چهاردهمین دوره مسابقات مدهامتان با پیام آیت‌الله نوری همدانی به کار خود پایان داد/ اسامی برگزیدگان

چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان، با قرائت پیام آیت‌الله العظمی نوری همدانی، سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی و معرفی و تقدیر از نفرات برگزیده در مشهد مقدس به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدها متان شب گذشته (پنجشنبه، ۲۹ مهرماه) در مشهد مقدس به کار خود پایان داد و برترین های خود را شناخت.

 

گزارش تصویری کامل این آئین را اینجا ببینید.

 

پیام آیت الله العظمی نوری همدانی

 

 

 

از بخش های اصلی این آئین اختتامیه قرائت پیام آیت الله العظمی نوری همدانی، مرجع تقلید شیعیان بود، پیامی که متن آن به شرح ذیل است:

 

آیت‌ الله العظمی «حسین نوری همدانی» به مناسبت برگزاری این دوره از مسابقات قرآنی «مدهامتان» پیامی صادر کردند که در آیین اختتامیه مسابقات قرائت شد.

 

متن پیام به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

«اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین، ثُمَّ الصَّلاةُ وَ السَّلام علی سَیِّدنا و نَبیِّنا حبیبِ اِلهِ العالمین، ابِاالقاسِم المُصطَفی مُحَمَّد و علی اَهل بَیته الطّاهرین المعصومین المکرّمین، سِیَّما بقیة اللهِ فی الارضین»

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم قرآنی که در ایام ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام(صلی‌الله‌علیه و آله) و امام جعفرصادق(علیه‌السلام) گرد هم آمده‌اند.

«الَّذِینَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/۲۸)

یکی از بزرگترین نعمت‌های الهی به بشریت، انزال کتاب آسمانی قرآن کریم است که انسان می‌تواند در پرتو این آیات الهی به حیات طیبه و اطمینان قلب دست پیدا کند. تاکید آیه شریفه بر این معناست که تنها با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌پذیرد و یاد خدا هم در بهره‌مندی و در تماس با آیات مبینات حاصل می‌شود.

«وَلَقَدْ یَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّکْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّکِرٍ» (سوره قمر/آیه ۱۷)

در قرآن کریم آیات زیادی وجود دارد که بر فهم و درک آیات و معانی قرآن تاکید دارد، از جمله در همین آیه‌ای که ذکر شد، می‌فرماید: ما قرآن را برای تذکر، آسان ساختیم، آیا کسی هست که متذکر شود؟! و یا در جای دیگر می‌فرماید: (أَفَلَا یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا)؟ چرا در قرآن تدبر نمی‌کنند؟ آیا بر قلوب آنان قفل زده شده است؟!

به هرحال در آیات زیادی از قرآن مجید یادآوری این نکته شده است که این کتاب برای یادگیری، تدبر و فهمیدن و درست عمل کردن در زندگی نازل شده است و برای هدایت و رستگاری انسان آمده است، بنابراین قرآن کتاب زندگی است و البته موجب سعادتمندی در آخرت نیز هست.

آنچه در این کتاب مقدس از جانب خداوند متعال بر کامل‌ترین بنده خود نازل گردید و پیامبر خاتم(صلی‌الله علیه و آله)، امامان معصوم(علیه‌السلام) ابلاغ و اعلام کردند انسان را از ضلالت و گمراهی و جهالت به سعادت و عزت و نورانیت راهنمایی نمودند و عمل به قرآن انسان را به قله می‌رساند.

و آنچه را که امروز شما از جانب عده‌ای از انسان‌های جاهل و پست در تخریب و اهانت به پیامبر اکرم و قرآن می‌بینید برای این است که در محافل علمی‌شان به این نتیجه رسیدند که عمل به قرآن یعنی پایان استبداد، تبعیض و بی عدالتی‌هاست و منجر به آزادی و اخلاق‌مداری و عزت‌طلبی خواهد شد و به خیال خام خود با این عمل مانع اثرگذاری قرآن و پیامبر خواهند شد اما باید دانست که اراده خدا بر این تعلق گرفته که قرآن کریم به عنوان کتاب سعادت و هدایت ماندگار باشد.

در پایان از همه متسابقین و برگزارکنندگان این دوره از مسابقات تشکر می‌کنم و امیدوارم دستورات این کتاب آسمانی در جامعه بشری عملی گردد و عدالت و انصاف برقرار شود و ریشه‌های ظلم و ستم و بی‌عدالتی رخت بربندد.

«فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ» (مزمل/آیه۲۰)

در قرآن کریم در آیات زیادی به تلاوت و قرائت قرآن توصیه شده است، از جمله در سوره مزمل هم در آیات ابتدایی و هم در آیه پایانی به تلاوت قرآن دستور داده شده و موکدا می‌فرماید هرچه می‌توانید از قرآن بخوانید و در ادامه باز تاکید فرموده است هرچه برای شما میسر است از این کتاب الهی قرائت کنید.

در آیات ابتدایی سوره مزمل نیز به اهمیت «نَاشِئَةَ اللَّیْلِ» و اینکه بخشی از شب را یا نیمی از آن را از خواب برخیزید و به شب‌زنده‌داری و تلاوت قرآن مشغول شوید که فرموده است: «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» یعنی قرآن را در نیمه‌های شب با آرامش و تأنی خواندن و دل به کلام الهی سپردن و به این طریق است که انس با قرآن حاصل می‌شود در پرتو سحرخیزی و ارتباط خالصانه با پروردگار در دل شب با حضرت دوست نجوا کردن و الهی العفو گفتن.

اینهاست که به یک انسان مسلمان نیرو می‌بخشد کما اینکه در آیات بعدی می‌فرماید: ای پیامبر! چون ثقیل و سنگینی را به او القاء می‌کنیم تو باید اهتمام به «نَاشِئَةَ اللَّیْلِ» یعنی شب‌زنده‌داری و احیای شب‌ها به عبادت و تلاوت قرآن داشته باشی که بتوانی تحمل این بار سنگین را داشته باشی «إِنَّا سَنُلْقِی عَلَیْکَ قَوْلًا ثَقِیلًا»، «إِنَّ نَاشِئَةَ اللَّیْلِ هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا وَأَقْوَمُ قِیلًا» مفهوم این آیات می‌رساند که برای ابلاغ رسالت و بیان آیات قرآن که قول ثقیل است.

انسان نیازمند نیرویی است که بتواند تاب بیاورد و تحمل کند و علاوه بر آن بیانی قوی و اثرگذار داشته باشد و هر دو معنا را فرموده است که در پرتو «نَاشِئَةَ اللَّیْلِ» خدای متعال به انسان می‌بخشد. «هِیَ أَشَدُّ وَطْئًا» یعنی زانوها محکم و قوی می‌شود « وَأَقْوَمُ قِیلًا» یعنی بیان و سخن انسان قوی و استوار می‌گردد.

و در آیه بعدی می‌فرماید: « إِنَّ لَکَ فِی النَّهَارِ سَبْحًا طَوِیلًا» یعنی به درستی که برای تو ای پیامبر در روز، شنایی طولانی خواهد بود « سَبْحًا طَوِیلًا» بدیهی است شنای طولانی زانوهای قوی می‌خواهد و لذا پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) با بپا داشتن «نَاشِئَةَ اللَّیْلِ» و عبادت و تلاوت قرآن و توجه و ارتباط معنوی با پروردگار از برکات آن برخوردار می‌شد و لذا می‌توانست در دریای متلاطم زندگی در روز، شنایی طولانی بنماید تا بتواند بندگان خدا را به هدایت و فلاح برساند و این مسیر هر مُبلّغی است.

بیان قرآن و ابلاغ پیام الهی نیازمند نیرویی است که باید در پرتو انس با قرآن و در دل شب به دست آید و از طرفی ممارست در تلاوت و قرائت قرآن پدیدآورنده انس با قرآن خواهد بود و امروز مساجد به عنوان اصلی‌ترین پایگاه و محل اجتماع مومنین باید در امر قرآنی تلاش مضاعف داشته باشند، خصوصا از جوانان عزیز بهره بیشتری ببرند.

اینجانب ضمن تبریک میلاد پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله) و امام جعفر صادق(علیه‌السلام) به همه مدعوین محترم از دست‌اندرکاران این همایش به ویژه کانون مساجد کشور تشکر و قدردانی می‌نمایم.»

 

قرآن باید به سفره دانشگاه های ما بیاید

 

 

 

 

حجت الاسلام «محسن قرائتی» نیز در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان که در مجنمع آفتاب ولایت مشهد برگزار شد، بیان کرد: وقتی مدیری بخشنامه ای صادر می کند ابتدا خود عمل کننده به آن باشد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: بعضی از کارهای ما غلط است، از جمله برخی سوالاتی که در زمینه قرآن مطرح می شود که ضروری نیست از جمله با یک نفس خواندن سوره ای از قرآن.

وی افزود: امام رضا (ع) فرمودند: اگر چیری شنیدید بگویید مدرکی ارائه کند اگر آیه از قرآن آورد قبول کنید و حتی اگر حدیث ضد قرآن بود قبول نکنید؛ این حدیث نشان می دهد همه کارهای ما باید مبنا داشته باشد از جمله مهریه، انتخاب همسر، شغل و رشته تحصیلی.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه برخی از پژوهش ها فقط هدر دادن بودجه های کشور است؛ افزود: از جمله پژوهش در مورد تعداد افراد اصحاب کهف ما در آیات قرآن داریم که می گوید: «مرگ بر این پژوهش ها». همچنین باید قرآن را طوری بیان کنید که بچه ها نیز بفهمند خیلی از تفسیرهای ما برای خواص است.

وی خطاب به فعالان قرآنی بیان کرد: ساعات برنامه قرآنی شما طولانی نباشد، اگر هوش خوبی دارید قرآن را حفظ کنید اما اگر افراد معمولی هستند نیاز به حفظ نیست با تفسیر آن را بفهمید و بهترین تفسیر، تفسیر نمونه است، روحانیون باید به سمت تفسیر بروند، من حدود 3500 ساعت تا الان در صدا و سیما صحبت کردم و 3500 ساعت نیز ذخیره دارم.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: قرآن باید بر سر سفره دانشگاه ما برود، از جمله دانشکده حقوق آیات حقوقی، دانشکده علوم سیاسی آیات سیاسی، دانشکده مهندسی آیات مسکن و برای هر دانشگاه یک کتاب تفسیر می خواهیم که نداریم.

وی در ادامه خطاب به فعالان قرآنی افزود: قرآن را که خواندید در آن متوقف نشوید و به سمت جلو بروید، اگر عبور کردید از پوست به مغز می رسید و از کتاب قصه های قرآن و تفسیر نمونه شروع کنید، برای اینکه قرآن از مهجوریت خارج شود باید تلاش کنید.

حجت الاسلام قرائتی بیان کرد: از آیات باید قانون استخراج کنید، به گونه ای استخراج شود که جوان به این درک برسد که هنگام خواندن قرآن خدا با او حرف می زند، در اصلاح، ارشاد و امر به معروف آمار و سن شرط نیست، از نزدیکان شروع کنید و آنهایی که مهم تر است را در نظر بگیرید.

وی گفت: آیات قران را باید به نسخه امروز تبدیل کرد و سرسفره ها قرار گیرد و همه کارهای ما باید قرآنی شود، مواظب باشید در راه مستقیم نیروها هدر نروند.

 

فرهنگ قرآن را در فضای حقیقی و مجازی ترویج کنیم

 

 

 

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» اظهار کرد: در روایت است که "فضیلت قرآن به سایر کلام‌ها مانند نسبت خدا به خلایق است" ولی در عصر حاضر و در فضای مجازی کلام یک اندیشمند و یا نویسنده میلیون‌ها بار بازنشر می‌شود در حالی که کلام وحی آنچنان که باید منتقل نمی‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور انس با قرآن را یکی از مهمترین موارد قابل توجه در زندگی امروزی دانست و افزود: یکی از اولویت ها و رویکردهای کانون‌های فرهنگی مساجد باید ترویج قرآن در فضای مجازی و حقیقی باشد. 

حجت الاسلام ارزانی بیان کرد: اینکه شما متسابقین در مسیر قرآن قرار گرفته اید نعمت بزرگی است و زکات آن این است که این نور را با دیگران تقسیم کرده و اول از همه شرایط تلمذ خانواده خود را از این کلام نورانی فراهم کنند. 

وی با بیان اینکه قرآن راهنماست گفت: در حالی که ظلمت و تاریکی جهان امروزی را فرا گرفته است و بشر سرگردان قرن حاضر نمی داند با کدام سمت و کدام دین و کدام سبک زندگی برود، قرآن می‌تواند نشان‌دهنده راه بشریت باشد.

رئیس ستاد کانون های مساجد خراسان رضوی با تاکید بر انس جامعه با قرآن؛ بیان کرد: قرآن واکسینه شدن در مقابل خطرها و ظلمت است و راه را به ما نشان می دهد و بهترین شفا و نور مبین قرآن است و انس با قرآن این گونه است که اگر کسی قصد فهم دارد یک آیه او را کفایت می کند.

وی افزود: اکنون وقتی می گوییم بیش از 12 هزار نفر در مسابقه مدهامتان شرکت کرده اند برخی می گویند خیلی زیاد است اما این گونه نیست، وقتی مسابقه قرآنی در کشور برپا می شود باید میلیون ها نفر شرکت کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور با اشاره به شکایت پیامبر (ص) در خلوت مبنی بر مهجور ماندن قرآن در بین مردم؛ گفت: متاسفانه اکنون قرآن در بین ما مهجور مانده و کنار گذاشته شده است و مردم در قوائد زندگی از آن استفاده نمی کنند.

حجت الاسلام ارزانی یکی از نیازهای جامعه امروز را انس با قرآن کریم دانست و افزود: متاسفانه اکنون جامعه بشری فاصله زیادی نسبت به این مسئله دارد.

 

داوری رقابت ها توسط هیئت داوران زبده

 

 

 

 

«محمد ابدالی تکلو» نیز ضمن تشکر و قدردانی از نهادهای مربوطه از جمله آستان قدس رضوی و خوش آمد گویی به مسئولین و متسابقین؛ بیان کرد: امسال چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان به صورت مجازی برگزار شد و بیش از 12 هزار و 720 نفر از اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد آثار خود را در سامانه بچه های مسجد بارگذاری کردند.

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی گفت: این مسابقات در سطح استانی در رشته های مختلف قرآنی شامل حفظ کل، حفظ جزء 30، قرائت ترتیل، قرائت تحقیق، اذان، مکبری، نقاشی آیات و تصحیح قرائت نماز و قرائت تحلیلی برگزار شد.

وی با بیان اینکه به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقه قرآنی مدهامتان در مرحله استانی به صورت مجازی برگزار شده است؛ افزود: بعد از اینکه نفرات برتر استانی معرفی شدند ضمن تجلیل از آنها، 83 نفر به عنوان منتخبین نهایی به مسابقات کشوری مدهامتان در مشهد اعزام شدند و ما میزبان آنها در برگزاری مرحله نهایی مسابقات کشوری مدهامتان بودیم.

تکلو بیان کرد: شرکت کنندگان در مرحله نهایی مسابقات قرآنی مدهامتان در چهار رشته ترتیل، قرائت تحقیق، اذان و حفظ کل طی سه روز به رقایت پرداختند و امشب توسط هیئت داوران نفرات برگزیده معرفی و از آنها تقدیر خواهد شد.

وی افزود: یکی از ویژگی ها این دوره از مسابقات قرآنی مدهامتان حضور اساتید ملی و بین المللی برای داوری این مسابقات است.

 

اسامی برگزیدگان

 

 

 

چهاردهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان که با حضور ۸۷ نفر از استانهای مختلف کشور برگزار شد با مشخص شدن اسامی برگزیدگان در بخش های مختلف به کار خود پایان داد.

در رشته حفظ کل برادران عماد انوری از کرمان، محمد رضا رضایی از مازندران و سید علی حسینی از قم به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند همچنین در رشته قرائت هم مسعود موحدی راد از خراسان رضوی، علی کبیری از مازندران و حمید صفدری از خراسان رضوی به ترتیب موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند.

در رشته ترتیل هم سید صادق کاظمی از قم، محمد رضا فتوحی از آذربایجان غربی و علی انگوتی از آذربایجان شرقی رتبه های اول تا سوم را کسب کردند همچنین در رشته اذان هم حسین طاهری از تهران موفق به کسب رتبه برتر در این دوره مسابقات شد.

در رشته ترتیل ویژه خواهران مرضیه پور تیمور از ایلام موفق به کسب رتبه برتر شد و زینب ضیاء دوست از خراسان رضوی هم عنوان شایسته تقدیر را کسب کرد همچنین در رشته حفظ کل قرآن فائزه سادات قریشی نسب از یزد، فرشته صباغیان بیدگلی از اصفهان و زهرا سلطان پور المشیری از تهران به ترتیب موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند.

کد خبر 1107358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha