صادرات و تنظیم بازار در اولویت برنامه‌های کوتاه‌مدت وزارت صنعت / راهبردهای جدید صنعت بیمه

صادرات و تنظیم بازار در اولویت برنامه‌های کوتاه‌مدت وزارت صنعت، دورکاری بانک‌های خصوصی منتفی شد، راهبردهای جدید صنعت بیمه، واردات واکسن کرونا از ۱۰۰ میلیون دوز گذشت برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز یکشنبه ۲۵ مهر شبستان به شرح زیر است:

صادرات و تنظیم بازار در اولویت برنامه‌های کوتاه‌مدت وزارت صنعت

«سید مهدی نیازی» با اشاره به ساختار برنامه‌ها و پایش پروژه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به رویکرد تعیین شده، برنامه‌های وزارتخانه در پنج سطح شامل برنامه‌های کوتاه‌مدت، برنامه‌های تحول بنیادین با بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت، برنامه‌های بخشی (در حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی داخلی)، برنامه‌های استانی و شهرستانی و در نهایت برنامه‌های بین‌المللی (به تفکیک کشورهای هدف و اولویت‌دار) برنامه‌ریزی شده است که این ساختار به معاونت های ستادی، روسای سازمان‌های صنعت سراسر کشور و همچنین سازمان‌های وابسته ابلاغ شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت خاطرنشان‌کرد: برنامه‌های تحول بنیادی با هدف اصلاح سازوکارهای بخش‌های مختلف صنعت، معدن و تجارت و همچنین بسترسازی برای حمکرانی هوشمند پیش‌بینی شده‌اند.

نیازی در ادامه با تاکید بر اینکه همه اقدامات وزارت صنعت متناسب با هر سطح در قالب پروژه‌های مشخص در یک سبد پروژه‌ سازماندهی شده است، بیان‌داشت: مدیریت پروژه‌ها بر اساس منشور پروژه تصویب شده و راهبری کلان مدیر سبد پروژه، در تعامل با معاونت‌های ستادی و مدیران دفاتر مربوطه انجام شده و مدیران پروژه اقدامات لازم برای تحقق اهداف پروژه‌های مذکور را انجام می‌دهند.

به گفته نیازی، مدیر هر پروژه مکلف است گزارش پیشرفت پروژه را به‌صورت دوره‌ای در سامانه الکترونیکی «مدیریت پروژه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت» ثبت کند و به منظور اطمینان از روند اجرای طرح، عملکرد پروژه‌ها در جلسات پایش برنامه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی درخصوص سامانه الکترونیکی مدیریت پروژه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، با توضیح اینکه سامانه در آینده نزدیک عملیاتی و قابل استفاده برای همه سطوح ستادی و استانی خواهد شد، افزود: با راه‌اندازی این سامانه، دفتر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در کنار مسوولیت پایش پروژه‌ها، در تعامل با مدیران دفاتر ذی‌ربط و پروژه‌های تعریف شده، وظیفه تهیه شاخص‌های ارزیابی کمّی و هماهنگی و پیگیری تهیه گزارش‌های عملکرد دوره‌ای را بر عهده دارد.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت در ادامه از ابلاغ بخشی از شاخص‌های رصد پروژه‌ها از سوی معاونت‌های ذی‌ربط به سطوح ستادی و استانی خبر داد و گفت: شاخص‌های باقی‌مانده در دست تهیه و ابلاغ است و تا زمان ثبت این شاخص‌ها به صورت سیستمی، گزارش‌های دریافتی مربوط به عملکرد از طریق اطلاعات موجود در سامانه‌ها قابل محاسبه و ارزیابی خواهد بود.

 

دورکاری بانک‌های خصوصی منتفی شد

بنا بر بخشنامه وزارت امور اقتصاد و دارایی براساس هشتاد و هشتمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا حضور همه کارکنان در ساعت اداری از روز شنبه الزامی و ارائه خدمات به صورت دورکاری منتفی است.

راهبردهای جدید صنعت بیمه

سید احسان خاندوزی در این دیدار که در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، برخی خدمات بیمه‌ای از جمله بیمه‌های زندگی، اعتباری برای پوشش ریسک، فروش قسطی بیمه نامه و... را نوآوری‌های اقتصادی بسیار مفید و کمک کننده به بخش تولید و صنعت کشور خواند که البته در مقایسه با خدمات بیمه‌ای در سایر کشورها هنوز از تنوع کمتری برخوردار هستند.

وزیر اقتصاد توسعه بیمه گری مبتنی بر ریسک را یکی از نکات مهم مدنظر وزارت اقتصاد عنوان کرد و گفت: از حرکت در این مسیر، گریزی نیست و باید از شیوه‌های مبتنی بر تخفیف و نرخ شکنی در رقابت‌های بیمه‌ای فاصله بگیریم.

خاندوزی "تحول دیجیتال" در صنعت بیمه را به عنوان یکی دیگر از ملزومات این صنعت عنوان و تاکید کرد: انتظار این است که بیمه‌ها خود را با شرایط جدید "تنظیم‌" و به سمتی حرکت کنند که بتوانند نسبت به صدور آنلاین بیمه نامه، پرداخت خسارت و ... اقدام کنند.

وزیر اقتصاد "پیگیری ارتباطات الکترونیک سامانه‌های بیمه" را هدفی مهم ارزیابی کرد و افزود: گروه‌هایی در داخل صنعت بیمه، در مقابل این موضوع مقاومت می‌کنند، چون مخالف منافع آن‌ها است؛ اما من و شما به عنوان امین مردم برای ارتقای صنعت بیمه؛ موظف به پیگیری این موضوع و رویارویی با مقاومت‌های این چنینی هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین "اوراق بهادارسازی ریسک‌های بیمه" را یکی دیگر از انتظارات خود از صنعت بیمه کشور عنوان کرد و اظهار داشت: این، موضوع بسیار مهم می‌تواند در شرایطی که فراگیری بازار سرمایه در کشور به یک جمعیت ۵۰ میلیون نفری رسیده؛ بسیار اثرگذار باشد.

خاندوزی"ابزارهای شریعت" را از دیگر انتظارات خود از صنعت بیمه عنوان کرد و اظهار داشت: ما از خیلی کشورهای همتراز خود در این شاخص عقب‌تر هستیم و در موضوع ابزارهای مبتنی بر شریعت اصلاً در این حوزه وضع مطلوبی نداریم.

وزیر اقتصاد در پایان تاکید کرد: خطاب این سر فصل‌ها و انتظارات، هم خود شرکت‌های بیمه‌ای هستند و هم بیمه مرکزی که با قاعده گذاری‌های خود، باید شرکت‌های بیمه‌ای را به این سمت هدایت کنند.

 

قیمت هر عدد سکه امامی به ۱۱ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان رسید

امروز (یکشنبه ۲۵ مهر) هر گرم طلا ۱۸ عیار با ۰.۳۲ درصد رشد به ۱۱,۴۵۳,۰۰۰ ریال، انس جهانی طلا با ۱.۵۷ درصد افت به ۱,۷۶۷.۶۲ دلار، قیمت هر عدد سکه امامی با ۰.۷۷ درصد رشد به ۱۱۸,۰۶۰,۰۰۰ ریال،‌ هر عدد سکه بهار آزادی با ۰.۰۱ درصد افت به قیمت ۱۱۳,۰۱۰,۰۰۰‬ ‬ ریال، هر عدد نیم سکه با ۰.۳۳ درصد افت به قیمت ۵۹,۸۰۰,۰۰۰ ریال، هر عدد ربع سکه با ۰.۲۳ درصد افت به قیمت ۳۴,۹۲۰,۰۰۰ ریال و هر عدد سکه یک گرمی با ۰.۲۳ درصد افت به قیمت ۲۱,۹۷۰,۰۰۰ رسید.

 

بنابراین گزارش، امروز (یکشنبه ۲۵ مهر) قیمت هر دلار آمریکا با ۰.۷۳ درصد رشد به ۲۷۲,۸۵۰ ریال رسید؛ همچنین قیمت هر یورو با ۰.۷۷ درصد رشد به ۳۱۶,۴۵۰ ریال و قیمت هر پوند با ۱.۰۷ درصد رشد به ۳۷۵,۰۶۰ ریال رسید.

 

بانک مرکزی امروز (یکشنبه، ۲۵ مهر ماه) نرخ رسمی ۴۶ ارز عمده و اصلی را اعلام کرد که با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی نرخ همه ارزها ثابت ماند. امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۷۷۹ ریال و یورو ۴۸ هزار و ۶۹۵ ریال ارزش‌گذاری شد. امروز هر فرانک سوئیس ۴۵ هزار و ۴۴۷ ریال، کرون سوئد چهار هزار و ۸۷۵ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۹۸۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۵۴۵ ریال، روپیه هند ۵۶۱ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۹ هزار و ۱۸۹ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۴ هزار و ۵۳۵ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۶ هزار و ۷۴۸ ریال، دلار هنگ‌کنگ پنج‌هزار و ۴۰۰ ریال و ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۴ ریال ارزش‌گذاری شد.

 

همچنین، هر دلار کانادا ۳۳ هزار و ۹۰۵ ریال، دلار نیوزیلند ۲۹ هزار و ۶۹۴ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۸۶۸ ریال، لیر ترکیه چهار هزار و ۵۵۲ ریال، روبل روسیه ۵۹۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۲‌ هزار و ۸۷۸ ریال، لیر سوریه ۳۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۱۴۴ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۱۴۵ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۲۱۵ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲‌هزار و ۷۹ ریال، کیات میانمار ۲۳ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۴ هزار و ۸۵۰ ریال، یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۰۶ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۲۱۸ ریال تعیین شد.

 

امروز در تابلوی بانک مرکزی هر یوان چین ۶ هزار و ۵۲۸ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۵ هزار و ۷۶۸ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۰۲ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۵ هزار و ۵۱۸ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۸۶۳ ریال، هر لاری گرجستان ۱۳ هزار و ۳۸۵ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲‌هزار و ۹۸۵ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۶ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۷ هزار و ۱۹۳ ریال، منات جمهوری آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۲۱ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۲ هزار و ۷۸۵ ریال، سامانی تاجیکستان سه‌هزار و ۷۱۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۲ هزار و ۲۳ ریال قیمت خورد.

 

واردات واکسن کرونا از ۱۰۰ میلیون دوز گذشت

ارونقی معاون فنی گمرک تصریح کرد: شصت و هشتمین محموله واکسن کرونا شامل یک میلیون دوز واکسن آسترازنکا، اهدایی کشور لهستان دقایقی قبل پس از ورود به کشور از طریق فرودگاه امام بلافاصله ترخیص و تحویل وزارت بهداشت شد.

او افزود: با ورود این محموله واکسن،  مقدار واکسن وارداتی به کشور از مرز ۱۰۰ میلیون دوز گذشت.

ارونقی گفت:فردا صبح ۶ میلیون دوز واکسن سینوفارم وارد کشور می‌شود و در این هفته هر شب واردات واکسن داریم.

 

کد خبر 1105564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha