ظرفیت‌های تازه‌ با هم‌افزایی منطقه‌ای میان استان‌های حوزه هنری شکل می‌گیرد

دادمان در دومین جلسه دفاعیه نقشه تحولی استان‌ها گفت: نگاه منطقه‌ای با اهداف هم‌افزایی میان استان‌های هر منطقه از کشور می‌تواند ظرفیت‌های تازه‌ای را برای حوزه هنری در دور تحولی خود ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، دومین جلسه دفاعیه نقشه تحولی استان‌ها با حضور محمدمهدی دادمان و به همت معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری، روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه در ستاد برگزار شد.

در این جلسه، رؤسای حوزه هنری استان‌های کرمانشاه و زنجان به بیان برنامه‌ها، اولویت‌ها و نقشه تحولی استان خود پرداختند.

پس از ارائه برنامه استانی، محمدمهدی دادمان و جمعی از کارشناسان، برنامه‌های ارائه شده را نقد کرده و پیشنهادات خود را به جهت بهبود کیفیت نقشه‌های تحولی استان ارائه دادند.

محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی پس از شنیدن ارائه برنامه استانی حوزه هنری کرمانشاه از سوی افشین آزادی رئیس حوزه هنری این استان، گفت: انتخاب مضمون فرهنگ پهلوانی که از سوی حوزه هنری کرمانشاه در این نشست عنوان شد، انتخاب درستی است؛ البته نباید هر تمرکزی منجر به حذف دیگر مضامین مهم، مخاطبین و قالب‌های آن شود.

دادمان افزود: انتخاب‌های در حوزه هنری استان‌ها باید شکل‌گیری تصویری جامع باشد. هنگامی که این تصویر جامع را انتخاب می‌کنید باید مراقب باشید که تمرکز‌ها به حذف مضامین لازم ختم نشود. به هر حال انتخاب فرهنگ پهلوانی در کرمانشاه درست و هوشمندانه است.

وی در ادامه گفت: هنر حماسی را می‌توان با واژه پهلوانی توسعه داد در حالی که با واژه «هنر حماسی» به تنهای نمی‌توانیم آن را به منظور ایجاد گفتمان فرهنگی و هنری توسعه دهیم. چنین موضوعی را باید ساعت‌ها مورد مباحثه قرار داد و عمق فهم و درک کرد. باید آن را در جغرافیا، مصادیق و قالب‌های متفاوت و رشته‌های گوناگون هنری دنبال کرد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه هنر حماسی ریشه تمدنی و فکری در ایران اسلامی دارد، بیان کرد: پرداخت به واژه پهلوانی در راستای تقویت هنر حماسی از ضرورت‌های ما در حوزه هنری است.

دادمان با اشاره به منطقه جغرافیایی استان کرمانشاه در منطقه زاگرس گفت: نگاه منطقه‌ای با اهداف هم‌افزایی میان استان‌های هر منطقه از کشور می‌تواند ظرفیت‌های تازه‌ای را برای حوزه هنری در دور تحولی خود ایجاد کند، در نتیجه ما با چنین دیدگاهی موافق و از آن حمایت می‌کنیم. به عنوان مثال حوزه‌های هنری استان‌های زاگرس‌نشین می‌توانند با ایجاد یک هم‌افزایی و تعامل بیشتر با هم در بروز و ظهور ظرفیت‌های خود در راستای اهداف خرد و کلان حوزه هنری یکدیگر را یاری کنند.

وی با اشاره به بخشی از ارائه حوزه هنری استان کرمانشاه با عنوان «توانمند سازی باشگاهی استعدادهای هنری با مدل مرکز رشدی» عنوان کرد: هنگامی که این واژه‌ها کنار هم قرار می‌گیرند کمی نگران کننده است؛ چرا که در چنین عنوانی الگوی دقیقی مشخص نیست. شاید نگرانی ما بیجا باشد و شما به دقت بدانید که چه برنامه‌ای برای ارائه این عنوان دارید، اما باید ابهام‌زدایی شود؛ چرا که باید الگوی دقیق و مشخصی برای هر قدمی که برمی‌داریم در نظر بگیریم.

دادمان در پایان این بخش از جلسه دفاعیه نقشه تحولی استان‌های حوزه هنری گفت: در مجموع ارائه قابل قبولی داشتید که با اصلاحات نکات گفته شده کارشناسان در این نشست به شرایط عمل خواهد رسید.

وی پس از شنیدن گزارش و دفاع حوزه هنری استان زنجان از سوی امیر نعمتی رئیس حوزه هنری این استان ادامه داد: زنجان به نوعی بهترین نقطه کشور برای نشان دادن همزیستی ترک و فارس است. همچنین شاید بهترین پایگاه برای نمایش عمق ارتباط هویتی ترک‌ها با انقلاب اسلامی ایران باشد. توجه به زبان ترکی از این منظر در نقشه تحول ارائه شده استان پر رنگ نیست و باید مورد توجه قرار گیرد.

دادمان در مورد فرهنگ عاشورایی در استان زنجان افزود: فرهنگ عاشورایی در این استان فراتر از مناسک و آیین‌های معمول است؛ چرا که گره‌خوردگی فرهنگ عاشورایی زنجان با فرهنگ انقلابی و ایثار آن را فراتر از مناسک متداول یا صرف جلوه می‌دهد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه با اشاره به مبحث مطرح شده کارشناسان نشست در مورد «روستا به مثابه یک مسئله نه به مثابه یک مخاطب» بیان کرد: موضوع طرح شده نکته درستی است و به مباحثه و تعمیق نیازمند است. گاهی در توجه به مخاطب روستایی، افکار به سوی مخاطب یک فرد روستایی حرکت می‌کند، در حالی که باید روستا و زندگی و فرهنگ روستایی را به مثابه یک مسئله یا محور مضمونی مورد توجه قرار دهد. بی‌شک چنین نگاهی به فرصت و ظرفیت فرهنگی در روستاها موجب جذب بیشتر مخاطب می‌شود.

وی در پایان با تقدیر از زحمات هر دو استان حاضر در این نشست گفت: تلاش‌های صورت گرفته در هر دو استان ستودنی است و امید است با اعمال اصلاحات لازم که از سوی کارشناسان ما در این نشست عنوان شد نقشه مورد نظر به شرایط مناسب برای اجرا برسد.

دومین جلسه دفاعیه نقشه تحولی استان‌های حوزه هنری با حضور رؤسای حوزه هنری کرمانشاه و زنجان، محمدمهدی دادمان رئیس حوزه هنری، میثم مرادی بیناباج معاون راهبری استان‌های حوزه هنری و جمعی از کارشناسان، در سالن طاهره صفارزاده برگزار شد.

گفتنی است، پیش از این نشست و در نخستین جلسه دفاعیه نقشه تحولی استان‌های حوزه هنری که ۱ مهرماه برگزار شد، رؤسای حوزه هنری استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان غربی به دفاع از نقشه تحولی پیشنهادی خود پرداخته بودند.

کد خبر 1105747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha