صحیفه سجادیه درمانگر مشکلات اجتماعی و فرهنگی است

مولف و پژوهشگر صحیفه سجادیه گفت: اگر نگوییم صحیفه برای همه دردها ولی برای اکثر دردهای فرهنگی ، اجتماعی، روحی ، روانی و.. درمان دارد به همین دلیل مخاطب خاصی ندارد وبرای مقاطع گوناگونی که هر انسان در طول عمر با آن مواجه است دعای خاصی دارد.

خبرگزاری شبستان؛ گروه قرآن و معارف: کتاب زندگی، نکته ها و پیام های ناب از صحیفه سجادیه یکی از کتاب‌های کاربردی برای معرفی و کناخت صحیفه سجادیه است. این کتاب یکی از کتاب‌های مجموعه کتاب زندگی است.  کتاب صحیفه سجادیه کتابی حاوی ۵۴ دعا از امام سجاد (ع) است. صحیفه سجادیه پس از قرآن و نهج البلاغه مهم‌ترین میراث مکتوب شیعه به حساب می‌آید که به نام‌های خواهر قرآن و «انجیل اهل بیت» نیز مشهور است.

امام سجاد (ع) بسیاری از معارف دینی را در ضمن دعا‌های خود بیان می‌کند؛ موضوعاتی مثل خداشناسی، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی و مباحث عالم غیب، فرشتگان، رسالت انبیا، جایگاه پیامبر و اهل بیت (ع)، امامت، فضایل و رذایل اخلاقی، گرامیداشت اعیاد، مسائل اجتماعی و اقتصادی، اشارات تاریخی، نعمت‌های مختلف خداوند، آداب دعا، تلاوت، ذکر، نماز، عبادت و.... معروف‌ترین دعای صحیفه دعای مکارم الاخلاق است.

صحیفه سجادیه همچون قرآن و نهج البلاغه، کتاب همراه و کتاب زندگی است و انسان همیشه و در همه حال باید با دعاهای آن مأنوس شود؛ چراکه شمیم عطر فرازهای هر دعای آن، دریچه‌ای است به سوی آسمان. شناخت صحیفه سجادیه را می‌توان گامی در جهت آشنایی با معارف اسامی دانست و برای تقویت و تصحیح عقاید و اخلاق به آن مراجعه نمود. این کتاب که کلام امام سجاد(ع) است، فصاحت و بلاغت و عمق معنایی دارد که به حق میتوان به آن «قرآن صاعد» گفت. با هدف آشنایی و انس بیشتر جامعه با گنجینه صحیفه و استفاده برکات فراوان و فوق تصور آن، و همچنین نشر معارف این کتاب ارزشمند در بین مردم، مجموعه کتاب زندگی، نکته ها و پیام های ناب از صحیفه سجادیه که دربردارنده شعاعی از نور خورشید تابان صحیفه سجادیه است، به همت مرکز تخصصی صحیفه سجادیه و با حمایت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و مؤسسه فرهنگی هنری اندیشه‌های اسلامی سجادیه آماده شده است. این کتاب می‌تواند راهنمای برای تمام مسلمانان باشد تا آن‌ها را با نور این کتاب بیشتر آشنا کند. خبرنگار گروه قرآن و معارف با حجت الاسلام والمسلمین اصغر آیتی مولف و پژوهشگر صحیفه سجادیه و از نویسندگان کتاب زندگی گفت و گو هایی داشته است که در ادامه می خوانید.

 

 

انگیزه شما از تالیف کتاب زندگی که مشتمل بر نکته ها و پیام های ناب از صحیفه سجادیه  است چیست؟

به نیت مهجوریت زدایی از صحیفه سجادیه، با مطالعه شرح ها وکتب حاشیه ای که برای صحیفه نوشته شده جای خالی کتابی با ویژگی هایی همچون فهم سریع وآسان، کاربردی و قابل دسترس برای مخاطب عام را درمیان کتاب های نوشته شده خالی دیدم و از همین رواقدام به تالیف کتاب زندگی که مشتمل بر نکته ها و پیام های ناب از صحیفه سجادیه است، کردم.

 

علت نامگذاری این کتاب به نام کتاب زندگی چیست؟ آیا این کتاب ویژگی خاصی دارد  که به عنوان کتاب زندگی معرفی شده است؟

با توجه به کلام ائمه که فرموده اند:« صحیفه سجادیه اخت القرآن است» و فرمایشات امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب که فرموده اند صحیفه سجادیه قرآن صاعد و کتاب زندگی است و از طرفی امام علیه السلام در طی سی و چند سال امامت خودشون یک دوره سبک زندگی اسلامی را به مسلمانان تعلیم فرمودند، از این رو نام این اثر را ( کتاب زندگی) قرار دادیم تا در دید مخاطب این امر که صحیفه سجادیه واقعا کتابی برای تمام لحظات و مراحل زندگی است ایجاد و انس والفتی صمیمانه بین صحیفه و مردم برقرار شود.

 

چرا پژوهشگران صحیفه سجادیه را نسخه امام سجاد برای درمان مشکلات اجتماعی می دانند؟

در زمان امام سجاد علیه السلام مشکلات و توطئه ها جامعه اسلامی را فرا گرفته بود ، خفقان شدید، ظلم بی حد حکومت باطل بر علیه شیعه وحتی مسلمانان به نیت ریشه کن کردن و نابودی فرهنگ و آداب و رسوم اسلام ناب تا جایی که یزید ملعون می گوید:« نه وحی ای بود و نه پیامبری بود ،بلکه نعوذ بالله پیامبر با ملک بازی کرده »

همانطور که میبینید دعاها عناوین گوناگونی دارد که امام علیه السلام به صورت غیر مستقیم در خیلی از دعاها به مشکلات فرهنگی و اجتماعی و عقیدتی حاکم بر آن زمان اشاره دارد و در قالب دعا به درمان آنها می پردازد، مشکلات جامعه آن روز حکم می کرد که امام به طور غیر مستقیم از طریق دعا ان مشکلات را با مردم در میان بگذارد و درمان کند، هدف دشمن از بین بردن اسلام و فرهنگ اسلامی ناب است و در هر زمان یک تاکتیک خاص دارد. آن زمان با کشت و کشتار و ایجاد رعب و تحریف و در این زمان نیز به عناوین مختلف با ترویج مکاتب انحرافی و فراماسونری و شیطان پرستی و ... وبا ابزار به روز رسانی شده همان هدف (نابودی اسلام ناب ) دنبال می شود. به همین دلیل همانگونه که ادعیه صحیفه سجادیه درمان مشکلات اجتماعی و فرهنگی آن زمان به شمار میرفت درزمان و عصر حاضر هم درمانگر مشکلات است.

 

آیا میتوان صحیفه سجادیه را طوری معرفی کرد که برای تمام ابعاد وجودی انسان سخن داشته باشد؟

در کتاب زندگی به این نکته اشاره شده که ابعاد وجودی انسان سه بعد است و در بسیاری فرازها امام سجاد علیه السلام در چینش کلمات به همین ابعاد توجه داشته اند، یعنی هم عقل و اندیشه ، هم قلب واحساس یا انگیزه و هم در عمل و رفتار ، حضرت با توجه به هر سه بعد چینش کلمات را در دعاهای خودشان شکل می دهند.

 شما عنوان پژوهشگر و مولف پیوند قرآن با صحیفه را چگونه ترسیم می کنید؟

امام سجاد علیه السلام تمام کلمات خودشان را مطابق با قرآن بیان می کنند و در بسیاری از فرازها آیات قرآن را ذکر کرده اند یعنی امام اگر چیزی را عنوان میفرمایند برگرفته از وحی و کلام خداست.

 به عنوان نکته پایانی اگر مطلبی را قابل ذکر می دانید بفرمایید؟

ضرورت دارد همه اقشار مختلف مردم با صحیفه ارتباط برقرار کنند، اگر نگوییم صحیفه برای همه دردها ولی برای اکثر دردهای فرهنگی ، اجتماعی، روحی ، روانی و.. درمان دارد به همین دلیل مخاطب خاصی ندارد وبرای مقاطع گوناگونی که هر انسان در طول عمر با آن مواجه است امام  علیه السلام دعای خاصی دارد (پدر ومادر، فرزند، توبه و..)لذا حوزه های علمیه،  دانشگاهها، اندیشمندان و نخبگان علمی و رسانه ها وظیفه دارند صحیفه سجادیه را وارد زندگی مردم کنند. متاسفانه الان برای هر قشری یک شرح اختصاصی وجود ندارد مثلا یک نوجوان که می خواهد به صحیفه مراجعه کند نیازمند یک شرح روان و قابل فهم و مناسب سن خودش است ، لذا لازم است حوزه و دانشگاه این مسیر را برای مردم هموار کند. 

 

 

کد خبر 1105015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha