نشاط و همدلی مومنانه در بستر کانون های مساجد

دو هزار کانون فرهنگی و هنری مسجد اصفهان در دو سال اخیر متناسب با شرایط کرونایی فعالیت‌های نشاط آفرین و همدلی مومنانه در این استان بر پایه بچه‌ های مسجد اجرا کرده‌اند.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: کرونا و تاثیرات آن در جامعه و ضرورت اجرای محدودیت‌ها سبب شده تا شرایط و نوع خدمات برای بسیاری حوزه‌ها تغییر یابد که حوزه فرهنگ و هنر مساجد ایران نیز متاثر از همین واقعیت شده است.

فعالیت های فرهنگی و هنری کانون های مساجد تا پیش از زمستان سال 98 به صورت حضوری و با شور و غوغا جوانان و نوجوانان همراه بود و حال و هوای خاصی را به مراکز دینی و محلات مختلف می‌داد اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برنامه‌های عمومی، عملکرد این نهادها نیز تحت تاثیر قرار گرفته و به لحاظ اهمیت موضوعات تربیتی باید تدبیر و برنامه ریزی دیگری برای شرایط حاکم در کشور ایجاد می‌شد.

اوقات فراغت تابستان و دیگر روزهای سال تا پیش از کرونا مساجد مملو از حضور جوانان و نوجوانانی بود که در فعالی‌ های این مراکز دینی مشارکت داشته از و خدمات آن بهره می‌بردند اما تابستان پارسال و امسال نوع برنامه‌ریزی فرق کرد و اجرای فعالیت بیشتر بر بسترمجازی و یا در محافل کوچکتری رقم خورد.

 

کانون‌های مساجد که میدان‌دار بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و هنری بودند و تابستان آسمانی‌ها شور و شوق گرما بخشی را به همراه داشت امسال رنگ بویش در فضای حقیقی متفاوت شده و البته دهکده جهانی اینترنت حسینه و مسجد و کانون فرهنگی و هنری شده اند.

 

این نهادهای فرهنگی و هنری تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو سال اخیر همسو با شرایط کرونایی با اجرای ماموریت‌های خود، نشاط آفرینی و همدلی بر پایه سامانه جامع ملی "بچه‌های مسجد" استمرار داده و بخش عمده‌ای از حال و هوای سال‌های قبل از کرونا را در فضای مجازی ایجاد کرده‌اند.

 

استان اصفهان دو هزار کانون فرهنگی و هنری را در مساجد تاسیس کرده که 350 هزار نفر در گروه های مختلف سنی عضو این مراکز هستند و در هر شهرستان نیز بیش از سه کانون فعال و شاخص نقش کارآمد استانی و ملی دارند که بر اساس ارزیابی های سال گذشته ستاد فهما هشت مرکز این استان به عنوان کانون های برتر کشوری شناخته شدند.

معراج الصالحین کاشان در عرصه رسانه، کانون های  امام حسن مجتبی(ع) تیران و امامزاده ایوب و جمیله خانون نطنز در حوزه کتاب، کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود فلاورجان در عرصه فناوری، کانون ام ابیها اصفهان منتخب دانش افزایی، کانون حضرت مهدی(عج) اصفهان در حوزه هنرهای نمایشی، کانون سالار شهیدان کاشان در رشته هنرهای تجسمی و کانون فرهنگی و هنری حضرت اباعبدالله(ع) نایین در شبکه سازی و فعالیت تعاملی جز برترین های کانون مساجد کشور معرفی شدند.

 

تاسیس بیش از هزار و 200 کتابخانه توسط این کانون‌ها در مساجد استان اصفهان سبب تسهیل دسترسی به مردم به منابع کتابخوانی شده و اگرچه میزان کتاب این مراکز محدود است اما توانتسه در ترویج فرهنگ کتابخوانی نقش آفرین باشد.

 

کلاس‌های آموزشی، مسابقات کتابخوانی، معرفی کتاب، آموزش و توانمندسازی جوانان و نوجوانان، تفسیر و قرائت قرآن، کارآفرینی و اجرای فعالیت‌های هنری بر بستر سامانه بچه های مسجد و شبکه‌های مجازی توسعه یافته و البته گاهی هم این برنامه‌ها به صورت ترکیبی و مشترک مجازی و حقیقی اجرایی شده‌اند.

طرح‌های فرهنگی ترنم فهما با محوریت آموزش مدیران و تیم اجرایی کانون های مساجد، تربیت مربیان مهدویت، طرح شنبه‌های کتاب با محوریت معرفی کتاب، همدلی مومنانه، تولید محتواهای چند رسانه ای، تجلیل و تکریم شخصیت های اثرگذار فرهنگی و اجتماعی تحت عنوان سه شنبه‌های تکریم، توزیع بسته‌های حمایتی و گوشت قربانی حکایت از تنوع فعالیت های کانون های مساجد در دوران کرونا است.

 

گرچه برخی از فعالیت های مساجد این روزها تعطیلی شده بود اما فعالیت های فرهنگی، تربیتی و کارکردهای این مراکز دینی تداوم داشته و به تعبیری "مسجد تعطیل پذیر نیست".

 

به جز روستاها و شهرهای کوچک که به دلیل کمبود جمعیت فعالیت های حضوری در کانون ها با رعایت دستورالعمل و فاصله ایمن اجرا می‌شد در بسیاری کانون‌های مساجد شهرهای بزرگ تولید محتوا و ارائه خدمات به صورت دیجیتال رونق خاصی پیدا کرده و امروز شاهد تحول جدی در حوزه مساجد هستیم.

خدمات و فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد از طریق شبکه‌های اجتماعی به مردم رسیده و نسل جوان و نوجوانان و خانواده‌های آنان از این نوع اقدامات بهره مند شده‌اند و پویش هر خانه یک حسینیه و اجرای طرح تلاوت نور و قرائت قرآن روزانه در منازل همه در راستای نقش آفرینی و محوریت مسجد در هر محله بوده که بچه‌های مسجد محور این چنین جریان‌هایی به حساب می آیند.

مشارکت کانون های مساجد اصفهان در گره گشایی از مردم

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان با اشاره به فعالیت های اجتماعی این مراکز گفت: سال گذشته بیش از هزار و 300 گزارش و فعالیت با محوریت همدلی و خدمات عام المنفعه توسط کانون های مساجد اجرا و به ثمر رسیده که این روند امسال نیز با توزیع بسته های معیشتی ادامه دارد.

حجت الاسلام «محمدرضا نیستانی« افزود: 10 تن گوشت نذری در ماه مبارک رمضان و عیدغدیر و قربان در بین اقشار آسیب پذیر و نیازمند استان اصفهان با محوریت کانون های مساجد توزیع شد.

وی به اقدامات فرهنگی و هنری ایام کرونا و تفاوت آن دوران قبل از همه گیری اشاره کرد و اظهارداشت: ارائه خدمات بر بستر فضای مجازی انجام شده و طرح تابستانه کانون های مساجد این استان با محوریت ایجاد شور و نشاط اجتماعی با محوریت موضوعات دینی و خدمات مومنانه شکل گرفته است.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد اصفهان اضافه کرد: خلاقیت و نوآوری تیم اجرایی کانون های مساجد باعث تنوع در برنامه‌ها و مانع از تعطیلی فعالیت های فرهنگی شده است.

وی توزیع بسته‌های فرهنگی، معرفی کتاب، تکریم و تجلیل از نخبگان و استعدادیابی بچه های شهرها و روستاها توسط کانون مسجد هر محله از اقدامات کارآمد و موثر دوران کرونا است.

 

تنوع فعالیت های فرهنگی با رویکرد جوان محوری در کانون های مساجد

 

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دارای هویت مردمی و به عنوان سازمان های مردم نهاد شناخته می‌شوند و وابستگی دولتی نداشته و تنها نظارت و حمایت از برخی از طرح‌های این مراکز بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این مراکز شکوه مشارکت مردمی را نشان می‌دهند و علاوه بر فعالیت شبکه‌های و هماهنگ در کنار همدیگر با دیگر مراکز و موسسات فرهنگی و هنری کشور نیز رقابت می‌کنند.

حضور در جام باشگاه های کتابخوانی، اجرای طرح‌های خلاق کتاب، فعالیت‌های اجتماعی، فعالیت‌های فراغتی و مهارت افزایی از جمله فعالیت‌های این مراکز همسو با موسسات فرهنگی و هنری است که در تحقق عدالت فرهنگی تا حدودی پیش رفته‌اند.

کانون فرهنگی و هنری امام حسن مجتبی(ع) تیران که در ادوار مختلف به عنوان مرکز فعال و برگزیده کشوری بوده، علاوه بر کسب موفقیت در بین کانون‌های مساجد، توانسته به بخش حداکثری امتیاز جشنواره و رویدادهای ملی فرهنگی مثل رقابت جام باشگاه‌های کتابخوانی و طرح های خلاق کتاب را از هیات داوران کسب کند.

 

این مرکز فرهنگی و هنری میزبان جشنواره رسانه‌های دیجیتال غدیر نیز بوده و در جشنواره اوقات فراغت نیز به عنوان مرکز برگزیده در عرصه مشارکت اجتماعی معرفی شده است.

 

کانون فعال روستایی در حوزه فضای مجازی

 

کانون فرهنگی و هنری مهدی موعود فلاورجان که در عرصه فناوری اطلاعات در بین کانون های مساجد کشور حائز رتبه و افتخار است در روستای حسین آباد شهرستان فلاورجان سهم مهم فرهنگی و هنری ملی را به خود اختصاص داده و در ادوار مختلف موفق به کسب جایزه شده است.

این چنین مراکزی در مناطق روستایی و دور از مرکز استان توانسته‌اند علاوه بر ارائه سهم فرهنگی در محله خود، نقش ملی نیز ایفا کنند که این اتفاقاتی، ضرورت حمایت از کانون‌های مساجد را مورد توجه قرار داده و از طرفی هم خواسته تمرکز زدایی در مدیریت این مراکز را به گوش مسئولان امر می رساند.

کد خبر 1104964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha