ترویج فرهنگ وقف با نیت عام المنفعه در تیران لازم است/ گردشگری دینی در تیران وکرون

مبشری گفت: به ترویج فرهنگ وقف با نیت عام المنفعه در شهرستان تیران و کرون نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، تیران و کرون یکی از شهرستان های غرب اصفهان و با ظرفیت تولید اقتصادی و فرهنگی که در عرصه بقاع متبرکه و گردشگری دینی یکی از نقاط بکر و مورد توجه در سراسر کشور است.

موقعیت گردشگری بقاع متبرکه این شهرستان باعث شده تا گردشگری دینی و فرهنگی تقویت شود و جمعیت زیادی همواره به مراکز دینی این منطقه سفر کنند و در دوران کرونا در مقاطعی که فرصت فراهم شده تقاضا برای حضور مردم در این مناطق ایجاد و در حد امکان فرصت حضور زیارت به وجود آمده است.

توسعه زیرساخت ها برای این حوزه و البته توجه به فعالیت های کمی و کیفی قرآنی و توسعه وقف در این خطه جز ضرورت هاست که در گفتگو با علی مبشری رئیس اوقاف و امور خیریه تیران و کرون مطرح و مشروح آن در این گزارش آمده است.

 

ماموریت های اداره اوقاف تیران و کرون در چه حوزه هایی قرار گرفته است؟

 

 ماموریت های اوقاف و امور خیریه در سه عرصه ترویج سنت حسنه وقف، فعالیت های دینی بقاع متبرکه و برنامه های قرآنی قرار گرفته که این سه حوزه شهرستان فعال و با استعداداست اما کمبود نیروی انسانی و ساختار محدود اداری اوقاف شهرستان مانع از رشد بالا و اثرگذاری حداکثری آن شده است.

اگر ساختار اداری این نهاد از دفتر نمایندگی به اداره ارتقا و پست های سازمانی آن تکمیل و نیرو به آن اختصاص یابد شاهد پیشرفت کار و توسعه فعالیت های دینی و قرآنی خواهیم بود.

 

* فعالیت های قرآنی با چه فرصت و کمبودهایی روبروست؟

 

تولی گری متعدد فعالیت های قرآنی در کشور موجب بروز مشکلاتی می شود که اگر هم افزایی ایجاد و امکانات در یک مسیر قرار گیرد شاهد رشد و توسعه فعالیت های قرآنی خواهد شد و استعدادهای فعال بروز و رشد پیدا می کنند.

تیران و کرون دارای استعدادهای قرآنی زیادی هست اما بانک اطلاعاتی مشترک و منسجمی از این افراد وجود نداشته و به دلیل پراکنده کاری ها امکان اجرای یک فعالیت گسترده و هماهنگ تاکنون فراهم نشده است.

همبستگی و انعقاد تفاهم نامه در حوزه قرآنی بین دستگاه های اداری مثل اوقاف و امور خیریه، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کانون های مساجد، هلال احمر، سپاه، ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند استعدادها را رشد بدهد و شاهد سرانجامی موثر باشیم.

نبود موقوفه در حوزه قرآنی مانع از توسعه فعالیت های این حوزه و اجرای رویدادهای قرآنی با وجود محدودیت های مالی است که جلب مشارکت و نظر خیرین و واقفان برای این موضوع ضرورت دارد.

سیمای وقف در تیران و کرون را در چه جایگاهی قرار دارد؟

 

194 موقوفه در این منطقه وجود دارد که نیت عمده آن در حوزه دینی مثل کمک به عتبات عالیات، مسجدسازی و بهداشت مساجد بوده و در حوزه عام المنفعه موقوفه ای را نداریم.

محدود بودن تعداد و نیات وقف در این شهرستان در حوزه اقتصادی و پیشرفت بسیاری از کارها نقش داشته که نیاز به حمایت و توجه ویژه و تعامل بین بخشی است.

در حوزه های قرآنی، فرهنگی، عام المنفعه، بهداشت و درمان، ورزش و نیازهای جوانان نیاز به موقوفه برای تامین منابع و امکانات انجام فعالیت است که به ترویج فرهنگ وقف با نیت عام المنفعه در شهرستان تیران و کرون نیاز است.

موقوفه فاطمه نسا یکی از بزرگترین موقوفات این شهرستان و به وسعت پنج هزار هکتار است که درآمد آن برای عتبات عالیات فرستاده می شود و  جمعیت سه روستا را در بردارد و مسئولان محلی هم سعی داشته اند که با تبدیل به احس نمودن آن فرصتی را برای مردم ساکن در موقوفه فراهم کنند.

 

در ترویج فرهنگ وقف به چه رویکردی نیاز است؟

 

با توجه به تعدد نیازهای امروز و ضرورت برای تامین و رفع چالش، وقف یک فرصت خوب به حساب می آید و با توجه به کارکردهایی که دارد باید زمینه انجام وقف انجام شود و از طرفی هم نیروی انسانی برای احیا موقوفات و درآمد زایی آن فراهم شود.

کمبود نیروی انسانی باعث شده که برخی از موقوفات درآمد حداکثری خود را نداشته باشند و یا راکد شوند که در این خصوص اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان باید مساعدت کند.

*جایگاه بقاع متبرکه تیران و کرون در چه وضعیتی قرار دارد؟

 

وجود آستان مقدس امامزاده احمد ابن علی ابن ابی طالب(ع)، امامزاده عبدالله(ع)، امامزاده احمدرضا(ع) امامزاده عدنان(ع)، امامزاده بی بی فاطمیه(س)، امامزاده سید ابوالحسن، امامزاده سیدسرالدین(ع) و بقعه سادات امامی در این شهرستان هر کدام یک قطب و جایگاه فرهنگی هستند که امامزاده احمدرضا، احمد و امامزاده عبدالله از جمله بقاع شاخص این منطقه است.

فرصت های گردشگری موجود در این مراکز دینی باعث شده که جذابیت خوبی برای تفریح و زیارت فراهم شود که در فصل های شلوغ سال شاهد حضور جمعیت زیادی از مردم هستیم.

توسعه عمرانی نیز در تمامی بقاع متبرکه با کمک خیرین در حال انجام است و با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته زمینه جذب کمک نقدی و غیرنقدی فراهم شده و این توسعه زیرساخت به کیفیت بخشی خدمات و ارائه برنامه کمک خواهد کرد.

برنامه های فرهنگی و دینی نیز متناسب با شرایط و مناسبت ها اجرا می شود و این مراکز دینی محوریت بسیاری از مراسم های مذهبی شده اند.

کد خبر 1104897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha