شیعه  خیرخواه، بخشنده، متواضع و صابر است

آیت الله الظعمی مظاهری گفت: شیعه باید به تبع اولیای خویش و با پیروی از اسوه‌های حسنه، خیرخواه، دیگرخواه، بخشنده، متواضع، انعطاف‌پذیر و صابر باشد و غیر از عمل صالح، عملی از او سرنزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، آیت الله الظعمی «حسین مظاهری« نوشتاری به مناسبت سالروز ولادت خجسته رسول اکرم(ص) به فضائل اخلاقی این شخصیت بزرگ اشاره کرد و اظهارداشت: شباهت یافتن به معصومین در صفات و پیروی از ایشان در رفتار، نه تنها ممکن، بلکه لازم است چرا که انسان پیرو رسول اکرم و شیعۀ نباید چشم‌های خود را به‌روی نیکی‌ها ببندد و در پی تحصیل فضائل اخلاقی نباشد.

 

مرجع تقلید عالم تشیع افزود: شیعه باید به تبع اولیای خویش و با پیروی از اسوه‌های حسنه، خیرخواه، دیگرخواه، بخشنده، متواضع، انعطاف‌پذیر و صابر باشد و غیر از عمل صالح، عملی از او سرنزند و همه باید با مجاهدت نفس و با تمرین صفات معصومین بکوشند که تا حدّ ممکن به ایشان شباهت پیدا کنند.

 

وی ادامه داد: حضرات معصومین از پیروان خود نخواسته‏اند که به‌طور دقیق مثل آنان باشند، کسی هم  نمى‏تواند عین و مانند ایشان رفتار کند، اما وظیفۀ مهمّ همۀ پیروان رسول خدا(ص) و ائمۀ هدی پیروی تا شبیه شدن به آنان است.

 

رئیس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه اميرالمؤمنين(ع) در نامۀ معروفی که برای استاندار بصره، عثمان بن‌حنيف نوشتند، پس از بیان ساده‌زیستی خود فرمودند:  شما نمى‏توانيد مثل من باشيد، ولى با پارسايى، تقوا، پاكدامنى و درستى ورزيدن مرا یاری كنيد و سعی کنید شبیه من گردید.

 

به گفته وی، رسول خدا(ص) روزی خطاب به اصحاب خود در بیان ویژگی های نزدیک به خویش فرمودند: او خوش خلق‌ترینِ شماست، ملايم‏ترین برخورد را با مردم دارد، نسبت به خويشانش نيكوكارترین است و  برادران دينی خود را بيش از همه دوست دارد؛ او صبورترین افراد است، بیش از همه خشم خود را فرو می‌خورد و گذشتش از همه بهتر است، او در هر حال، چه خشنود و چه خشمگین باشد، با انصاف‌ترینِ مردم است.

 

آیت الله مظاهری، به روایتی از امام صادق(ع) در بین فضائل پیامبر اسلام اشاره کرد و اذعان داشت: امام صادق خطاب به اصحاب خود  ویژگی های يقين، قناعت، صبر، شكر، بردبارى، خوش‏خلقى، سخاوت، غيرت، شجاعت و جوانمردى را از پیامبر برشمردند و به آن فرمودند که شما هم خود را بيازماييد، اگر آن اخلاق نيكو را در خود می‌یابید و اگر از فضائل برخوردارید، شکر خداوند را به‌جا آورید و از او بخواهيد تا خلق نیکو را در شما بيفزايد.

وی ویژگی های رسول خدا را در بیان امیر المومنین(ع) را نیز بیان کرد و گفت: اميرالمؤمنین«ع» در توصیف پیامبرمی‌فرمایند: از همۀ مردم بخشنده‏تر، دليرتر، راستگوتر، باوفاتر و نرم‌خوتر بودند و برترین معاشرت را با مردم داشتند.

 

وی با بیان اینکه رسول خدا اسوه پویایی بشر است، تصریح کرد:  پیامبر اکرم و اهل البیت اسوه و الگوی پویای بشریّت هستند. از این‌رو بندگان در تمام ادوار می‌توانند برای دستیابی به رستگاری و نیل به مقام انسانیّت، ایشان را سرمشق خود قرار دهند.

 

آیت الله مظاهری اضافه کرد: پس عظمت شخصیّت و رتبۀ والای معنوی آن بزرگواران نباید باعث این تصوّر غلط شود که آنان دست نیافتنی و غیر قابل پیروی‌اند. این تصوّر نادرست، سبب محرومیّت بندگان خداوند از اسوۀ حسنه و سرمشق تمام عیارِ سعادت است و ظلم بزرگی به بشریّت تلقّی می‌شود.

 

وی خلق و خوی آن حضرت را تفسیر و تشریح کرد و اظهارداشت: برخورداری از خلق عظیم و بهره‌مندی از والاترین مراتب صفات حسنه، برازندۀ آن نبیّ گرامی است که به‌تعبیر امام صادق(ع) خداوند سبحان ابتدا پیامبر را بر محور محبّت خویش تربیت کرد و سپس فرمود: «تو دارای خلق عظیم هستی».

 

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: در زمان بعثت پيامبر اكرم(ص) فضای جامعۀ جزیرة العرب، از فضيلت‌های انسانی تهی بود و رذائل ناپسند، سراسر آن جامعۀ جاهلی را فراگرفته بود. اساساً بعثت ایشان به‌خاطر تهذیب نفوس آدمیان و رساندن آنان به مقام آدميّت بوده است؛ چنانکه از ایشان روایت شده که من مبعوث شدم تا مکارم و فضیلت‌های اخلاقى را كامل و تمام كنم.

 

وی خاطرنشان کرد: شدت محبت، رحمت و رافت پیامبر به قدری است که طبق برخی اخبار در بحبوحۀ جنگ احد، هنگامی که بسیاری از مسلمان‌ها شهید یا مجروح شده بودند و آسیب‌ فراوانی از سوی مشرکین به سپاه اسلام رسید، برخی از اصحاب از ایشان خواستند که مشرکان را نفرین کنند. اما ایشان در حالی که سخت‌ترینِ اوضاع را سپری می‌کردند، در پاسخ به این درخواست فرمودند: من برای لعن و نفرین مبعوث نشده‌ام، بلکه مبعوث شده‌ام تا بشریّت را به‌سوی حق دعوت کنم و وسیلۀ هدایتآنان و مایۀ رحمت مخلوقات خداوند باشم.

وی یادآورشد: در چنین وضعی پیامبر از سر خیرخواهی و مهربانی، به‌جای نفرین، دشمنان سرسخت خود را دعا کردند و به درگاه احدیّت عرضه داشت: « خدایا! قوم من را ببخش، گناهان آنها را بپوشان، آنان جاهلند و نمی‌فهمند چه می‌کنند!« در واقع، جنایت‌های کفّار و مشرکین را تقصیر جهل و نادانی آن ها گذاشتند.

 

وی در بیان برای بیان شدّت عفو و بخشندگی پیامبر اذعان داشت: پس از فتح مكّه، یعنی بعد از آنکه هشتاد و چهار جنگ طاقت‌فرسا از سوی مشرکین به مسلمان‌ها تحمیل شد، نبیّ رحمت« تمام افراد تسلیم شده را بخشیدند در حالی که مشرکین اعلام حکم را انتظار می‌کشیدند و ترس و وحشت، وجودشان را فراگرفته بود.

 

به اعتقاد آیت الله مظاهری فضائلی که بیان شد، تنها گوشه‌ای از فضیلت‌ها و صفت‌های پسندیدۀ پیامبر رحمت بود. به‌طور خلاصه باید دانست که هر فضیلتی از فضائل اخلاقی که تصوّر شود، در وجود آن اسوۀ حسنۀ بشریّت متبلور است و همۀ رفتارهای ایشان برخاسته از صفات نیکوی اخلاقی است.

کد خبر 1108038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha