رایزنی با سازمان کودکان استثنایی برای حمایت بیشتر از کودکان با نیازهای ویژه/ انتشار کتاب شهید لندی

علی اکبر زاده با بیان اینکه در زمینه تولید محتوا در قالب کتاب و اسباب بازی و برنامه های مختلف برای کودکان با نیازهای ویژه تلاش می کنیم، گفت: کانون برای تمام کودکان در نقاط مختلف کشور برنامه دارد.

«دکتر مهدی علی اکبرزاده» در پاسخ به این سوال که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چه برنامه هایی برای کودکان با نیازهای ویژه دارد به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تولید محتوا برای کودکان با نیازهای ویژه از سالها قبل کتاب و اسباب بازی تولید کرده است و این کار ادامه دارد. ما به عنوان یکی از وظایف خود این کودکان را نیز مد نظر قرار دادیم و برای آنها برنامه هایی در نظر گرفتیم.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار داشت: امسال در پوستر هفته ملی کودک یکی از کودکان دارای نیازهای ویژه است. در حقیقت ما حتی در پوستر هفته کودک نیز جایگاهی برای کودکان با نیازهای ویژه در نظر گرفتیم. توجه به کودکان با نیازهای ویژه و تولید اسباب بازی و کتاب و  تدارک برنامه های ویژه برای آنها یکی از وظایف ماست.

 

وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که برای حمایت از کودکان با نیازهای ویژه انجام دادیم هماهنگی با سازمان کودکان استثنایی است که در وزارت آموزش و پرورش قرار دارد. خوشبختانه در این راستا فعالیت های خوبی انجام شده است. با همکاری سازمان کودکان استثنایی می توانیم اقدامات موثری برای حمایت هرچه بیشتر کودکان با نیازهای ویژه انجام دهیم. خوشبختانه برنامه ریزی هایی در این زمینه صورت گرفته است و بنده شخصا با مسئولان این سازمان صحبت های اولیه را کردم و هماهنگی ها صورت گرفته است.

 

علی اکبر زداه با بیان اینکه بیش از ۴۰ مرکز فراگیر در تهران و مراکز استانی و شهرهای بزرگ فعال هستند، عنوان کرد: در مراکز فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کودکان کم‌بینا و نابینا، ناشنوا و کم‌شنوا و کم‌توان جسمی در کنار همسالان خود به فعالیت‌های مختلف و متنوع می پردازند.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بیان کرد: در دومین روز از هفته‌ ملی کودک، آقای مروج، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مرکز فرهنگی‌هنری شماره ۴۰ تهران که جزو مراکز فراگیر است حضور یافت و در جریان مسائل و مشکلات این کودکان قرار گرفت.

 

وی با اشاره به حمایت از کودکان کار خاطرنشان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با نهادهای مرتبط همچون بهزیستی همکاری دارد. این کودکان باید شناسایی شوند و به نیازهای آنها پاسخ داده شود. اقداماتی با هماهنگی با نهادهای اجتماعی مانند شهرداری و بهزیستی برای حمایت از کودکان کار انجام دادیم و به آنها توصیه هایی داشتیم که به مناسبت هفته ملی کودک چه کارها و اقداماتی انجام دهند. یکی از کارهایی که برای حمایت کودکان کار در نظر گرفتیم اهدای کتاب به آنها به صورت رایگان به مناسبت هفته کودک بود. با این کار در نظر داشتیم که کودکان کار را با کتاب و کتابخوانی که یکی از برنامه های ماست، آشنا کنیم.

 

علی اکبرزاده نمایش روزانه‌ فیلم سینمایی، تئاتر کودک و انیمیشن به شکل رایگان، استقرار تماشاخانه‌ها و کتابخانه‌های سیار در مناطق شهری و روستایی و حتی مناطق محروم، اجرای برنامه های شاد برای بچه های در فضاهای باز همچون پارک لاله، افتتاح مراکز کانون در چند شهر کشور، افتتاح کتابخانه های ثابت،برگزاری کارگاه های مختلف، شعر خوانی و قصه خوانی، بازی های بومی و محلی، معرفی کتاب، راه اندازی تماشاخانه سیار در برخی استان ها، برگزاری نشست های تخصصی برای معلمان، مربیان و والدین و برگزاری مسابقات مختلف را از جمله برنامه های هفته ملی کودک امسال ذکر کرد.

 

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای همه کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برنامه دارد، خاطر نشان کرد: هدف ما گروه و قشر خاصی از کودکان و نوجوانان نیست . کانون سالهاست برای تمام بچه ها در سراسر کشور تلاش می کند. به عنوان مثال تماشاخانه های سیار راه اندازی شد که بچه ها در مناطق روستایی و محروم نیز بتوانند از برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استفاده کنند. کتابخانه های سیار شکل گرفت تا کودکان و نوجوانانی که در مناطق روستایی هستند بتوانند از کتاب های کانون استفاده کنند و کتاب جزو برنامه های آنها باشد.

 

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه تمام امسال برنامه‌های هفته ملی کودک به نام شهید علی لندی نامگذاری شد، عنوان کرد: رشادت این نوجوان فداکار برای کودکان و نوجوانان ما الگوست. فداکاری و شجاعت علی لندی نشان داد که در وجود نوجوانان ما رشادت وجود دارد و در مواقع لزوم این شهامت و جرات عیان و آشکار خواهد شد. امسال ویژه‌ نامه هفته ملی کودک با عنوان شهید علی لندی منتشر شد و بنا داریم که ماجرای شهادت او را کتاب و به زبانهای مختلف چاپ کنیم.

 

گفتنی است، هفته‌ ملی کودک، یادواره‌ شهید علی لندی، امسال با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» از ۱۶ تا ۲۲ مهر در سراسر کشور برگزار شد و با توجه به شرایط کرونایی شهرها، برنامه‌ها در دو شکل مجازی و حضوری طراحی شده بود.

 

 

کد خبر 1106180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha