صادرکنندگان به ثبات نیاز دارند/ باید راهبرد توسعه تجارت داشته باشیم

هرورانی با بیان اینکه صادرکنندگان به ثبات نیاز دارند، گفت: باید راهبرد توسعه تجارت داشته باشیم؛ هیچ آماری از صادرات با ارزش افزوده بالا و پائین نداریم و این نشان می‌دهد دغدغه‌ای برای توسعه صادرات کشور، وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، حسین هرورانی، کارشناس اقتصادی شب گذشته (پنجشنبه 29 مهر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه بیشتر نابسامانی در تجارت خارجی کشورمان که در سال‌های اخیر به وجود آمده، ناشی از سوء تدبیر و سوء مدیریت بوده است، گفت: از سال ۱۳۹۷ تا شهریور ۱۳۹۹ بالغ بر ۷۰ مورد آئین نامه و بخشنامه توسط هیئت وزیران صادر شده که همه آن در حوزه صادرات بوده است و ۷ مورد آن درباره ممنوعیت صادرات بوده است.

 

هرورانی با بیان اینکه صادرکنندگان به ثبات نیاز دارند، افزود: باید راهبرد توسعه تجارت داشته باشیم؛ هیچ آماری از صادرات با ارزش افزوده بالا و پائین نداریم و این نشان می‌دهد دغدغه‌ای برای توسعه صادرات کشور، وجود ندارد و جهت گیری صادرات ما باید به سمت صادرات ارزش افزوده بالا باشد.

 

وی با بیان اینکه دولت، تنها کاری را که انجام داده این است که فقط عوارض وضع کرده و به نوعی، سیستم را مختل کرده است، گفت: بر اساس آمار گمرک در خصوص ارزش هر تن کالا‌های صادراتی از ۵۷۰ دلار در سال ۱۳۹۵ به ۳۰۰ دلار در سال ۱۳۹۹ رسیده است و این نشان می‌دهد با افت بسیار شدیدی مواجه شدیم و صادرات با ارزش افزوده پائین بسیار گسترش یافته است.

 

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بر اساس آمار بانک جهانی برای کالا‌های با ارزش افزوده بالا، آمار صادرات ایران در سال ۲۰۱۸، حدود ۱۷۵ میلیون دلار بوده است و به طور متوسط سالیانه ۴۲ میلیون دلار صادرات داریم، گفت: کمتر از یک درصد صادرات ما با ارزش افزوده بالا بوده است و بقیه صادرات مربوط به مواد خام و پتروشیمی و مانند آن بوده است.

 

هرورانی با بیان اینکه برخی اقدامات فوری لازم است از جمله اینکه دیپلماسی تجاری و اقتصادی با ۱۵ کشور همسایه مان را به شدت پیگیری کنیم، افزود: از ابتدای انقلاب تا کنون حدود ۱۴۸ موافقتنامه بازرگانی و گمرک در حوزه صادرات و واردات داشتیم، اما هیچکدام از آن‌ها آسیب شناسی نشده است که چه نتیجه‌ای داشته است.

 

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: میزان اطلاعاتی که سازمان توسعه تجارت از بازار‌های هدف قرار می‌دهد به هیچ عنوان کافی نیست هیچ راهنما و چراغ راهی به صادر کننده نشان نمی‌دهند تا صادراتمان رشد یابد.

کد خبر 1107341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha