خرید حمایتی زرشک انبار شده کشاورزان خراسان جنوبی انجام می شود

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس گفت: خرید حمایتی زرشک انبار شده کشاورزان خراسان جنوبی با قیمت مناسب طی دو یا سه هفته آینده انجام می شود.

«سلمان اسحاقی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در بیرجند درخصوص اعتراض زرشک کاران خراسان جنوبی نسبت به قیمت و انباشت این محصول در انبارها در فصل برداشت، اظهار کرد: اینکه ما هرساله بگویم به زرشک کاران تسهیلات می دهیم و زرشک آنها را می خریم که نمی شود کار؛ برای محصول زرشک باید کار ریشه ای انجام شود.

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرآوری محصول و صادرات زرشک از اقدامات ریشه ای برای این محصول استراتژیک است، افزود: دستور ریاست جمهوری در شورای اداری خراسان جنوبی مبنی بر فرآوری زرشک بود و تاکید کردند هیئت وزیران باید به سمت فرآوری و صادرات بروند تا ایجاد انگیزه برای کشاورزان باشد.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در دولت گذشته هم برای این مهم فریاد زدیم، ولی دولت یازدهم و دوازدهم انگیزه و اراده ای برای حمایت از حوزه کشاورزان نداشت و یکی از دلایلی که امروز شاهد بی نظمی در اقتصاد در کالاهای اساسی شامل گندم، نان، لوبیا، لپه و چای هستیم با اینکه ما صادرات کننده این محصولات هستیم؛ به خاطر عدم حمایت از کشاورزان در دولت گذشته بوده است.

 

وی با بیان اینکه رئیس جمهور اراده و علاقه خاصی نسبت به حمایت از کشاورزان دارد، افزود: لذا وزرای اقتصاد، جهاد کشاورزی، صمت، امور خارجه و رئیس سازمان برنامه و بودجه باید دستور ریاست جمهوری مبنی بر فرآوری و صادرات زرشک کشاورزان را عملی کنند.

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: برای جلوگیری از ضرر کشاورزان با رئیس تعاون روستایی کشور مذاکرات لازم انجام شده است و برای خرید حمایتی زرشک طی دو سه هفته آینده اقدام خواهد شد.

 

اسحاقی با بیان اینکه متاسفانه زرشک جزو محصولات خرید حمایتی نیست، اضافه کرد: سعی می کنیم این خرید حمایتی زرشک مخصوصا برای زرشک مانده در انبارها انجام شود، اینکه خرید حمایتی به چه قیمتی باشد؛ مقرر شده تا تعاون روستایی در استان طی جلسه ای قیمت مناسبی را برای زرشک اعلام کنند تا زرشک کاران متضرر نباشند.

 

صادرات تنها ۱۵ درصد زرشک

وی با بیان اینکه سالانه بیش از 22 هزار تن زرشک خشک در خراسان جنوبی تولید می شود، افزود: صادرات این محصول زیر 15 درصد است لذا اگر صادرات را تا زمانی که فرآوری زرشک محقق نشده است، انجام دهیم، کشاورز متضرر نخواهد شد.

 

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در گذشته جلسات خوبی با معاون امور اقتصادی وزارت امور خارجه داشته ایم که در آینده ای نزدیک صادرات زرشک تقویت خواهد شد.

کد خبر 1106337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha