امام حسن عسکری (ع) از هدایت امت اسلامی تا محافظت از آخرین ولی خدا

امام حسن بن علی عسکری (ع) یازدهمین امام شیعیان و پدر نجات دهنده بشر و آخرین ولی خدا است که در دوران زندگانی خود برای محافظت از ولی خدا سختی ها و دشواری های بسیاری را متحمل شد.

خبرگزاری شبستان _ اهواز، علی سهری: ائمه اطهار (ع) بهترین الگو برای هر انسانی هستند که می تواند با استفاده از راهنمایی ها و الگوبرداری از روش و منش زندگی آنها مسیر سعادت را برای خود بپیماید.

 

امام حسن بن علی (ع) معروف به عسکری یازدهمین امام شیعیان است، تفاوت این امام والامقام با سایر ائمه اطهار این است که ایشان پدر نجات دهنده بشر و آخرین ولی خدا است که در دوران زندگانی خود برای محافظت از ولی خدا سختی ها و دشواری های بسیاری را تحمل کردند.

 

نقش تاثیرگذار امام عسکری (ع) در تحقق اهداف شیعیان

استاد حوزه علمیه خوزستان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار می کند: امام حسن عسکری (ع) یکی از امامان شیعیان است که می توان ایشان را در مسیر تحقق اهداف شیعه در طول تاریخ بسیاری موثر بدانیم زیرا ایشان علاوه بر هدایت عمومی وظیفه محافظت از قائم آل محمد (عج) را نیز برعهده داشتند.

 

«حجت الاسلام ابوالحسن حسن زاده» می افزاید: مهمترین موردی که در باره این امام والامقام وجود دارد این است که ایشان تنها یک فرزند داشته که پس از ایشان ولایت امت اسلامی را برعهده گرفتند، اما در بسیاری از منابع اسلامی برای امام حسن عسکری (ع) سه پسر و سه دختر را عنوان کردند.

 

وی با بیان اینکه امام عسکری (ع) همانند اجداد پاکش از تهمت ها و توطئه های دشمنان آسوده نبود اضافه می کند: خلفای بنی عباسی که تاب حقیقت ناب الهی را نداشتند بارها این امام را در زندان انداختند و خواستار قتل ایشان شدند اما مشیت الهی بر غیر از این بود، معتمد یکی از خلفای عباسی به وسیله خوراندن سم به امام حسن عسکری (ع) ایشان را به شهادت رساند.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان تصریح می کند: یکی از مهمترین و زیباترین احادیث این امام این است که ایشان ادب را در خواستن خوبی ها برای عموم مرد می دانست و می فرمود: «در مقام ادب همین بس که هر آن چیزی که برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسندی» اگر در جامعه امروزی همین حدیث در میان مردم رواج پیدا کند قطعا جامعه با کمترین مشکل مواجه خواهد شد.

 

روش تربیت امام حسن عسکری (ع) برای فرزند خود می تواند بهترین الگو و راهنما برای والدین باشد

استاد تاریخ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان می گوید: وظیفه ای که امام حسن عسکری (ع) برعهده داشتند علاوه بر مقابله با ظلم های حکومت بنی عباس حفظ و محافظت از آخرین امام شیعیان و نجات دهنده کامل بشریت بود که ایشان در این مسیر دشواری های بسیاری را متحمل شدند.

 

«حجت الاسلام سید هاشم فواضلی مطلق» ادامه می دهد: با توجه اینکه امام بیم این را داشت که خلفای عباسی بخواهند توطئه ای علیه خود و آخرین ولی خدا در زمین داشته باشند، امام فرزند خود را از عموم مردم مخفی نگاه داشت و تنها به خواص اندکی از مردم وی را نشان دادند.

 

وی با بیان اینکه پس از شهادت امام حسن عسکری (ع) دوران حیرت وجود فرزندی برای ایشان بود عنوان می کند: این حیرت تنها در میان عموم مردم مشاهده شد اما علما و خواص امام (ع) همواره در تلاش برای روشن تر کردن مردم برای حضور و غیبت امام زمان (عج) بودند.

 

استاد تاریخ ابراز می کند: یکی از اعتقادات مهم و اصلی شیعه که در همان روزهای نخستین طلوع فجر اسلام با بشارت‌های نبی مکرم اسلام (ص) پی ریزی شد، اعتقاد به ظهور مردی از سلاله پاک فاطمه زهرا (س) و از فرزندان امام حسن عسکری (ع) بود که دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد و با ظهور خود بساط ظالمان و ستمگران و فقر و سیاهی را بر خواهد چید.

 

وی با بیان اینکه روش تربیت امام حسن عسکری (ع) برای فرزند خود می تواند بهترین الگو و راهنما برای والدین باشد یاد آور می شود: جامعه امروزی پیش از آنکه روش های تربیتی را در کتاب ها مطالعه کنند بهتر است مروری بر روش های تربیتی ائمه اطهار (ع) داشته باشند؛ قطعا به کار بردن روش های ائمه در تربیت فرزدان می تواند نسل آینده جامعه را ایمن کند.

 

امام حسن عسکری (ع) یازدهمین امام شیعیان و فرزند امام علی الهادی (ع) است ایشان پس از فوت پدر ۶ سال امامت شیعیان را برعهده داشتند و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی کردند، ایشان در 28 سالگی در زمان حکومت معتمد عباسی به وسیله سم به شهادت رسیدند.

 

تاریخ دقیق شهادت امام حسن عسکری (ع) متفاوت است اما آن چیزی که تارخ نگاران و عالمان بر آن اذعان دارند 8 ربیع الاول سال 260 هجری قمری است.

 

کد خبر 1105059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha