رشد فزاینده مبتلایان و بستری های کرونا در سایه عادی انگاری

جمالیان از رشد فزاینده مبتلایان و بستری های کرونا در هفته آینده در سایه عادی انگاری خبر داد.

سید «محمد جمالیان» با اشاره به اینکه در هفته های گذشته به ویژه در تعطیلات پایان هفته شاهد ترددها و رفت آمدها و عادی انگاری در برخی نقاط از سوی هم استانی ها بودیم به خبرنگار خبرگزاری شبستان در اراک گفت: پیش بینی می شود که روند ابتلا و بستری در هفته آتی شیب تند تری را به خود بگیرد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه در هفته گذشته خبرهای خوبی از روند نزولی و کاهشی شیوع ویروس کرونا در استان داشتیم، افزود: با افزایش سفرهای زیارتی، سیاحتی و عادی انگاری ها و عدم توجه به موازین بهداشتی پیش بینی میشد که روند شیوع، افزایشی شود و متاسفانه کمی زودتر از این پیش بینی ها شاهد این افزایش هستیم.

 

وی با بیان اینکه از اوایل هفته تا کنون شاهد افزایش موارد سرپایی بودیم، اضافه کرد: متاسفانه در دو روز اخیر تعداد موارد بستری نیز افزایش یافته است لذا پیش بینی می شود که این روند در هفته آینده شیب تندتری را به خود بگیرد.

 

این مقام مسئول به خستگی کادر بهداشت و درمان اشاره کرد و ادامه داد: هنوز پیک پنجم به کلی پایان نیافته و متاسفانه احتمالا پیک ششم قبل از پایان یافتن پیک پنجم آغاز خواهد شد.

 

زندگی با کرونا را باید آموخت

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید زندگی با کرونا را آموخت، گفت: دورهمی ها باید با تعداد بسیار کم و فاصله گذاری زیاد و با تهویه مناسب برگزار شود.

 

جمالیان اضافه کرد: هموطنان عزیز می توانند با رعایت چند نکته ساده فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی خود را به بهترین نحو انجام دهیم.

 

متولی سلامت استان مرکزی ادامه داد: تجربه این مدت نشان داده است که رعایت موازین بهداشتی از جمله زدن ماسک و فاصله گذاری اجتماعی مطمئن ترین راه پیشگیری از ابتلا به ویروس است.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: پس از دو سال از شیوع ویروس کرونا، اعمال محدودیت ها و سخت گیری های کرونایی دیگر جوابگو نیست و می بایست زندگی با کرونا یاد گرفته شود.

 

وی با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی باید در دستور کار قرار گیرد، ادامه داد: این امر یک وظیفه اجتماعی و عمل به آن برهمگان الزامیست.

 

بیش از ۷۰ درصد فوتی های کرونایی، واکسینه نشده بودند

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت امر واکسیناسیون اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از فوتی های ناشی از ویروس کرونا واکسینه نشده و تنها ۳۰ درصد آن ها واکسن زده بودند و از این تعداد نیز ۱۰ درصد آن ها دو دُز و ۲۰ درصد یک دُز واکسن را دریافت کرده بودند و در آن ۱۰ درصد نیز عوامل متعددی از جمله سن بالا و بیماری زمینه ای دخالت داشته است.

 

جمالیان با تاکید بر اینکه واکسیناسیون در کاهش تعداد ابتلا و مرگ و میر نقش بسیار پررنگی داشته است، خاطر نشان کرد: تمامی این عوامل نشان از نقش پر اهمیت واکسیناسیون در مدیریت  و کنترل شرایط است.

 

وی با اشاره به اینکه این توقع که ویروس با زدن واکسن ریشه کن شود، توقعی غیر علمی و غیر مطنقی است، اظهار کرد: با هر نوع واکسنی همچنان ابتلا و مرگ و میر وجود دارد و واکسن تنها آن را کاهش می دهد.

 

این مقام مسئول، در ادامه با بیان اینکه ۸۰۶ هزار و ۴۱۶ نفر افراد واجد شرایط در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک وجود دارد، خاطر نشان کرد: ۶۴۳ هزار و ۸۲۸ نفر( حدود ۸۰ درصد) یک دُز واکسن و ۳۰۴ هزار و ۲۵۰ نفر (۳۸ درصد) هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده اند.

 

واکسیناسیون 58 درصد دانش آموزان بدون کوچکترین عارضه

 

جمالیان در خصوص دانش آموزان زیر مجوعه دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک ۸۲ هزار و ۷۹۷ دانش آموز ۱۸_۱۲ ساله وجود دارد که تا به امروز ۴۸ هزار و ۳۸۹ نفر یعنی ۵۸ درصد بدون کوچکترین عارضه واکسینه شده اند.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک همچنین ادامه داد:  با توجه به اینکه سرعت واکسیناسیون در اواسط شهریور ماه افزایش یافت، امیدواریم که تا ۲۰ آبان ماه میزان دریافت دو دُز واکسن این گروه از جامعه هدف، به بیش از ۶۰ درصد برسد لذا این امر در ارتقا سطح ایمنی جامعه بسیار کمک کننده است.

 

وی به اهمیت حضور دانش آموزان در مدارس و منظور بهره مندی آنان از آموزش حضوری، تاکید کرد و گفت: در این راستا والدین می بایست نسبت به واکسیناسیون فرزندان خود کوشا باشند تا ان شالله در هفته آتی شاهد دریافت دُز اول ۱۰۰ درصد این گروه از جامعه هدف باشیم.

 

متولی سلامت استان مرکزی اضافه کرد: اگر همکاری والدین در این راستا خوب باشد دانش آموزان تا پایان آبان ماه با دریافت دو دُز واکسن به صورت کامل واکسینه می شوند.

 

آمادگی دولت برای تزریق دُز سوم

 

جمالیان در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در اکثریت کشور ها افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف، مبتلا به برخی بیماری ها و برخی شاغلین مشمول دریافت دُز بوستر هستند، گفت: تاکنون دستورالعملی درخصوص تزریق دُز بوستر برای مردم عادی، ابلاغ نشده است اما در ستاد ملی، دولت آمادگی خود را برای تزریق دُز سوم اعلام کرد و مقرر شد که کمیته علمی کرونا در سطح ملی بررسی های لازم را در خصوص نیازمندی کل افراد به دُز بوستر انجام دهد.

 

جمالیان اضافه کرد: واکسن های تایید شده جهت تزریق دُز سوم، آسترازنکا و پاستوکووَک هستند و با توجه به اینکه در بهمن ماه سال ۹۹ واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان آغاز شد و تقریباً حدود ۸ ماه از تزریق دُز اول آن ها می گذرد از این رو فعلاً این گروه از افراد که در تماس مستقیم با بیماران هستند، مشمول دریافت دُز بوستر می باشند.

 

تحویل ۲۰ اتوبوس آمبولانس به اورژانس کشور با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اراک

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تحویل 20 دستگاه اتوبوس آمبولانس گفت این  ۲۰دستگاه طی تفاهمنامه ای بین دانشگاه علوم پزشکی اراک،ایران خودرو دیزل و سازمان اورژانس ساخته و تحویل شد.

 

وی با اشاره به اینکه اتوبوس آمبولانسی تولید داخل در برابر نمونه خارجی یک دهم ارزی بری داشته است، افزود: قیمت نمونه خارجی این اتوبوس آمبولانسی تقریبا ۳۰۰ هزار یورو است و تولید اتوبوس آمبولانسی یکی از افتخارات خوبی است که اکنون به آن دست یافته ایم.

 

جمالیان با بیان اینکه در تولید این ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس، طبق آمار اعلامی از خروج بالغ بر ۶.۵ میلیون یورو ارز جلوگیری شده است، گفت: اتوبوس آمبولانس‌های تولیدی جایگزین ۹ آمبولانس در کشور است و دارای هشت تخت بستری با امکانات کامل، بخش ویزیت بیمار، یک تخت مراقبت‌های ویژه و همچنین بالابر ویژه انتقال بیمار به داخل اتوبوس آمبولانس است که می‌تواند در شرایط بحرانی به عنوان یک بیمارستان کوچک یا در اصطلاح صحرایی تبدیل شود.

کد خبر 1104895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha