علمای شیعه و سنی یک کتاب واحد چاپ کنند

یکی از علمای برجسته کشور هندوستان گفت: پیشنهاد می‌شود تا علمای شیعه و سنی به تألیف یک کتاب واحد پیرامون سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام بپردازند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، دکتر محمد سمیر شفیع  صدیقی از علمای برجسته کشور هندوستان در سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی اشاره به اختلاف نظرهایی از سوی علمای دین پیرامون تفسیر آیات قرآن کریم گفت: هنگامی که پس از ظهور پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم در قرآن کریم نازل شد پس از ایشان تفکر اسلامی در جهان گسترده شود و طبیعی به نظر می رسید که برخی از افراد و علما و اندیشمندان تفاسیر خاصی از آیات قرآن کریم بر اساس شرایط سیاسی  و اقتضائات روز مطرح کنند.

وی افزود:  در این بین تمام مذاهب اسلامی بر متن قرآن کریم به عنوان پیام آور پروردگار عالم اتفاق نظر دارند و کتاب قرآن کریم بنای اندیشه های اسلامی تمام علما و اندیشمندان مذاهب اسلامی است؛ طبیعی به نظر می رسد که علما و برخی از اندیشمندان در مواجهه با آیات قرآن کریم و به خصوص تفسیر متون این کتاب ارزشمند با اختلافاتی مواجه باشند.

 

دکتر شفیع  صدیقی عنوان کرد:  در این رابطه باید گفت تفسیر قرآن کریم به سه بخش اشارت النص، دلالت النص و  اقتضاء النص  تقسیم می شود؛ در مبحث تفسیری اشارت النص   مفسر از آنچه که بیان می‌کند بروز واقعی ندارد و تنها به عنوان فرض قالب مبانی فکری خود را مطرح می‌کند.

 وی تصریح کرد: در بخش  دلالت النص به تفسیر متون قرآن کریم می‌پردازد و در پی یافتن علت و تحلیل امر و فرمان های الهی در آیات قرآن کریم است. اما در بخش اقتضاء النص اختلافاتی است که به متن توسط مفسر اضافه می شود تا معنای واقعی آن درج شود گویا برخی از آیات و متن های قرآن کریم طلب کرده است که تفسیری صورت گیرد تا معنای واقعی آن مشخص شود.بی شک درک انسان ها از متن واقعی قرآن هم سنگ نیست و یکی از مهمترین مشکلات تکفیری ها این است که تفسیر خود را ارج بر سایر تفاسیر می داند و دیگر مسلمانان را به کفر متهم می کنند.

 

دکتر شفیع  صدیقی اظهار کرد: نباید تفسیرقرآن را جایگزین متن دانست متن قران بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  که شخصی معصوم و عاری از هر گناهی و خطا نازل شده است  اما تفاسیر قرآن از سوی علما و اندیشمندانی صورت گرفته که افراد غیر معصوم هستند در چنین شرایطی نباید هر گروهی و تفسیر خود است آب بریزد و دیگران را کافر پندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: باید تاکید کرد علاوه بر تفسیر قرآن کریم منبع مهم و گنجینه ارزشمندی همچون سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم  وجود دارد در این مجال پیشنهاد می‌شود تا علمای شیعه و سنی به  تألیف یک کتاب واحد پیرامون سنت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه اطهار علیهم السلام بپردازند و پس از تایید اندیشمندان شیعه  و سنی این کتاب به نشانه دوستی میان این دو مذهب در جهان چاپ شود.

 

کد خبر 1107667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha