درگیری ۶ هزار هکتار از اراضی تالاب انزلی با گیاه مهاجم آزولا

فلاح گفت: شش هزار هکتار از اراضی تالاب انزلی با آزولا پوشانده شده است و هنوز منشأ ورود آن به تالاب مشخص نشده است

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «سید فرشید فلاح» امروز(جمعه،۳۰ مهر) در جلسه با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس وجود سه تالاب بوجاق، امیرکلایه و تالاب انزلی در گیلان را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد:‌ از آب تالاب انزلی برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود و در طول سال توریست‌های زیادی نیز‌ از آن بازدید می‌کنند.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندرانزلی با تاکید بر اینکه تالاب انزلی تاکنون دچار بی مهری‌های زیادی شده است تصریح کرد:‌ متاسفانه رسوبات از بالادست وارد حوضه آبخیز تالاب می‌شود و عمق تالاب روز به روز کاهش پیدا می‌کند.

 

فلاح به دیگر مشکلات و چالش‌هایی که تالاب انزلی را تهدید می‌کند اشاره کرد و بیان داشت: هفت شهرستان در حوزه تالاب انزلی قرار گرفتند و ورود انواع زباله و شیرابه این تالاب را به شدت تهدید می‌کند.

 

وی اظهار داشت: ورود زباله و پسماند باعث شده عمق تالاب از ۱۱ متر به یک متر در یازده سال اخیر برسد در حالیکه این تالاب ظرفیت‌های بالایی برای حوزه‌های اقتصاد و گردشگری دارد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی ۲۱ گونه پستاندار و ۱۷ گونه خزنده را از جمله داشته‌های تالاب انزلی خواند و گفت: در سنوات گذشته آزولا وارد تالاب شد و کلی از تالاب را پوشانده و موجودات آن را به خطر انداخت که با تلاش‌های مختلف و با همکاری مردم روند رو به رشد آن کنترل شد.

 

فلاح تهیه غذای دام از آزولا را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: گیاه آزولا بسیار خطرناک است و می‌تواند منابع آبی استان گیلان و حتی کشور را به خطر بیاندازد.

 

وی با بیان اینکه شش هزار هکتار از اراضی تالاب انزلی با آزولا پوشانده شده است و هنوز منشأ ورود آن به تالاب مشخص نشده است افزود: برای معضلاتی که تالاب را به خطر می‌اندازد باید فکر اساسی شود و در صورت برنامه‌ریزی می‌توان معضل سنبل آبی را به فرصت تبدیل کرد.

 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی اظهار داشت: گونه‌های مهاجم سنبل آبی و آزولا در تولید کود، کاغذ، تولید اسفنج و برای افزایش میزان نگهداشت آب در مزارع کاربرد دارند.

 

فلاح حضور اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را در گیلان به فال نیک گرفت و ابراز داشت: امیدواریم این حضور و بازدیدها به ما در حل مشکلات و چالش‌های تالاب انزلی کمک کند زیرا اکوسیستم این تالاب به سمت قهقرا پیش می‌رود.

 

 

کد خبر 1107473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha