فعالیت ۶ مرکز رشد در استان همدان

رئیس پارک علم و فناوری همدان گفت: در حال حاضر ۶ مرکز رشد در استان همدان زیر نظر پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند.

محمد حسن مرادی تسهیل‌گری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در همدان را به عنوان مهم‌ترین نقش پارک علم و فناوری در تقویت و رشد اکو سیستم فناوری استان اعلام‌کرد و افزود: پارک علم و فناوری با هم افزایی و تجمیع ارکان اثر گذار در توسعه دانش و فناوری به تسهیل روابط و ارتباطات بین آنها می‌پردازد.

 

رئیس پارک علم و فناوری همدان سطوح پذیرش و حمایت پارک از ایده‌ها را سه سطح پیش رشد، رشد و موسسات فناور دانست وبیان داشت: پارک علم و فناوری از مرحله پیش رشد همراه شرکت‌های دانش بنیان است و در مراحل بعدی تکامل و فعالیت شرکت‌های دانش بنیان نیز همواره تسهیل‌گرانه از این شرکت‌ها حمایت خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه برندسازی و فروش خدمت یا محصول ارائه شده واحدهای فناور نیزتوسط پارک‌ها انجام میشود، ادامه‌داد: ایفای نقش خوب تسهیل‌گری توسط پارک‌های علم و فناوری نیازمند رابطه خوب با دانشگاه‌ها، دانشجویان و کاربردی کردن طرح‌های ارائه شده است.

 

مرادی با بیان اینکه در مرحله رشد نمونه محدود از خدمت و یا محصول تولید می‌شود و تولید انبوه یک خدمت یا کالا و ارائه به بازار تقاضا در مؤسسه محقق می‌شود، ابراز داشت: به کارگیری نیرو، تولید، صادرات و درآمدزایی از محورهایی که در مؤسسات شکل گرفته است.

 

رئیس پارک علم و فناوری همدان با تأکید بر لزوم توجه به تولید محصول و ارائه خدمات در این شرکت‌ها، بیان‌کرد: درگیر شدن دانشگاهیان متخصص، در فضای کسب و کار و تجارت در این مسیر لازمه پیشبرد کارها است و گروه دانشگاهی که بخواهد مقاله و پژوهش صرف ارائه دهد اثربخشی مورد نظر ما نیست.

 

وی ضمن اشاره به تعداد طرح‌های پذیرفته‌شده در سال گذشته، ابرازکرد: در سال گذشته تعداد 123 طرح ارائه شده به این مجموعه پذیرفته شد.

 

وی با بیان اینکه 219 واحد فناوری مستقر و مراکز رشد وابسته در این مجموعه فعالیت می‌کنند،خاطرنشان‌کرد:در این راستا بالغ بر یک هزار و 580 فناور مشغول در پارک ومراکز رشد هستند.

 

وی با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک و مراکز رشد، اظهار کرد: در سال گذشته 22شرکت دانش‌بنیان در این مرکز فعالیت خود را آغاز کردند.

 

رئیس پارک علم و فناوری ضمن بیان اینکه تعداد 8 شرکت‌های مرتبط با صنایع خلاق با این مجموعه همکاری می‌کنند،اظهارکرد: مجموع فروش شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری در سال 1399 بالغ بر 2.564.700میلیون ریال برآورد شده است.

 

این مقام مسئول ضمن بیان آنکه در خصوص فروش محصول شرکت‌ها پارک علم و فناوری با یک رشد 200 درصدی در سال 1399 نسبت به سال 1398 مواجه بوده است،گفت: در سال 1398 بالغ بر92 میلیارد تومان که بر اساس فروش سال گذشته با افزایش 200 درصد فروش دست یافتیم.

 

مرادی میزان صادرات شرکت دانش‌بنیان رادر سال 1399 را یک هزار و 660 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در سال گذشته 30 واحد موفق شدند مجوز فناور خود از این مجموعه دریافت کنند.

 

وی ضمن بیان اینکه در حال حاضر 6 مرکز رشد در استان همدان زیر نظر پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند،افزود: در این راستا به فعالیت و همکاری مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان همدان،مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان ملایر، مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان رزن، مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان کبودراهنگ، مرکز رشد واحدهای فناور شهرستان لالجین و مرکز رشد مشترک (با همکاری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان ) زیر نظر پارک علم و فناوری فعالیت می‌کنند.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان ضمن بیان آنکه پارک علم و فناوری متولی فناوری است و فناوری یعنی تبدیل علم و پژوهش به محصول یا خدمات جدید، مطرح‌کرد: بار پژوهش بر دوش دانشگاه‌هاست که درنهایت منجر به تهیه گزارش یا ساخت ابزار می‌شود.

 

مرادی مبنی بر وجود فعالیت گروه‌های تحقیقاتی و پژوهشی بیماری کرونا، عنوان‌کرد: چندین گروه تحقیقاتی زیرنظر دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند و وظیفه اصلی این مجموعه تسهیل‌گری و حمایت رساندن به محصولات و خدمات یا شرکت‌های حقوقی از این مجموعه‌ها است.

 

وی درخصوص برنامه‌های ترویج توسعه فرهنگ نوآوری و فناوری گفت: راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری استان همدان،راه‌اندازی مرکز نوآوری شهرستان اسدآباد، راه‌اندازی مرکز نوآوری شهرستان نهاوند، همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره)به منظور راه‌اندازی مرکز نوآوری اجتماعی، راه‌اندازی مرکز نوآوری سفال لالجین، راه‌اندازی مرکز نوآوری انگور و کشمش ملایر و همکاری پارک علم و فناوری و مجموعه صنعتی گلرنگ برای توسعه فناوری در استان همدان از جمله برنامه‌ها می‌باشد.

 

وی، بهره‌برداری از فاز اول اراضی پارک به منظور تامین فضای مناسب اداری و کارگاهی برای استقرار واحدهای فناور را از  اقدامات شاخص برای توسعه خدمات به واحدهای فناور خبرداد و گفت: همچنین ارائه مشاوره‌های حقوقی، کسب و کار ، بازاریابی، مالیاتی، ثبت شرکت، تدوین و اجرای آیین نامه حضور در نمایشگاه‌ها، پروژه‌یابی و انعقاد قراردادهای پژوهشی و فناوری، صدور مجوز واحد فناوری، صدور معرفی نامه‌های معافیت مالیاتی، تدوین و اجرای تقویم آموزشی پارک و ارائه معرفی نامه به دستگاه‌های اجرایی از دیگر اقدامات شاخص است.

 

مرادی با بیان اینکه با سرکار آمدن دولت جدید و همت بیشتر مجموعه‌ها می‌توان به نتایج مطلوبی رسید، گفت: زنجیره علم و دانش، فناوری، تولید محصول، ارائه خدمات، بحث مارکتینگ و برندسازی باید با همت مسئولان و بخش خصوصی به صورت کامل اجرا شود تا به نتایج خوب و موفقیت آمیز دست یابیم.

 

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان با بیان اینکه درصد بالایی از گشنیز تولیدی در کشور را استان همدان به ویژه نهاوند تولید می‌کند، تصریح‌کرد: اگر به صورت نوآورانه به فرآوری محصول بپردازیم می‌توان سود حاصل از تولید گشنیز را به چندین برابر افزایش داد.

 

رئیس پارک علم و فناوری گفت: تولید گشنیز امری بسیار مهم تلقی می‌شود، اما مهمتر از آن بازار محصول است، در صورتیکه بتوانیم گشنیز را به صورت برند و نوآوارانه به فروش برسانیم کمک بزرگی به استان می‌شود که امیدواریم بخش‌های خصوصی از این فرصت استفاده کنند.

 

وی به بیان مشکلات شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور پرداخت و گفت: نیازمند ایجاد زیر ساخت‌های لازم جهت تبلیغات محیطی برای فرهنگ‌سازی فناوری و نیز اطلاع‌رسانی و تبلیغ و معرفی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

 

مرادی افزود: با تعامل و هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی مرتبط و خدمات‌رسان استان در جهت تحقق اهداف برنامه‌ریزی شده برای توسعه فناورانه می‌توان گام‌های اثرگذار برداشت.

 

رئیس پارک علم و فناوری همدان اظهارکرد: اساتید و دانشجویان امروز جسارت ارائه ایده و طرح در عرصه تولید ندارند و این دیدگاه باید تغییر کند و باید فضای بازار و مفاهیم مربوط به آن در تمام رشته‌ها به دانشگاه‌ها منتقل شود که این مهم در دانشگاه نسل سوم محقق می‌شود و دانشجو باید جسارت داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه اکنون باید دانشگاه‌ها به دانشگاه نسل سوم تبدیل شوند، خاطرنشان‌کرد: این موضوع مهم است، چراکه این دانشگاه‌ها به ما خوراک میدهند.

 

وی با بیان اینکه اکنون فضای پارک علم و فناوری خوب شده و تمام شرکت‌های موجود به دنبال کارهای سطح بالا هستند، یادآورشد: باید دانشگاه‌ها را درست کنیم، چراکه از این بخش نیرو وارد کار می‌شود.

کد خبر 1109110

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha