۷۵ درصد برنج گیلان برداشت مکانیزه شد

کامیاب با بیان اينکه امسال ۷۵ درصد از اراضی شالیکاری استان گیلان به صورت مکانیزه برداشت شدند گفت: عملیات برداشت مکانیزه برنج و برنج راتون با استفاده از چهار هزار ۱۱۰ دستگاه کمباین برنج و هزار و۲۲۵ دستگاه کمباین مهاجر انجام شد.

«حیدر کامیاب» با بیان اينکه کشاورزان 75درصد برداشت محصول برنج و برنج راتون خود را امسال به صورت مکانیزه انجام دادند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار کرد: عملیات برداشت مکانیزه برنج با استفاده از 4110 دستگاه کمباین برنج و 1225 دستگاه کمباین مهاجر در سطحی بالغ بر 179 هزار و 241 هکتار انجام شد.

 

رییس اداره فناوری مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزود: با توجه به کمباین های موجود استان، بهره گیری از کمباین های مهاجر و پشتیبانی از ورود کمباین های جدید به عنوان جایگزین کمباین های مستهلک شده سالانه، ظرفیت برداشت مکانیزه صد در صدی مزارع به شرط تمایل و آمادگی شالیکاران و شرایط مزارع فراهم است.

 

وی در ادامه مشکل عمده برداشت مکانیزه برنج استان را کمبود ظرفیت خشک کن های برنج برای انجام عملیات رطوبت گیری محصول در طول مدت زمان کوتاه برداشت ماشینی عنوان کرد و گفت: توصیه می شود شالیکاران با سطوح بالای سه هکتار، کمباین داران و ماشین داران کشاورزی حرفه ایی با خرید، نصب و راه اندازی خشک کن های ساده صندوقی در انبار محصول شان از ارسال بیش از حد شلتوک مرطوب به کارگاه های شالیکوبی در ایام برداشت، خودداری کنند.

 

کامیاب اذعان کرد: اداره فناوری های مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان نیز آمادگی دارد دستورالعمل فنی خشکاندن شلتوک تا رطوبت انبارمانی و تامین تسهیلات خرید خشک کن های خانگی را به علاقه مندان ارایه دهد.

کد خبر 1106538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha