا» هند افزود: برگزاری نمایشگاه عکس شیراز به عنوان یکی از مهمترین نمادهای فرهنگی و تمدنی ایران در شهر حیدرآباد مایه خرسندی است و امیدواریم شاهد برگزاری رویدادهای فرهنگی مشترک با کشور ایران و شهر شیراز و مشارکت 2 کشور در مرمت و بازسازی بناهای تاریخی به جای مانده از معماری ایرانی در حیدرآباد باشیم.

پروفسور «سید عین الحسن»، رئیس دانشگاه ملی مولانا آزاد نیز گفت: حافظ شیرازی بهترین و محبوب ترین شاعر فارسی زبان و مایه افتخارهند و تمامی ملت های جهان است.

«مهدی شاهرخی»، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در حیدرآباد نیز گفت: حافظ شیرازی در شعر و ادبیات جهان به ویژه در کشور هند سهم برجسته دارد و نقش الهام بخش حافظ در ادبیات هند چشمگیر است.

خاطر نشان می شود، در بخش اصلی این رویداد نمایشگاه، عکس جاذبه ‌های مهم مذهبی، فرهنگی، گردشگری و تاریخی شیراز مانند حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع)، مساجد و باغ های تاریخی و مجموعه زندیه در معرض دید علاقمندان قرار دارد و اجرای زنده‌ خوشنویسی نستعلیق با مضمون اسما متبرکه الهی، آیاتی از قرآن کریم و ابیاتی از دیوان حافظ، ساخت صنایع دستی نظیر منبت توسط هنرمندان مسلمان هندی، نمایش سه نسخه کهن و قدیمی دیوان حافظ و معرفی شیراز در رسانه های پرمخاطب هند از سایر بخش‌های این رویداد بین المللی است و این نمایشگاه به مدت 10 روز در موزه «سالار جنگ» که یکی از سه موزه ملی هند و از مشهورترین کلکسیون های خصوصی جهان است دایر خواهد بود.

کد خبر 1104629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha