ضرورت هدایت نیات واقفان به سمت نیازهای روز جامعه

نوری زاد با تاکید بر ضرورت هدایت نیات واقفان به سمت نیازهاری روز جامعه از جمله حوزه علم و دانش گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در رفع آسیب‌های اجتماعی، فقر و فساد و ترک اعتیاد می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان اصفهان، حجت‌الاسلام «سید ناصرالدین نوری‌زاد» روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اصفهان اظهار داشت: سازمان اوقاف مفتخر است که امانت‌دار خوبی برای این سرمایه‌ها توسط نیروی انسانی، مدیران متعهد و دست پاک خود بوده است.

 

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در ادامه با اشاره به اینکه امروزه بیش از 830 نیت واقفین از وقف نامه‌ها احصا شده و می‌توانیم از این نیات در راستای رفع نیازهای جامعه بهره‌برداری کنیم گفت: در حال حاضر ۲۰۵ هزار موقوفه با بیش از یک ونیم میلیون رقبه در کشور داریم و موقوفات زیادی در دست احصاء می باشد.

 

حجت الاسلام نوری‌زاد با اشاره به اقدامات فرهنگی گفت: اعزام روحانیون، ساماندهی بقاع متبرکه، برنامه‌های مناسبتی، اجرای طرح‌های نوروزی و ماه مبارک رمضان، دهه کرامت و ایجاد نشاط معنوی برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، دهه ولایت، بصیرت عاشورایی و … از جمله این برنامه‌هاست که در استان اصفهان هم شاهد بودیم.

 

وی همچنین به وظایف، سیاست‌ها و اولویت‌های سازمان اوقاف  و امور خیریه اشاره و تصریح کرد: حفظ و نگهداری  موقوفات و توسعه فرهنگ وقف مهم‌ترین رسالت و اولویت سازمان اوقاف است.

 

معاون امور مجلس و استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور  هدایت نیات واقفان به سمت نیازهای روز جامعه را رویکرد جدید این سازمان برشمرد و گفت: بیشتر وقف‌های انجام شده در حوزه دینی است که باید با فرهنگ سازی این نیات به سمت حوزه‌های سلامت، رفع فقر و توسعه علوم و فناوری نوین هدایت شود.

 

حجت‌الاسلام نوری‌زاد تصریح کرد: استان اصفهان یکی از مناطق شاخص در خصوص حفظ عین موقوفات، اجرای امینانه نیات واقفان، سنددار کردن موقوفات و به ثبت رساندن آنها و استفاده از ظرفیت امنا برای اداره موقوفات محسوب می‌شود. موقوفات این استان بالغ بر ۱۶ هزار و ۲۸۷ موقوفه بوده و وقف‌های جدیدی نیز در حال شکل‌گیری است. یکی از طرح‌های حوزه فرهنگی، تبدیل امامزادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی به‌شمار می‌رود که در این راستا، ارتباط وسیعی میان هیئت‌های شاخص و بقاع متبرکه برقرار شد.

 

وی با اشاره به اینکه سازمان اوقاف در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی نیز در کنار دولت قرار دارد، افزود: امیدواریم سرمایه عظیمی که در اختیار ماست را بتوانیم به بهترین شکل مدیریت کنیم و سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در رفع آسیب‌های اجتماعی، فقر و فساد و فحشا می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

 

وی ادامه داد: اصفهان برای سنددار کردن موقوفات و استفاده از ظرفیت هیئت امنا برای اداره امور پیشتاز بوده و ۱۶ هزار و ۲۸۷ موقوفه در استان صورت گرفته است.

 

حجت الاسلام نوری‌زاد با بیان اینکه باید امامزادگان قطب فرهنگی شوند، گفت: ارتباط وسیعی بین امامزادگان برقرار شده که به نفع عموم در حوزه خدمات فرهنگی از آنها استفاده شود و در کنار این موارد به استقرار مراکز مشاوره در حوزه قرآنی و دینی در بقاع تاکید شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف بنگاه اقتصادی صرف نیست و نگاه جدید سازمان امانت داری کامل از نیات موقوفات است گفت: دست اوقاف در اجرای موقوفات باز نیست و تنها می‌تواند حفظ و افزایش دهد و نیات منظور را اجرا کند. از سویی دیگر سازمان به سمت احیای موقوفات توسط خود مردم و با هیئت امنا تلاش می‌کند.

 

حجت الاسلام نوری‌زاد اعتماد ملی را بزرگ‌ترین سرمایه عنوان کرد و افزود: موقوفات با سه شرط حفظ عین موقوفات، افزایش موقوفات و اجرای نیات مورد بهره‌گیری قرار می‌گیرد.

کد خبر 1106922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha