برگزاری نشست مجازی کتابخوان تخصصی با موضوع کتب علامه حسن زاده آملی در کرمانشاه

نشست مجازی کتابخوان تخصصی با موضوع کتب علامه حسن زاده آملی در فضای مجازی با معرفی چهار کتاب شاخص از علامه ذوالفنون در کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان در کرمانشاه، نشست مجازی کتابخوان تخصصی با موضوع کتب علامه حسن زاده آملی در فضای اسکای روم با همکاری مرکز کلام اسلامی و تفسیر کرمانشاه، مدیریت حوزه علمیه خواهران، خانه اندیشه حوزه هنری ، اداره کل کتابخانه های استان کرمانشاه و مرکز مطالعات اسلامی بنیان مرصوص برگزار شد.

 

براساس این گزارش،محمد خیاط زنجانی با کتاب «فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه»، حجت الاسلام مجتبی گودرزی با کتاب رساله لقاءالله، رضا کریمی با کتاب نهج الولایه و حجت الاسلام محسن کیایی با کتاب شرح منظومه علامه حسن زاده آملی در این نشست شرکت کردند.

 

حجت الاسلام مجتبی گودرزی گفت: علمای زیادی در طول تاریخ به موضوع لقاء الله پرداخته اند، از آنجا که علامه حسن زاده آملی در رشته عرفان و مباحث حکمت اهل فن بوده اند، کتاب «لقاء الله» ایشان کتابی ویژه و معتبر در این زمینه می باشد، قرآن و فلسفه از هم جدا نیستند و همواره فیلسوفان زیادی از دل مفاهیم قرآن برآمده اند.

 

در ادامه محمد خیاط زنجانی خاطر نشان کرد: هدف کتاب «فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه» در دو موضوع خلاصه می شود؛ هدف نخست این کتاب، تبیین شخصیت و مقامات حضرت زهرا(س) است، از این لحاظ کتاب ویژه ای است و ما شاید کتابی را در این سطح برای شناخت حضرت زهرا(س) از منظر نگرش های عرفان اسلامی نداشته باشیم و هدف دوم کتاب، تبیینی از شخصیت متعالی زن در اسلام است، این دو هدف و ویژگی، این کتاب را در بین سایر کتب، ویژه و متمایز کرده است.

 

همچنین،حجت الاسلام محسن کیایی در این نشست بیان کرد: برای فهم کتاب شرح منظومه چاره ای جز رجوع به کتابهای تعلیقات نیست، یکی از با ارزشترین این تعلیقات، مربوط به علامه حسن زاده آملی در بخش حکمت و منطق شرح منظومه است که در پنج جلد چاپ شده، جلد اول مربوط به منطق و چهار جلد دیگر در بحث حکمت می باشد.

 

سپس رضاکریمی تصریح کرد: کتاب «نهج الولایه» درباره امام زمان است و علامه حسن زاده با نگاهی فلسفی عرفانی به مقام ثابت سیال انسان، وجود انسان متعالی را ثابت می کند ‌به این نحو که اصل وجود انسان جنس ملکوتی اوست که می‌تواند طبیعتش را مسخر کند. در ادامه بررسی مصداق طلا به عنوان عنصر پاینده در زمین بحث را ملموس تر می کند.

 

معاون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه  اظهار کرد: علامه در ادامه چند کتاب مهم مانند کتاب «حجت کافی»، «غیبت نعمانی» و کتاب «کمال الدین و تمام النعمه» را معرفی می کند. معرفی کتاب صرفاً ارجاع به منابع نیست و علامه یک شخصیت کتابخوان است که اصرار دارد با اصالت دادن به کتابهای بزرگ آنها را در نظر مخاطب جلوه دهد.

 

وی افزود: ایشان ذیل برخی احادیث بحث هایی را مطرح می‌کند مانند ذیل احادیث باب ادریس، این سخن‌ ابن عربی را توضیح می‌دهد که الیاس همان ادریس است که دوباره ظهور کرده و این اثبات ظهور شخص واحد در دو صورت است بدون‌اینکه تناسخ لازم باشد، زیرا علامه با مبانی عرفانی تلاش می کند تا از این نوع احادیث سوءتفاهم را رفع کند و اصولا هم تمایز بین تجلی با تناسخ معرفت عمیقی نیاز دارد که به دلیل فقدان همین معرفت، برخی فرقه های متصوفه به تناسخ دچار شدند.

کد خبر 1104851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha