احیای سنت وقف در جامعه باید گسترش یابد

ماموستا قادری گفت: هفته وقف بهترین فرصت جهت احیای سنت حسنه وقف است که می توان با اجرای هر چه بیشتر برنامه ها نقش تعیین کننده ای در آگاه سازی مردم و ترویج فرهنگ وقف داشته باشیم.

ماموستا ملا قادر قادری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کرمانشاه گفت: زمانی که پیامبر اسلام در مکه حضور داشته‌اند، نامی از وقف و موقوفات نبوده است چون مسلمین امکاناتی حتی برای زندگی روزانۀ خود نداشتند.

 

امام جمعه پاوه افزود: زمانی که مسلمانان به مدینه مهاجرت کردند انصار اموال و عزت و ایمان داشتند و یکی از این انصار به نام ابوطلحه باغات نخل و خرمای زیادی در مدینه داشت و یکی از نخلستان‌های او به نام بئر بیرُحا ورد زبان تمام مردم مدینه و روبروی قبلۀ مسجدالنبی بود. بعضاً وقتی‌که پیامبر اسلام از مسجد خارج می‌شدند به آن باغ می‌رفتند و از آب چشمۀ آن می‌نوشیدند. خداوند در آیۀ ۹۲ سورۀ آل‌عمران می‌فرماید: «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّي تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَليمٌ» (شما به خیروبرکت و احسان نزد خداوند نخواهید رسید مگر از بهترین اموالتان صدقه دهید و هر چه را درراه خداوند ببخشید به آن آگاه است و به شما پاداش خواهد داد.)

 

وی خاطر نشان کرد: با نزول آیۀ ۹۲ سورۀ آل‌عمران ابوطلحه خدمت رسول‌الله (ص) رسید و گفت: «یا رسول‌الله (ص)؛ إنَّ أحبَّ أموالي إلّيَّ بیرُحا و إنَّها صدقةٌ للِّهِ تَعالیٰ» یا رسول‌الله (ص)؛ من هم جزو مخاطبین این آیه هستم و بهترین باغ و بستان و مزرعۀ من همان باغی است که رو به مسجدالنبی است و بئر بیرُحا در آن قرار دارد و از این لحظه آن را به‌عنوان صدقه به خداوند تبارک‌وتعالی دادم. امیدوارم خداوند از من قبول فرماید و شما ای رسول (ص) اختیار دارید هر نوع صلاح می‌دانید این ملک را تصرف کنید. رسول گرامی اسلام فرمودند: «بَخٍ؛ بَخٍ» آفرین آفرین. این کار طلحه اولین وقف در اسلام است.

 

ماموستا قادری تصریح کرد: هر ساله از ۲۷ صفر تا چند روزی از ماه ربیع الاول به نام دهه وقف است؛ وقف در آیین اسلام جایگاه خاصی دارد و اصحاب پیامبر اسلام اولین کسانی بوده اند که اموال خود را وقف کرده اند.

 

امام جمعه با بیان اینکه وقف سنت حسنه و جاری است، اظهار کرد:۴ هزار اصله گردو در پاوه داریم؛ این خود گویای این است که مردم اورامانات اهل دین‌اند و شاید ازنظر مالی فقیر بوده‌اند اما ازنظر دینی غنی و مخلص بوده‌اند. ما هم امیدواریم آن عقیده را اگر نمی‌توانیم تقویت کنیم، تضعیف نکنیم.

 

وی در پایان گفت: اگر این سنت حسنه مورد تبلیغ و ترویج قرار گرفته و همگان به آن هدایت و تشویق شوند، نه‌تنها آثار مثبت و ماندگار دنیوی بلکه ثمرات اخروی فراوانی نصیب واقف خواهد شد.

 

 

کد خبر 1104834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha