نهم ربیع الاول شروع دوره ای مهم در تاریخ شیعه است

حجت الاسلام عدالتیان با بیان اینکه نهم ربیع الاول شروع دوره‌ای مهم در تاریخ شیعه است، گفت: به عقیده ما شیعیان تعیین امام فقط برعهده خداوند است و ابلاغ آن توسط پیامبر (ص) صورت گرفته است و بر این اساس هر امامی امام بعد از خود را معرفی می کرد.

خبرگزاری شبستان- مشهد- مرضیه وحدت؛ امام حسن عسکری (ع) در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ هـ. ق به شهادت رسیدند و با توجه به اینکه بر طبق روایات با شهادت امام، آغاز امامت امامی دیگر که توسط پیامبر گرامی اسلام معرفی شده بودند، شروع می شود، از اینرو روز بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) نهم ربیع الاول اولین روز امامت امام زمان (عج) آغاز می شود و این روز شروع دوره‌ای مهم در تاریخ شیعه به حساب می‌آید. به مناسبت آغاز امامت امام زمان (عج) این خبرگزاری گفتگویی با حجت الاسلام مهدی عدالتیان رئیس موسسه فرهنگی راه روشن داشته است که در ادامه می خوانید:

 

آیا جشن گرفتن برای آغاز امامت و ولایت عهدی امام زمان پسندیده است و این جشن باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

جشن گرفتن برای آغاز امامت امام زمان ارواحنا فداه یک کار بسیار ارزشمند و دارای اهداف بسیار ولایی است، معصومین فرمودند: "شیعیان ما در حزن ما محزون و در شادی ما شاد هستند" و بالاترین شادی آغاز امامت امام زمان (عج) است و پیامبر اکرم (ص) و همه معصومین بشارت آمدن آن حضرت را دادند و مشتاق فرا رسیدن آن زمان بودند و برای آن زمان شیعبان خود را آماده می کردند.

 

لذا وفتی بنا باشد در شادی اهل بیت شاد باشیم، این جشن، سرور و شادمانی برای آغاز امامت حضرت بالاترین مصداق همین حدیث است که «شيعتنا خلقوا من فاضل طينتنا يفرحون لفرحنا و يحزنون لحزننا» و البته در این جشن پیام ها و نکات مهمی چون تجدید عهد با امام زمان ارواح، یادآوری اهداف آن حضرت که مبارزه با ظلم ظالمان، حمایت از مظلومان عالم، برطرف شدن سختی ها و گرفتاری ها و رنج از بشریت، گسترش علم و آگاهی در عالم و رسیدن بشر به کمال شایسته خود می باشد و این اهداف ارزشمند در این جشن ها یادآوری می شود و مردم را برای یاری چنین امامی که هدف او آباد ساختن مادی و معنوی همه عالم است، آماده می سازد.

 

 عده‌ای از واژه تاجگذاری برای آغاز امامت و ولایت امام زمان (عج) استفاده می‌کنند. آیا این واژه مناسب است؟

تاج آن نشانی است که سلاطین بر سر می گذاشتند و هنگامی که فردی به سلطنت منصوب می شد با تاج گذاری سلطنت او آغاز می شده، کلمه «تی جان» به معنای تاج در روایات برای ملائکه به عنوان مراسم آغاز سرپرستی و ریاست بر عالم، استفاده شده و معنای درستی است و استفاده از آن اشکالی ندارد البته در ادبیات فارسی بیشتر پادشاهانی که تاج گذاری می کردند سلاطین ظلم بودند لذا ممکن است در ذهن افراد آن پادشاهان تصور شوند ولی استفاده از این کلمه اشتباه نیست و اشکال شرعی ندارد اما در ادبیات فارسی بیان آغاز امامت، لفظ زیباتری است.

 

آغاز امامت امامان چگونه ثابت می‌شود؟ آیا از قبل روایتی در این مورد هست و یا امام قبلی این امامت را تصریح می‌کند؟

آغاز امامت هر یک از امامان دو بخش دارد یک بخشی تعیین امام است که به عقیده ما شیعیان تعیین امام فقط برعهده خداوند است و پیامبر اکرم (ص) آن را ابلاغ کردند و پیامبر (ص) نیز فرمودند: تعیین جانشین پیامبر (ص) با خدا و ابلاغ و اعلام آن با پیامبر (ص) است و به عقیده ما پیامبر (ص) دوازده جانشین خود را مشخص و به امت اعلام کردند و هر یک از امامان بر این مسئله تاکید کردند و امام بعدی را به مردم معرفی می نمودند تا امام حسن عسکری (ع) که فرزندشان بقیه الله را به مردم معرفی فرمودند.

 

بخش دوم آغاز امامت، یعنی شروع مسئولیت امامت برای هر یک از امامان که این آغاز با رحلت امام قبل شروع می شود و آغاز امامت به معنای شروع ولایت او و شروع مسئولیت و سرپرستی امت است که با شهادت آن امام به امام بعدی منتقل می شود. لذا با شهادت امام حسن عسکری (ع) امامت آقا بقیه الله آغاز می شود و روز بعد از شهادت حضرت امام عسکری (ع) روز جشن و شادی و آغاز امامت امام زمان (عج) برای امت اسلام می باشد.

 

 با توجه به مناسبت آغاز ولایت امام زمان، در حال حاضر چقدر به شرایط ظهور حضرت نزدیک هستیم؟

ظهور امام زمان (عج) به امر خداوند است و هر گاه خداوند اراده کند ظهور محقق خواهد شد، اما نشانه ها و علایمی برای این ظهور گفته شده که این علائم چند دسته می شوند، بعضی از این علائم، علائمی است که در زمان غیبت اتفاق می افتد و ممکن است آنها فاصله زیادی با ظهور حضرت داشته باشد.

 

بعضی از نشانه ها مربوط به نزدیکتر شدن ظهور و بعضی از علائم مربوط به زمان تحقق ظهور است اما نکته که قابل توجه، این است که زمان ظهور و دوران غیبت شاید در اثر توجه مردم به ظهور حضرت، دعا کردن و تضرع در پیشگاه الهی با عنایت پروردگار نزدیکتر شود و مابقی سالهایی که باید حضرت در غیبت به سر می بردند بخشیده شود و یا در اثر غفلت، خطا و کوتاهی در وظیفه، دوران غیبت طولانی تر شود.

 

لذا هیچ گاه نمی توان زمان معینی برای ظهور تعیین کرد و خود معصومین هم فرمودند: چون خداوند متعال ممکن است تقدیرات مختلفی را با توجه به اعمال بندگان رقم بزند، نمی شود حقایق قطعی آینده را خبر داد" و به همین جهت گفته شده اگر کسی زمان دقیقی برای ظهور تعیین کند او را تکذیب کنید.

 

بنابراین امیدواری به نزدیک بودن ظهور زیاد است اما برای آن نمی توان زمان تعیین کرد و چون اراده پروردگار با توجه به اعمال بندگان تغییر می کند و مقدرات بندگان مختلف می شود ما باید تلاش کنیم با عمل خود و با دعا کردن از خدای متعال بخواهیم این امر هر چه زودتر محقق شود.

کد خبر 1105163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha