وجود زندانیان جرائم غیرعمد زیبنده نظام نیست/ نظام خانواده نیازمند عفو و گذشت

آیت الله العظمی مظاهری گفت: وجود زندانیان جرائم غیرعمد مثل بدهکاران مهریه و دیه در ندامتگاه ها زیبنده نظام نبوده و این نتیجه فراموشی عفو و گذشت در جامعه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله العظمی »حسین مظاهری« در بیان فضیلت فراموش شده عفو و گذشت در جامعه و کشورمان اظهارداشت: فضیلت عفو یکی از مولفه های سلامت اجتماعی و افزایش مهرورزی است که نباید این موضوع در جامعه مورد فراموشی قرار گیرد.

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان افزود: گذشت و عفو خیر و سعادت در دنیا و آخرت داشته و جامعه را نیز از سلامت و گسترش خوبی ها مملو می کند و به همین خاطر باید در این خصوص سرمایه گذاری و این موضوع مهم را بیش از گذشته نهادینه کرد.

 

وی با اشاره به اینکه جمعیتی  از مردم به دلیل جرائم غیرعمد در بند و زندان هستند، تصریح کرد: وجود زندانیان جرائم غیرعمد مثل بدهکاران مهریه و دیه در ندامتگاه ها زیبنده نظام نبوده و این نتیجه فراموشی عفو و گذشت در جامعه است.

 

مرجع تقلید عالم تشیع ادامه داد: زندانی شدن افراد به دلیل بدهی و جرائم غیر عمد ناشی از عدم گذشت مشکلات اجتماعی را ایجاد می کند و برای جامعه اسلامی ننگ است.

 

وی با اشاره به اینکه با گذشت و عفو خیر در دنیا و موجب نزدیک شدن به ائمه معصومین می شود، خاطرنشان کرد: فرد بد زبان، کینه توز و حسود از خوبی ها به دور هستند و سرنوشت خوبی برای آنان وجود ندارد.

 

آیت الله العظمی مظاهری با اشاره به داستان زندگی حضرت یوسف گفت: ایشان به پدرش گفتن که از برادران بگذر که آنان به دلیل وسوسه شیطان اینکار را کردند و مرا در چاه انداختن و اینگونه گذشت و عفو را به ما آموخته اند.

 

وی به مراتب گذشت اشاره کرد و اظهارداشت: هر فرد در برابر بدی دیگران می تواند به اندازه آن رفتار غلط با بدی رفتار کند اما گذشتن، فراموشی اشتباه و دعای برای خیر و خوبی و احسان از مراتب مهم عفو است که امتیاز و جایگاه آن به مراتب متفاوت است.

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه برخی از افراد جامعه به دلیل مسائل خانوادگی مثل تقسیم ارث با همدیگر اختلاف دارند، خاطرنشان کرد: نبود عفو و گذشت موجب بروز چنین وضعی می شود که موجب کینه و فراموشی خوبی ها می شود.

 

وی با بیان اینکه این عفو و گذشت موجب ظلم در جامعه نخواهد شد، اذعان داشت: گذشت از کسانی که گناه و اقدام مجرمانه خود را کنار نمی گذارند مایه بدی و مشکلات در جامعه خواهد شد اما افرادی که به دلیل اشتباه و فراز و نشیب های زندگی دچار رفتار نادرستی بوده اند این گذشت و عفو سبب اصلاح نیز خواهد شد.

 

*نظام خانواده نیازمند عفو و گذشت

 

آیت الله مظاهری با بیان اینکه اختلاف در زندگی مشترک شایسته نیست، تصریح کرد: زن و مردم باید در زندگی مشترک خود به دنبال عیب یابی نباشد و از خطا همدیگر بگذرند که فضای دوستی و محبت در خانه حاکم شود.

 

وی ادامه داد: اختلاف بین اعضای خانواده، همسایه و فامیل موجب کینه خواهد شد و این گونه رفتار هم مورد لعن و سرزنش است و باید فضای دوستی ایجاد کرد.

کد خبر 1107481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha