موارد مشاهده پلنگ افزایش یافت

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان گفت: موارد مشاهده پلنگ در شیروان افزایش یافت.

«حمید فخرانی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهار کرد: امسال مشاهده پلنگ در این منطقه از شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته که امنیت منطقه و افزایش طعمه می تواند از جمله دلایل این موضوع باشد.

 

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شیروان عنوان کرد: امسال ۱۲ مورد پلنگ توسط چوپانان و دامداران در منطقه گلیل واقع در بخش سرحد این شهرستان مشاهده شده که تاکنون آسیبی به اهالی نرسیده است.

 

فخرانی با بیان اینکه اینک مردم این منطقه با این حیوان تعامل پیدا کردند، خاطرنشان کرد: همچنین عشایر و چوپانان نسبت به قبل از مشاهده آن ترس و واهمه ندارند و احساس امنیت دارند زیرا که متوجه اهمیت این گونه باارزش شده اند و جایی که پلنگ باشد گرگ کم تر مشاهده می شود و این درصورتی است که با حمله گرگ تعداد زیادی از دام های آنان دچار طعمه می شود.  

 

وی با اشاره به اینکه به واسطه پلنگ حضور گرگ ها در این منطقه کم تر شده است، اضافه کرد: به مردم توصیه می شود در صورت مشاهده پلنگ سگ گله را به سمت این حیوان هدایت و تحریک نکنند زیرا که وجود پلنگ برای محیط زیست لازم است و نبود آن موجب طغیان جمعیت گرگ و گراز شده و می تواند برای دامداران، کشاورزان و باغداران خسات بار باشد.

 

وی تصریح کرد: پلنگ عمدتا زمانی به انسان حمله می کند که کسی وارد حریم و زیستگاهش شده باشد و به محض احساس خطر درصدد دفاع از خود برمی آید.

 

وی ادامه داد: منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با ۱۸ هزار هکتار وسعت در شهرستان شیروان و مرز بین ایران و ترکمنستان قرار دارد که دارای ذخیره گاه غنی و ارزشمند گیاهی و جانوری است.

 

گلیل و سرانی در ۸۵ کیلومتری شهر شیروان قرار دارد این منطقه با توجه به دارا بودن ویژگی‌های خاص طبیعی از جمله جنگل‌های انبوه درختان ارس و گوناگونی بسیار بالای پوشش گیاهی و نیز زیستگاه خالص ترین «قوچ اوریال»، در  ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۵۰ منطقه حفاظت شده اعلام شد.

 

پلنگ ایرانی، زیر پوشش بیمه است و خسارت های این گونه ارزشمند به انسان و دام، توسط بیمه جبران می شود.

کد خبر 1105916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha