آیین اختتامیه استانی جشنواره فانوس در رشت برگزار می شود

محمدپور با بیان اینکه جشنواره فانوس جشنواره تولیدات هنری دفاع مقدس استان ها به غیر از حوزه ادبیات است، گفت: از ۷۴ اثر دریافتی در همه بخش های هنری به دبیرخانه استانی گیلان از سوی داوران ۱۰ اثر برگزیده و ۲ اثر تقدیری معرفی شدند.

«اسماعیل محمدپور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از آیین تجلیل از برگزیدگان استانی «جشنواره فانوس» خبر داد و گفت: جشنواره فانوس یکی از جشنواره های ملی است که پنج دوره آن به صورت کشوری برگزار شده است.

مدیر ادبیات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان با اشاره به اینکه چهار دوره قبل این جشنواره صرفاً به شکل ملی برگزار شد، اظهار کرد: جشنواره فانوس در واقع جشنواره تولیدات هنری دفاع مقدس استان ها به غیر از حوزه ادبیات است، یعنی هرگونه تولیدات هنری که در حوزه‌های مختلف هنر از جمله فیلم کوتاه، فیلم مستند، تاتر خیابانی، تاتر صحنه ای، خوشنویسی، پوستر، عکس، انواع نقاشی ها، موسیقی و... را شامل شود.


وی گفت: چهار دوره گذشته که به صورت ملی برگزار شد، در سال‌های گذشته در استان فقط آثار را از شرکت کنندگان دریافت می کردیم و ثبت نام می کردیم و همه داوری ها در کشور انجام می‌شد و برگزیدگان هم در آنجا معرفی می‌شدند.



محمدپور با ابراز خرسندی از اینکه استان گیلان در هر چهار دوره گذشته این جشنواره برگزیده ملی داشته است، بیان کرد: سال های گذشته برگزیدگان ما در بخش تئاتر، نماهنگ، عکس معرفی شدند و از این رو هیچوقت دست استان ما خالی نبود.



وی در ادامه گفت: امسال تصمیم دبیرخانه جشنواره فانوس بر این شد که یک بخش استانی نیز تشکیل شود و این رقابت ابتدا بین هنرمندان استان اتفاق بیفتد و آثار منتخب استان به دبیرخانه ملی راه یابد و در آنجا با آثار سایر استان‌ها رقابت انجام شود تا برگزیدگان بخش ملی انتخاب شوند.



محمدپور اضافه کرد: در استان گیلان فراخوان جشنواره را از اردیبهشت ماه آغاز کردیم و هنرمندان مختلف و علاقمندانی که در حوزه دفاع مقدس کار داشتند آثار مربوط به سال ۹۹ خود را به دبیرخانه ارسال کردند.



وی این آثار را در حوزه های فیلم، عکس، نماهنگ، گرافیک شامل پوستر و نقاشی و انیمیشن، تئاتر خیابانی و تئاتر میدانی، موسیقی برشمرد و تصریح کرد: ۷۴ اثر در همه بخش‌های مربوط به هنر با موضوع دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم به دبیرخانه استانی رسید و ما این آثار را در اختیار داوران قرار دادیم و از بین آنها ۱۰ اثر به عنوان اثر برتر و ۲ اثر به عنوان اثر تقدیری انتخاب شدند.



محمدپور اظهار کرد: روز شنبه (اول آبان) اختتامیه استانی جشنواره فانوس ساعت ۱٠ صبح با حضور هنرمندان در محل پژوهشکده گیلانشناسی برگزار خواهد شد و از این ۱۲ نفر در این مراسم تقدیر به عمل خواهد آمد.



وی همچنین با بیان اینکه، ۱٠ اثر برتر استان گیلان به دبیرخانه مرکزی ارسال شدند تا با آثار سایر استان‌ها رقابت کنند، اظهار کرد: اختتامیه جشنواره ملی فانوس نیز ۲۴ آذر در مشهد و بسته به شرایط کرونایی در کشور به صورت حضوری یا برخط برگزار خواهد شد.

کد خبر 1107216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha