ضرورت پژوهش در توسعه پایدار و متوازن شهری

شاکری گفت: پژوهش در توسعه پایدار و متوازن شهری نقش برجسته و بسیار مهمی دارد و به عنوان یک ضرورت برای تصمیمات کلان شهری بایستی عملیاتی شود.

«حمید شاکری» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم، با تاکید نقش مهم پژوهش در تصمیم سازی صحیح و کارآمدی شهری، گفت: پژوهش در اکثر جوامع توسعه یافته، نقش بنیادین و تصمیم ساز در مدیریت دارد، یعنی قبل از تصمیم گیری، یافته های پژوهشی جهت تصمیم را مشخص می کند.

 

رئیس مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر جهرم افزود: طراحی و تصمیم گیری، زمان و انرژی بیشتری از مدیر می گیرد و در عوض زمانی که تصمیم به اجرا می رسد، بدلیل آنکه همه مسایل آن از حیث منابع، چگونگی اجرا و موانع و پیامدها در فرایند تصمیم گیری و پژوهش پیشاتصمیم، پیش بینی شده، به راحتی پروژه ها و تصمیمات در چارچوب زمان و منابع تعیین شده به اجرا در می آید.

 

شاکری افزود: بنابراین پژوهش و مطالعات پیشاتصمیم گیری بایستی در همه بخش های مدیریت شهری به عنوان یک ضرورت برای تصمیمات کلان شهری عملیاتی شود.

 

وی با اشاره به اینکه امروزه اکثریت مدیران شهری نیز بر این باورند که در موضوعات مهم شهری و نحوه ی خدمات رسانی به شهروندان باید تحقیق و پژوهش در اولویت امور باشد، اظهار کرد: حوزه های مختلف شهری اعم از اقتصاد شهری، حمل و نقل، فرهنگی، عمرانی، زیست محیطی و بهداشتی، قبل از هر نوع اقدام توسعه ای باید مورد پژوهش قرار گیرند تا نقاط ضعف و قوت سیستم شناسایی شوند.

 

رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی شهر جهرم، گفت: فرایند توسعه پایدار شهری در جهان حکایت از این واقعیت دارد که پژوهش و تحقیق مطلوب همواره عامل بنیادی در توسعه پایدار و متوازن اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع شهری بوده است؛ بنابراین کشورهایی که خواهان توسعه همه جانبه و متوازن و پایدار شهرها هستند لازم است برنامه و چالش‌های نظام توسعه شهری را در قالب پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی بررسی و تبیین کنند.

 

وی ادامه داد: شرط لازم برای این توسعه، شناخت دقیق وضعیت گذشته و موجود و عوامل و نیروهای درونی و بیرونی تاثیر گذار در فرآیند توسعه شهرها با روش‌های علمی است.

 

شاکری در پایان با تاکید بر اینکه برخورداری از تفکر برنامه‌ریزی و سازماندهی مدیریت شهری بر اساس بهره گیری از توان علمی و پژوهشی مراکز علمی ضرورت اساسی دارد، گفت: در این راستا مرکز پژوهش ها و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر جهرم با آغوش باز از نظرات و پتانسیل های مراکز علمی و دانشگاهی و تحقیقاتی، اساتید و نخبگان حوزه های مختلف مدیریت شهری استفاده می کند.

 

کد خبر 1106271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha