تصویرسازی و نقاشی روایاتی از واقعه کربلا

دبیر کتاب وَقَعَةُ الطَّف از تصویرسازی این اثر ارزشمند تاریخی و برگزاری نمایشگاهی از آثار آن در فرهنگستان هنر خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان و به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، کتاب وَقَعَةُ الطَّف  از نسخه‌های ارزشمندی است که درباره واقعه کربلا نگارش شده و قرار است به همت این فرهنگستان تصویرسازی شود. مهدی مکی‌نژاد، عضو هیئت‌علمی فرهنگستان هنر که دبیری هنری این رویداد را بر عهده دارد، درباره موضوع این کتاب توضیح داد و گفت: وَقَعَةُ الطَّف کتابی بازسازى‌شده از کتاب مفقود ابومخنف اَزْدى (متوفی 157ق)، درباره واقعه کربلاست که تا به حال چندین نسخه بار ترجمه شده است.

مکی‌نژاد درباره معتبرترین نسخه این کتاب خاطرنشان کرد: یکی از این کتاب‌ها را آیت‌الله محمدهادی یوسفی‌غروی تصحیح و گردآوری کرده است که با بررسی‌های انجام‌شده، این نسخه دارای اعتبار بیشتری است و ما آن را برای تصویرسازی انتخاب کرده‌ایم.

دبیر هنری این رویداد ادامه داد: واقعه کربلا موضوعی بسیار مهم در وقایع تاریخی و مناسک مذهبی ماست و برای تاریخ تشیع اهمیت بسیاری دارد. قریب 1400 سال از این واقعه تاریخی می‌گذرد و مانند هر واقعه تاریخی دیگری روایت‌های مختلفی از آن در طول تاریخ نقل شده است. بر اساس تحقیقات ما و بررسی تطبیقی‌ای که انجام شده است، روایت‌های این کتاب مستندترین روایت‌هایی است که با فاصله‌ای نزدیک از واقعه کربلا توسط ابومخنف جمع‌آوری و نقل شده است.

او هدف از تصویرسازی این کتاب را این‌گونه بیان کرد: علاوه بر ادای دین به ساحت امام سوم شیعیان، امام حسین(ع)، هدف از تصویرسازی این کتاب ادامه‌دادن سنت تصویرسازی و نقاشی است که در ایران وجود داشته است. بر این اساس، فرهنگستان هنر تصمیم گرفت این متن تاریخی به دست نقاشان قهوه‌خانه‌ای تصویرسازی شود.

کد خبر 1106811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha