بیش از ۱۴ هزار سالمند در قزوین زیرپوشش بهزیستی هستند

وارثی گفت: در استان قزوین ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر از سالمندانی که بالای ۶۰ سال سن دارند و در واقع نیازمند هستند، زیرپوشش بهزیستی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «علیرضا وارثی» در شورای ملی سالمندان که امروز (دوشنبه ۲۶ مهر) در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، بیان کرد: سالمند تمامی افراد دارای سن ۶۰ سال و بالاتر را شامل می شود که آیین نامه ای در سال ۹۹ برای شورای ملی سالمندان تشکیل شد و در پژوهشی که در سازمان بهزیستی در سال ۹۸ انجام شد جمعیت سالمند ۱۰ و ۲ دهم درصد بود که تا سال ۱۴۲۱ این تعداد به ۲۰ درصد و تا سال ۱۴۳۵ تعداد سالمندان به ۳۵ درصد جمعیت می رسد.

 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین ادامه داد: در استان قزوین ۱۴ هزار و ۵۰۵ نفر از سالمندانی که بالای ۶۰ سال سن دارند و در واقع نیازمند هستند، زیرپوشش بهزیستی قرار دارند که از این تعداد ۷ هزار و ۷۴۳ نفر خانم و ۶ هزار و ۷۶۲ نفر آقا هستند که ۲ هزار نفر از سالمندان زیرپوشش ماهانه مستمری دریافت می کنند.

 

وی عنوان کرد: یک چهارم سالمندان زیرپوشش بهزیستی علاوه بر نیازمند بودن دارای معلولیت هستند که ۳ هزار و ۵۲۵ نفر را شامل می شوند که معلولیت بیشتر آنها جسمی است.

 

وارثی اعلام کرد: سازمان بهزیستی حول ۲ محور خانواده محوری و خدامات مبتنی بر مراکز توانبخشی و خانه های کوچک به سالمندان خدمات ارائه می دهد.

 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: در حوزه خدمات خانواده محور، طرح مناسب سازی در منزل از جمله اقدامات ماست که برای ۹۷ نفر در سال گذشته این کار صورت گرفت و تجهیزات توانبخشی از دیگر وسایلی است که در اختیار سالمندان قرار می دهیم.

 

وی توضیح داد: ۱۴ مرکز توانبخشی و خانه های کوچک با ۶۷۰ نفر ظرفیت در استان ویژه سالمندانی که امکان نگهداری آنها در منزل نیست در استان فعالیت دارند که از این تعداد ۸ مرکز توانبخشی و مراقبتی شبانه روزی بوده و چهار مرکز روزانه نگهداری سالمندان در قزوین فعال است.

 

وارثی تأکید کرد: فعالیت خانه های حمایتی سالمندان از سال ۹۷ آغاز شده که در استان قزوین یک خانه حمایتی با ۱۰ نفر زیرپوشش داریم که خدمات روزانه درمانی و توانبخشی به این افراد ارائه داده می شود و خود سالمندان مشارکت ویژه در امور این خانه دارند.

 

وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ۵۷ نفر سالمندآزاری در استان داشتیم که ۱۲ نفر آزار جسمی، ۱۳ نفر آزار عاطفی و روانی و ۳۲ نفر هم غفلت بوده است که ۱۵ مورد به دستگاه قضایی ارجاع شده است که این آمار در نیمه نخست سال جاری کاهش داشته است.

 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین یادآور شد: پیشنهاد می شود استفاده از ابنیه تاریخی و فرهنگی و استفاده از اماکن ورزشی برای سالمندان رایگان شود، برگزاری جشنواره های هنری و فرهنگی ویژه سالمندان داشته باشیم و همچنین طرح های پیشگیری از عوارض سلامت جسمانی برای سالمندان اجرایی شود.

 

کد خبر 1106082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha