توسعه فرهنگی و هنری لازمه شکل گیری تمدن نوین اسلامی است

اسماعیلی گفت: اگر تمدن نوین اسلامی بخواهد شکل بگیرد باید در صدر آن توسعه فرهنگی و هنری رخ دهد و به همین دلیل امروز در آغاز کار دولت مردمی توجه ویژه به توسعه فرهنگ و هنر در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از قزوین، «محمدمهدی اسماعیلی» در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره دوسالانه ملی خوشنویسی ایران که امروز (دوشنبه ۲۶ مهر) در کاخ موزه چهلستون قزوین برگزار شد، بیان کرد: قزوین یکی از مهمترین حوزه های تمدنی تاریخ ایران است و در طول تاریخ، در جای جای تمدن ایرانی اسلامی، عناصر نامداری از قزوین نقش آفرینی کرده اند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در تاریخ معاصر ما هم قزوین یکی از مهمترین جایگاه های تولید فرهنگ و هنر بوده و خاک قزوین، خاک فرهنگ و هنر است و بزرگان بسیاری را تقدیم کرده که امروز ششمین دوسالانه خوشنویسی به نامه عمادالکتاب شخصیت بزرگ تاریخی برگزار شده است.

 

وی عنوان کرد: یاد شهدای عزیزی که در این شهر و دیار زیسته اند و برای ایران عزیز افتخار و قدرت آفریدند، گرامی می داریم، قزوین در این دوره تاریخی در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی همپای مناطق دیگر کشور و در بسیاری از بخش ها، جلوتر از آن مناطق نقش آفرینی داشته و ما به وجود قزوین بزرگ در قلب ایران عزیز افتخار می کنیم.

 

اسماعیلی اعلام کرد: در حوزه فرهنگ و هنر اتفاقات بزرگی طی سال های اخیر رخ داده است و در هر دوره تمدنی که به وجود آمده در تاریخ ایران زمین، نشانه های روشن و غیرقابل اغماضی از شکوه فرهنگ و هنر را مشاهده می کنیم.

 

وی افزود: اگر مدعی هستیم امروز در آغاز قرن ۱۵ در حال سیر و شکوفایی تمدن نوین ایرانی و اسلامی هستیم باید جایگاه فرهنگ و هنر شایسته باشد، اگر تمدن نوین اسلامی بخواهد شکل بگیرد باید در صدر آن توسعه فرهنگی و هنری رخ دهد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: به همین دلیل امروز و در آغاز کار دولت مردمی توجه ویژه به توسعه فرهنگ و هنر در دستور کار قرار گرفته است زیرا معتقد هستیم اگر قرار است در یک هدفگذاری تاریخی به دوره درخشان تمدن نوین اسلامی برسیم باید بتوانیم این گذرگاه های فرهنگی و هنری را ایجاد کنیم.

 

وی توضیح داد: حوزه فرهنگ و هنر مجموعه تلاش هایی را می طلبد تا به این جایگاه برسد بنابراین حوزه آموزش هنر باید مورد توجه قرار گیرد و پرورش نیروی انسانی فرهیخته و کارآمد، تمرکز زدایی، توجه به حوزه فرهنگ و هنر در پهنای بزرگ ایران لازم است و باید در همه این پهنه بزرگ نهضت بزرگ فرهنگی و هنری آغاز شود.

 

اسماعیلی گفت: برای آغاز این کار بزرگ، نیازمند تکمیل و توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری هستیم، اینکه دولت مردمی در اوج مشکلات اقتصادی و ناشی از تحریم بنای فعالیت خود را حرکت متوازن میان اقتصاد، فرهنگ و هنر قرار داده به دلیل این هدفگذاری بلند است.

 

وی تأکید کرد: اگر این اتفاق بزرگ بخواهد رخ دهد باید همزمان حوزه های مختلف کنار هم حرکت کنند تا این تمدن بزرگ امکان وقوع پیدا کند از این رو توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری در صدر برنامه های دولت مردمی است و این کار در سفرهای استانی دنبال می شود و ان شاالله در سفر به قزوین هم گام بلندی برای بهره برداری از زیرساخت های فرهنگی و هنری برمی داریم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: توجه ویژه به مناطق پیرامونی خارج از تهران، ایجاد مراکز هنری با توجه به ظرفیت های استانی و منطقه ای در دستور کار جدی ما قرار دارد و امروز در شهرهای مختلف در حال توسعه فرهنگی و هنری متناسب با ظرفیت آنجا هستیم.

 

وی اضافه کرد: در قزوین هم با توجه به استعدادهای فراوان در حوزه هنرهای تجسمی به ویژه خوشنویسی باید برنامه های متناسب با این هنر و ظرفیت را ایجاد کنیم.

 

اسماعیلی خاطر نشان کرد: حمایت جدی از اصحاب فرهنگ و هنر، برگزاری نمایشگاه خارج از کشور و احیا قانون خرید آثار هنری در دستور کار ما قرار دارد و جوایز جشنواره ها و تجلیل ها باید آثار هنری فاخر باشد و قزوین به عنوان پایتخت بزرگ فرهنگی و هنری و پایتخت خوشنویسی ایران مورد توجه ما خواهد بود.

 

گفتنی است در پایان این مراسم از برگزیدگان دوسالانه ملی خوشنویسی ایران تقدیر شد، همچنین در این مراسم از تمبر ششمین دوسالانه ملی خوشنویسی ایران و کتاب «خوشنویسان قزوین» رونمایی شد.

 

کد خبر 1106183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha