جهانیان در تسخیر اخلاق و مهرورزی

توان اخلاق، مهرورزی و اخلاق در سیطره خلق به قدری است که می توان جهان را به واسطه آن و به دور از ظلم و قدرت در تسخیر خود قرار داد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: اخلاق و مهرورزی از پایه ها و مبانی اصلی زندگی خانوادگی و اجتماعی است که استحکام و قدرت ارزشمندی را برای جامعه بشری ایجاد می کند.

 

قدرت اخلاقیات و محبت ورزی به قدری است که انسان ها را در مسیر واقعی و در تسلط خود قرار می دهد و همین مولفه رمز موفقیت پیامبر اسلامی در گسترش مبانی و تبلیغ دینی بود.

 

کم رنگی این مقوله در خانواده ها و روابط اجتماعی زمینه ساز بروز آسیب ها و چالش های اجتماعی خواهد شد و همین موضوع می تواند بسیاری از مشکلات و اختلافات سلیقه ای را مدیریت و سازگار کند.

توان اخلاق، مهرورزی و اخلاق در سیطره خلق به قدری است که می توان جهان را به واسطه آن و به دور از ظلم و قدرت در تسخیر خود قرار داد و به همین خاطر به این موضوع مهم توجه و دقت شده است.

 

امروز جامعه بشری به دنبال فرصت برای تقویت ارتباطات و قدرت تسخیر اطرافیان را دارد که ناآگاهانه و بدون بررسی کارشناسی از زور و قدرت استفاده کرده و یا قول و وعده های دوروغین داده که همه این ها رسوایی داشته اما غفلت از مهرورزی باعث شده تا از قدرت عظیم فراموش شود.

 

انتظارات جامعه برای پیشرفت و کاهش دغدغه ها به واسطه همین مهرورزی و پایبندی به اصول اخلاقی محقق خواهد شد در این راستا سهم ارزشمندی را باید ایفا کرد و هر کسی به اندازه خود سهم آفرین باشد.

حاکمیت نیز برای ترویج این فریضه اخلاقی نقش و سهم ارزشمندی دارد که از مصادیق آن تربیت و آموزش در سیستم مدارس و دانشگاه ها و نهادهای فرهنگی و اجتماعی است.

زندگی خانوادگی منشا تربیت و تبلیغ اخلاق و مهرورزی

 

گسترش خوبی ها با انجام تربیت صحیح و تقویت نقش آفرینی جایگاه خانواده محقق شدنی است. پدر و مادری که مبانی اخلاقی را رعایت می کنند و محبت ورزی و صمیمت را بر هر موضوع دیگر برتری می دهند، آنگاه بهترین ها رفتاری را نیز به فرزندان خود می آموزند.

آموزش این مباحث آن هم به صورت عملی قدرت خوبی برای فراگیر شدن خوبی ها خواهد بود که در مقایسه با خانواده به دور از ویژگی های مثبت و خوبی ها، نتایج فوق العاده ای برای جامعه ای سازنده و با اخلاق خواهیم داشت چرا که رفتارهای حسنه ارزشمندی بالایی دارند.

 

آیت الله العظمی «حسین مظاهری» در درس های اخلاق خود به صورت پیاپی بر موضوع تربیت اخلاقی و دینی تاکید کرد و گفت: زن و شوهر در رفتار با همدیگر مهربانی را رعایت و این موضوع را به فرزندان خود بیاموزند.

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکهه بد اخلاقی زیبنده جامعه اسلامی نیست، تصریح کرد: جامعه اسلامی و مسلمان به پیروی از پیامبر خوبی ها باید رفتار حسنه و مهرورزی را در بین خود تقویت کند.

وی ادامه داد: فضای دوستی و محبت در خانه باید حاکم شود و اختلافات و کینه توزی بین زن و شوهر و اقوام و فامیل نباید جایگاه پیدا کند و موجب قهر و قطعی رابطه بشود.

 

*عدم وابستگی مهرورزی به پول و مقام

 

برخی در تصورات خود مهر ورزی و اخلاق را متوجه ثروت و مقام می کنند که اگر دارایی زیاد و پست و شغل مهمی داشته باشند آنگاه در رفتار خود محبت را سرلوحه قرار می دهند و یا اینکه ثروت عامل خوشبختی و خوش اخلاقی می دانند.

بسیاری از سران ثروت در دنیا، از اخلاق و منش خوبی برخوردار نبوده و این موضوع مهم تربیتی در بین زندگی خانوادگی آنان نیز مورد توجه نیست.

 

چه بسیاری از افرادی که مال و اموالی نداشته ولی در بین روابط آنان خوش اخلاقی و محبت سازگار و نهادینه شده و امکانات را اصل بر نوع رفتار خود قرار نداده اند.

«احمد پدرام« روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه در اتاق روانشناسان افرادی حاضر می شوند که با وجود دارایی های زیاد اما هیچ سازگاری و گذشتی در زندگی شخصی خود ندارد، خاطرنشان کرد: ثروت و دارایی و پست و مقام مبنای زندگی خوب و اخلاقیات نیست.

 

وی افزود: افراد باید نحوه رفتار با همدیگر را بیاموزند و بر اساس مبانی اخلاقی که از محیط جامعه و خانواده فرامی گیرند، خوبی ها را در بین خود سازگار کنند.

کارشناسان دینی و مذهبی هم معتقدند باید اساسا در نوع تربیت و رفتار خود اخلاق و محبت و صمیمت را مورد توجه قرار داد که این موضوع سبب سعادتمندی و گذر از سختی ها می شود.

آنان می گویند، چه بسیاری از رفتارهای مستحبی که به واسطه بد اخلاقی ها از بین می رود و انسان از آن سودی نبرده و در حالی که خوش اخلاقی که توانسته مسیر را برای زندگی تسهیل کند.

*روز اخلاق و مهرورزی مقدمه ای برای تبلیغ

 

یکی از دغدغه های مهم جامعه همین گسترش فضائلی مثل مهرورزی است که سالروز ولادت پیامبر خوبی ها را به همین عنوان نام نهاده اند تا به این واسطه تبلیغ دین انجام و شاخصه های رفتاری خوب آن حضرت در بین مردم نهادینه شود.

این روز فرصت خوبی است تا خوبی ها را در بین مردم گسترش داد و فرصت را برای تبلیغ این آموزه دینی غنیمت شمرد و در جشن ها و مراسم ها سرور به این موضوع پرداخته شود.

کد خبر 1107591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha