فساد در جامعه پیامد فراموشی امر به معروف است

آیت الله العظمی مظاهری گفت: فساد اداری، اخلاقی و اقتصادی در جامعه پیامد فراموشی امر به معروف و نهی ازمنکر در بین مردم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی «حسین مظاهری« در سلسله درس های اخلاق هفتگی مجازی از شبکه های اینترنتی، به فضیلت های فراموش شده در جامعه مثل امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد و اظهارداشت: یکی از فضائل اخلاقی و مورد نیاز جامعه اسلامی برای سعادت و نجات از مشکلات و سختی ها امر به معروف و نهی از منکر است که اسلام نیز به آن سفارش زیادی کرده است.

مرجع تقلید عالم تشیع با اشاره به نقش نظارت همگانی در کاهش فساد و مشکلات، افزود: همه فضائل و خوبی ها در یک طرف و امر به معروف و نهی از منکر در طرف دیگر ترازو برابری می کند و بر اساس سفارش ائمع معصومین این فریضه اقیانوسی از همه خوبی ها است.

 

وی ادامه داد: ترک این عمل اخلاقی در جامعه پیامدهای زیادی را داشته و هر گاه جامعه ای نسبت به این موضوع و اجرای روش صحیح آن غفلت کرده به سرنوشت بدی دچار شده که سرنگونی و نزول بلا از جمله آن است.

 

آیت الله مظاهری به ناهنجاری ها و فساد در کشورمان اشاره کرد و اظهارداشت:‌ فساد اداری، اخلاقی و اقتصادی در جامعه پیامد فراموشی امر به معروف و نهی ازمنکر در بین مردم است و تا زمانی که این غفلت و فراموشی ادامه یابد آنگاه سرنوشت بدتری هم به سراغ ما خواهد آمد و فرقی هم بین خوب و بد ندارد.

وی با اشاره به اینکه فراموشی امر به معروف و نهی از منکر اشتباه است، تصریح کرد: البته این موضوع در برخی از مواقع نه تنها فراموش شده بلکه متروکه به حساب می آد و برخی آن را زشت و ناپسند می دانند.

 

*برتری مسلمانان به سبب امر به معروف و نهی از منکر

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان با اشاره به فرامایشات معصومین پیرامون امر به معروف و نهی از منکر گفت: حضرت علی(ع) پیرامون این فریضه می فرماید: «جایگاه امر به معروف و نهی از منکر نسبت به دیگر خوبی ها مثل قطره در مقابل دریاست« که عظمت دریا و امر به معرف فراتر از همه خوبی ها بوده است.

وی ادامه داد: برتری مسلمانان نسبت به دیگر امت ها به سبب امر به معروف و نهی از منکر بوده که سلامت اجتماعی و کاهش مشکلات را به همراه دارد.

 

آیت الله مظاهری با بیان اینکه برخی این کار را ناپسند می دانند و یا اینکه امر به منکر و نهی از معروف می کنند، تصریح کرد: در جامعه امروز همین مسائل آسیب ها را افزایش داده و موجب انحراف و مشکلات زیاد اخلاقی و اقتصادی شده است.

وی یادآورشد: پیامبر اسلام(ص) نسبت به چنین موضوعی در گذشته به یاران خود مثل سلمان هشدار داده که برخی از افراد جامعه این فریضه را بر عکس انجام داده یا نسبت به آن بی تفاوت می شوند.

 

این استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان از همه مردم و مسلمانان خواست تا نسبت به این فریضه دینی توجه داشته باشند و تقوا را در هر منطقه پایدار سازند تا شاهد گسترش خوبی ها و کاهش مشکلات پیش روی سعادت و استجابت دعا باشیم.

 

*مراحل انجام امر به معروف و نهی از منکر

 

وی به ابعاد انجام این فریضه دینی نیز اشاره کرد و گفت: عامل بودن فرد مثل انجام اعمال واجب و خوبی ها در مرتبه اول بسیاری سازنده و اثر گذار و مایه الگو برای همگان است.

 

آیت الله مظاهری اظهار خوشحالی نسبت به عمل خوب و ابراز ناراحتی نسبت به رفتار زشت، تذکر لسانی، برخورد در رفتار به منظور اصلاح روش مثل برخی بی اعتنایی ها را از مراحل امر به معروف و نهی از منکر بیان کرد و اذعان داشت: در صورتی که این مراحل پاسخ ندهد برخورد قاطع نیاز دارد که این موضوع مربوط به حاکمیت و مسئولان حوزه های انتظامی و قضایی می شود.

کد خبر 1105586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha