بیمه سلامت استان، بالاترین میزان نسخه الکترونیک کشور را دارد

رمزی با بیان اینکه بالاترین میزان نسخه الکترونیک سطح کشور مربوط به بیمه سلامت استان ما است؛ گفت: با اجرای کامل طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان جهت مراجعه به پزشک نیاز به دفترچه بیمه نخواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از مشهد ، «علیرضا رمزی» امروز دوشنبه (3 آبان) در نشست خبری که به مناسبت هفته بیمه سلامت برگزار شد؛ در خصوص اهم اقدامات این اداره کل در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ گفت: از آبان ماه سال ۱۳۹۹ و با توجه به مصوبات شورای عالی بیمه سلامت داروی رمدسیویر صرفا برای بیماران مبتلا به کرونا که در بیمارستان ها بستری شده اند در تعهد سازمان بیمه سلامت ایران قرار گرفته است و هزینه های پوشش این دارو در سطح استان ماهانه حدود۷ میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان می باشد

 

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی افزود: داروی فاوی پیراویر تا پایان مرداد ماه سال جاری در تعهد این سازمان بود و به دلیل عدم اثربخشی و همچنین با تایید وزارت محترم بهداشت از ابتدای شهریور ماه ۱۴۰۰ فاوی پیراویر از تعهد بیمه ای سازمان بیمه سلامت خارج شده است .

 

وی افزود: از سایر اقدامات انجام شده توسط این اداره کل در دوران شیوع بیماری کرونا که با هدف تسریع و تسهیل در ارائه خدمات بیمه ای بیمه شدگان انجام شده است که می توان به پاسخگویی ۲۴ ساعته به بیمه شدگان و موسسات درمانی و بیمارستانهای استان از طریق سامانه تلفنی ۱۶۶۶ اشاره کرد.

 

رمزی گفت: با هدف ایجاد بستر مناسب ارائه خدمات حوزه سلامت، این اداره کل  با ۵۲۳ موسسه و مرکز درمانی جدید قرارداد همکاری منعقد نمود از اینرو باید گفت در شش ماهه اول سال ۹۹ تعداد ۸۸ قرارداد ، در شش ماهه دوم ۹۹ تعداد ۱۵۴ قرارداد و در شش ماهه اول ۱۴۰۰ تعداد ۲۸۱ قرارداد با این موسسات منعقد شده و هم اکنون مجموعا این اداره کل با قریب به ۴۰۰۰ موسسه درمانی در سطح استان قرارداد همکاری منعقد نموده است.

 

وی بیان کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا برخی اقلام دارویی و خدمات سلامت سرپایی و بستری در تعهد سازمان قرار گرفت که منجر به رشد فزاینده ای در هزینه های این اداره کل شد. به گونه ای که هزینه دارو در بخش سرپایی در مرداد ماه ۱۴۰۰ رشدی معادل ۱۳۰درصد داشته است که فقط هزینه تعهد داروی رمدسیویر برای این اداره کل بالغ بر ۲۲ میلیارد تومان بوده است.

 

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی افزود: علاوه بر موارد فوق اقلام دارویی دیگری مانند دگزامتازون، پردنیزولون، سرم نمکی ، فاموتیدین، انوکساپارین، اتوروواستاتین به عنوان سایر داروها در نسخ سرپایی بیماران کرونا درج شده است که منجر به رشد قابل توجه هزینه های این اداره کل شده است.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای شهریور ماه سال جاری نیز تست PCR در تعهد خدمات این سازمان برای بیمه شدگان قرار گرفت؛ گفت: با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا پذیرش بیمه شدگان صندوق های بیمه سلامت همگانی و روستائیان در بیمارستان های جوادالائمه قلب ،رضوی، امام زمان (عج)، مهر و موسی بن جعفر(ع) تا پایان شهریور ماه سالجاری تمدید شده است.

 

رمزی در خصوص افزایش تعداد تخت ها آی سی یو برای بیماران مبتلا به کرونا گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون این اداره کل مجوز افزایش تعداد ۳۰۰تخت جدید جهت تبدیل شدن از تخت عادی به آی سی یو در تمامی بیمارستان های سطح استان را صادر نموده است که بطور میانگین ماهانه در حدود ۱۰ میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان این افزایش ظرفیت تخت برای اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی هزینه ایجاد نموده است.

 

 وی با اشاره به صدور دفترچه های بیمه سلامت همزمان با شیوع بیماری کرونا بیان کرد: آمار فرایندهای صدور ، تعویض و تمدید دفترچه بیمه سلامت همگانی در سال ۹۹ بالغ بر ۸۲۳۰۰۰ مورد و تا مرداد ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۶۲۰۰۰ مورد بوده است. در خصوص دفترچه های بیمه روستایی نیز در سال ۹۹ تعداد ۳۳۸۹۰۰ دفترچه و مرداد ماه ۱۴۰۰ تعداد ۷۵۰۰۰ دفترچه صادر، تمدید و یا تعویض شده است.

 

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی گفت: با توجه به اتمام اعتبار پوشش بیمه بخشی از بیمه شدگان صندوق روستائیان و سلامت همگانی که پیشتر بصورت سیستمی و متمرکز از سوی ستاد سازمان تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۳۱ تمدید گردیده بود و با عنایت به اهمیت صحت اطلاعات بیمه شدگان در زمان نسخه نویسی الکترونیک ضروری است بیمه شدگان این صندوق های بیمه ای در مهلت باقیمانده به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد و یا سامانه های خدمات غیر حضوری سازمان بیمه سلامت ایران به آدرس :  http://www.bimehsalamatiranian.ir و  https://eservices.ihio.gov.ir esci  مراجعه و ضمن بررسی، تصحیح و تکمیل اطلاعات مندرج در آن آخرین وضعیت پوشش بیمه ای را بررسی نموده در صورت نیاز درخواست تمدید پوشش بیمه ای خود اعلام نمایند تا از بروز مشکلات احتمالی در زمان دریافت خدمات بیمه ای ممانعت بعمل آید.

 

وی در خصوص سرویس های الکترونیک خدمات شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: تصحیح شماره موبایل بیمه شدگان،  فعال نمودن خدمات غیرحضوری، کنترل همپوشانی بیمه ای، اطلاعات هویتی و اطلاعات آخرین پوشش بیمه ای،  تمدید اعتبار پوشش بیمه ای، تاریخچه خدمات دریافتی، شماره کد رهگیری نسخه، امکان ثبت شکایت از خدمت دریافتی در سامانه پاسخگویی به شکایات سازمان، جستجوی پزشک و مراکز و ... از خدمات شهروندی سازمان بیمه سلامت ایران می باشد.

 

رمزی در خصوص هزینه های درمان بیمه شدگان تحت پوشش افزود: از ابتدای  سال جاری ماهانه هزینه درمان بیمه شدگان مبلغی در حدود ۱۳۹ میلیارد تومان می باشد که از این مبلغ حدود ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای بیماران کرونایی هزینه شده است که مبلغ ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان در بخش دولتی دانشگاهی و بالغ بر ۹۰۰ میلیون تومان در بخش خصوصی ماهانه بابت خدمات بستری بیماران کرونایی استان هزینه ایجاد شده است.

 

 وی افزود: به عبارتی در هر ۲۴ ساعت بالغ بر ۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان هزینه درمان بیمه شدگان برای اداره کل بیمه سلامت خراسان رضوی ایجاد می شود و در هر 24 ساعت حدود  ۳۳ هزار بار مراجعه به مراکز درمانی استان صورت می پذیرد.

 

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت نسخه نویسی پیچی الکترونیک در استان خراسان رضوی نیز گفت: در راستای اجرای بند «ج» ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه کشور و بند «ز» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و با توجه به ابلاغیه شماره ۲۰۰۵ مورخ ۹۶/۱۰/۲۱ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ، سازمان بیمه سلامت ایران ملزم به اجرای کامل برنامه نسخه نویسی الکترونیک در تمامی مراکز درمانی طرف قرارداد در سطح کشور شده است.

 

وی با بیان اینکه بالاترین میزان نسخه الکترونیکی سطح کشور مربوط به بیمه سلامت است؛ افزود: هم اکنون و با اجرای کامل طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک بیمه شدگان تحت پوشش این سازمان جهت مراجعه به پزشک نیاز به دفترچه بیمه نخواهند داشت و مراکز درمانی بر اساس کد ملی بیمار اقدام به نسخه نویسی الکترونیک و در صورت نداشتن زیرساخت الکترونیک در سربرگ مطب یا درمانگاه اقدام به تجویز دارو و خدمات برای بیمه شدگان خواهند نمود.

 

رمزی بیان کرد: تمامی بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت و نیز پزشکان و موسسات درمانی می توانند از طریق شماره گیری سرشماره ستاره 1666مربع با گوشی همراه و ورود شماره کد ملی خود می توانند از اعتبار پوشش بیمه ای شان در این سازمان جهت دریافت خدمات درمانی و یا ارائه خدمات به بیمه شدگان مطلع شوند.

 

وی در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات به مراکز درمانی طرف قرارداد گفت: در سال 1400 بابت مطالبات موسسات درمانی طرف قرارداد بالغ بر یک هزار و 289 میلیارد تومان جذب اعتبار در استان داشتیم که قریب به یک هزار و 156 میلیارد تومان آن بابت سطح 2 و3 و حدود 133 میلیارد تومان بابت سطح یک روستایی بوده است.

 

مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی افزود: از محل اعتبار دریافتی بابت سطح 2 و 3 مبلغ 643 میلیارد تومان آن بابت مطالبات سال 1400 و مبلغ 513 میلیارد تومان آن بابت مطالبات سال 1399 موسسات درمانی طرف قرار داد پرداخت شده است.

 

وی بیان کرد: از ابتدای سال حاری تا پایان تیر ماه 1400 ماهانه هزینه درمان بیمه شدگان مبلغی در حدود 148 میلیارد تومان می باشد که از این مبلغ حدود 19 میلیارد تومان برای بیماران کرونایی هزینه شده است.

 

رمزی در خصوص بیماران خاص تحت پوشش این اداره کل گفت: در خراسان رضوی 7 هزار 523 نفر بیمار خاص تحت پوشش بیمه سلامت هستند.

کد خبر 1109235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha